Citat:
Ursprungligen postat av
MTD
Jag är själv busschaufför till yrket just nu. Kör dock ingen dubbeldäckare utan en fullstor boggievagn istället.
Min teori är garanterat tjälen. Det guppar och hoppar till ganska så rejält med en buss. Inte alls svårt att få bussen att "kränga" tex.
Kan dessutom tänka mig en fullastad dubbeldäckare, måste vara ännu värre då vikten blir lite skevt fördelat.
Nu upplever man dock hoppen och guppen värre som förare eftersom man sitter längst fram i vagnen (beroende på hur långt överhäng man har). Även passagerare som sitter längst bak upplever hoppen värre.
Det som ska bli spännande är tankarna kring säkerhetsbältet. Chauffören är skyldig att se till att alla under 15 år är bältade. Man är ansvarig för det så att säga. Vissa säger dock att det räcker att det sitter skyltar med anvisning till att man ska använda bältet. Andra menar dock på att det är chaufförens ansvar.
Jag är själv i linje med första beskedet att det räcker att det sitter skyltar om det. Personligen brukar jag alltid ropa ut i mikrofonen att det finns säkerhetsbälte på varje plats och att det ska användas av alla.
Tragiskt iallafall. Hade alla använt bälte hade förmodligen alla överlevt (får man hoppas).
ja man kan ju inte annat än att upplysa om att bälte ska användas går ju liksom inte att stanna var femhundrade meter och gå igenom bussen för att kolla att ingen har knäppt av sig bältet.
Tycker media tjatat lite väl mycket om förarens ansvar angående bältet, de borde istället fokuserat lite mer på vad som orsakade det hela och kanske ställa en del frågor till trafikverket hurvida det är med deras ansvar om det visar sig att det var vägen som var dålig, det börjar bli många vägar i vårt land som är direkt urdåliga pga indraget underhåll. Numera är det ganska ofta som man tänker hur kan denna väg ha så hög hastighetsbegränsning.
Sen verkar det som om folk tror att man överlever bara för att man är bältad, sanningen är ju att man bara har större chans att klara sig. Om man nu tar den här bussen som exempel sitter man på övervåningen med fönsterplats blir det en stor kraft som huvudet får ta emot när det krockar mot fönstret tex, sen är det ju alla lösa saker som kommer flygande väskor etc etc så det är inte alls säkert att de omkomna inte var bältade.