2017-04-03, 03:35
Medlem
Crimphris avatar
Om mina efterforskningar och uppgifter stämmer är de avlidna två pojkar, H.O. och G.K, och en tjej E.O.

Så oerhört tragiskt.
Citera
2017-04-03, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MTD
Jag är själv busschaufför till yrket just nu. Kör dock ingen dubbeldäckare utan en fullstor boggievagn istället.

Min teori är garanterat tjälen. Det guppar och hoppar till ganska så rejält med en buss. Inte alls svårt att få bussen att "kränga" tex.

Kan dessutom tänka mig en fullastad dubbeldäckare, måste vara ännu värre då vikten blir lite skevt fördelat.

Nu upplever man dock hoppen och guppen värre som förare eftersom man sitter längst fram i vagnen (beroende på hur långt överhäng man har). Även passagerare som sitter längst bak upplever hoppen värre.

Det som ska bli spännande är tankarna kring säkerhetsbältet. Chauffören är skyldig att se till att alla under 15 år är bältade. Man är ansvarig för det så att säga. Vissa säger dock att det räcker att det sitter skyltar med anvisning till att man ska använda bältet. Andra menar dock på att det är chaufförens ansvar.

Jag är själv i linje med första beskedet att det räcker att det sitter skyltar om det. Personligen brukar jag alltid ropa ut i mikrofonen att det finns säkerhetsbälte på varje plats och att det ska användas av alla.

Tragiskt iallafall. Hade alla använt bälte hade förmodligen alla överlevt (får man hoppas).
ja man kan ju inte annat än att upplysa om att bälte ska användas går ju liksom inte att stanna var femhundrade meter och gå igenom bussen för att kolla att ingen har knäppt av sig bältet.
Tycker media tjatat lite väl mycket om förarens ansvar angående bältet, de borde istället fokuserat lite mer på vad som orsakade det hela och kanske ställa en del frågor till trafikverket hurvida det är med deras ansvar om det visar sig att det var vägen som var dålig, det börjar bli många vägar i vårt land som är direkt urdåliga pga indraget underhåll. Numera är det ganska ofta som man tänker hur kan denna väg ha så hög hastighetsbegränsning.
Sen verkar det som om folk tror att man överlever bara för att man är bältad, sanningen är ju att man bara har större chans att klara sig. Om man nu tar den här bussen som exempel sitter man på övervåningen med fönsterplats blir det en stor kraft som huvudet får ta emot när det krockar mot fönstret tex, sen är det ju alla lösa saker som kommer flygande väskor etc etc så det är inte alls säkert att de omkomna inte var bältade.
Citera
2017-04-03, 04:59
Medlem
Satan vad illa det skulle vara om chauffören rykte på det där med bälte... Som om han inte hade en kass nog dag i livet.

Att förvänta sig att en chaufför har ett ansvar för att alla är bältade är ju lika logiskt som att kaptenen på ett flygplan ska gå genom mittgången och kolla att alla har bälten medan han startar och landar.

Varför det är orimligt måste jag nog inte ens förklara.
Citera
2017-04-03, 05:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Fast om han hade anpassat farten så hade han väl inte hunnit köra färdigt sträckan innan körtiden gick ut och därmed behövt antingen bryta mot lagen eller stanna bussen och sova 8 timmar. Såna här situationer uppstår hela tiden på vägen. Yrkeschaufförer kör ofta för fort för att hinna klart innan körtiden går ut och de har inte tid att stanna och ta en power-nap om de känner sig trötta heller av samma skäl.

Planering kallas det visst. Finns det inga marginaler i körschemat ska man inte köra. Bryter man lagen och kör vårdslöst ligger ansvaret på chaffisen. Går inte att skylla ifrån sig på nåt. stanna bör man annars dör man!

Nu vet vi hur det var här, men vi vet ju att bussförare generellt kör som jävla idioter och utsätter andra för livsfara.
Citera
2017-04-03, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag tror inte att det har så stor signifikans för det hela men jag tog mig friheten att redigera bilden och göra ett utsnitt och rita en röd perimeter runt det jag yrar om (på ett ganska taffligt sätt dessutom):
https://minfil.org/Tf23z7bbba/680crop.jpg

kan spåren vara från ett mötande fordon, kanske bussen mött ngn som mer eller mindre prejat ut bussen?
eller kan det ha berott på att en luftbälg till fjädringen exploderat av tjälskotten och därmed dragit bakändan mot diket, och hur påverkar detta isåfall styrningen på bakre axeln, kanske kan detta tillomed innebära att bakhjulen styrde ner bussen?
Citera
2017-04-03, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MTD
Det som ska bli spännande är tankarna kring säkerhetsbältet. Chauffören är skyldig att se till att alla under 15 år är bältade. Man är ansvarig för det så att säga. Vissa säger dock att det räcker att det sitter skyltar med anvisning till att man ska använda bältet. Andra menar dock på att det är chaufförens ansvar.
Chauffören OCH LEDARNA det kommer alltså bli mist sju rättsprocesser om bältesfrågan tas upp.
Jag har citerat allt som finns både från Transportstyrelsen och Trafikförodrnignen tidigare i tråden.

(FB) Buss har vält - tre döda, många skadade, E45 Härjedalen 2017-04-02
Citera
2017-04-03, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clida
Vad har chauffören för ansvar och riskerar han ett straff och hur skulle ett sådant straff se ut? Vet att piloter har en jäkla massa ansvar.

Har gått igenom några sidor men hittade inte frågan eller svar så förlåt om den har förekommit redan.

Han får böta 1500 kr om person under 15 blir tagen av polisen för att inte ha bältet på sig. Är det 10 personer som är obältade är det fortfarande 1500.
Många elever kan dessutom ha fyllt 15 år. Det blir nog inget juridiskt efterspel på den punkten men på farten och kör och vilotid kan det bli böter om något inte stämmer på färdskrivaren.
Citera
2017-04-03, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederander
kan spåren vara från ett mötande fordon, kanske bussen mött ngn som mer eller mindre prejat ut bussen?
eller kan det ha berott på att en luftbälg till fjädringen exploderat av tjälskotten och därmed dragit bakändan mot diket, och hur påverkar detta isåfall styrningen på bakre axeln, kanske kan detta tillomed innebära att bakhjulen styrde ner bussen?
Det kan ju vara bussen som varit över på den sidan och sedan krängt tillbaka för att välta. Eller en lastbil som varit nere tidigare under året. Som sagt ingen ovanlig typ av olycka.
Citera
2017-04-03, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Hur kommer chauffören undan i det här när han har kört fortare än väglaget tillät (om nu hans uppgifter om vägskadorna stämmer) och när han inte hade sett till att passagerarna var ordentligt bältade?

På de bilder jag har sett är vägen torr och slät och rak där olyckan skedde.

Bussen kanske fick problem vid den första stora tjälskottsbulan och åkte av vägen när han försökte anpassa sig efter vägens beskaffenhet? Men det låter lite konstigt, möjligen var han halvtrött och klarade därför vägskotten sämre? Vet för övrigt precis hur det känns att åka buss på sådana här tjälskottsvägar, men har aldrig anat att det är något som lätt kan få chauffören att förlora herraväldet över bussen även om det skumpat rejält och vägen är smal, men bussen har ju fjädring och jag tycker chaufförerna brukar gasa på som vanligt ändå.
Citera
2017-04-03, 06:46
Medlem
TuvaLies avatar
Chaufför över 60 hade hand om oss för dryga månaden sedan på väg tillbaka från Vemdalen. Han missade en korsning ut på E14 vid Ånge och brakade rakt över vägen. Dvs 90km/h över vägen och hade tur att den var en grusväg på andra sidan. 7sek efter oss kom en timmerbil på E14.
Efter det på väg tillbaka mot sundsvall så fortsatte han att köra om lastbilar etc.. hade vi haft en dubbeldäckare hade vi garanterat legat i diket med.

Hoppas det inte är samma chaufför.. en del äldre chaufförer tar sådana onödiga risker...
Citera
2017-04-03, 06:46
Bannlyst
så länge vi har chaffisar som smsar och halvsover körandes kommer sånt här ske.
Citera
2017-04-03, 06:49
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Satan vad illa det skulle vara om chauffören rykte på det där med bälte... Som om han inte hade en kass nog dag i livet.

Att förvänta sig att en chaufför har ett ansvar för att alla är bältade är ju lika logiskt som att kaptenen på ett flygplan ska gå genom mittgången och kolla att alla har bälten medan han startar och landar.

Varför det är orimligt måste jag nog inte ens förklara.

Generellt så är ju tonåringar odödliga. Ingen brukar ju ha bälte. Men föraren kommer aldrig att åka dit på detta. Som du skriver så är det helt orimligt. Även om han mot förmodan gått och kollat igenom hela bussen. När han sen börjar köra så lossar folk sina bälten. Tragiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in