2017-04-02, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueslave1
Sovkabin finns i Setras dubbeldäckare.

Man får inte åberopa vila, däremot är rast okej i rullande fordon. det är därför tvåförarsystem fungerar. Man måste inte vila på motell eller liknande, dessutom är det hhelt irrelevant när det inte handlar om huruvida han har tagit sin dygnsvila utan om han kan köra hela sträckan lagligt på tio timmar.

Det ingen har nämnt är att vägarbetstidslagen (vATL) begränsar nattarbete till 10 timmar om någon del infaller mellan 01:00 och 05:00 så på den punkten är han och åkerit rökta om det n är så att han har kört från Skene.
10 timmar med eller utan rast?
Citera
2017-04-02, 23:51
Medlem
Jofs avatar
Bussbolaget hade fått mycket kritik för några veckor sen för dålig arbetsmiljö och dålig skötsel av sina bussar. (Artikel i en sydsvensk tidning gick inte att läsa mer - var bara för prenumeranter).

Med risk för att bli raderad läser jag mycket i media som vill blåsa upp detta och närmast gotta sig i olyckan. Alla var så glada, skriver man. (Hur man nu vet det). Och Jan Björklund känner ju många (tror han).
Sansade och initierade uppgifter inte minst från chaffis kollegor får istället här på F.B. .
Citera
2017-04-02, 23:52
Medlem
NirvanAs avatar
Kan det verkligen stämma att chauffören nästan fick stopp på bussen innan den välte? I sådana fall har jag, för tillfället, svårt att gissa hur dödsfallen ska ha gått till... G-krafterna blir inte så stora etc?
Citera
2017-04-02, 23:58
Medlem
Crimphris avatar
Det känns bara så konstigt att man bedömer väglaget som "gott", om det nu är rediga tjälskador? Jag tycker att det ena utesluter det andra.

Finns det nån i tråden som kan åka dit och fota vägen kanske?
Citera
2017-04-02, 23:59
Medlem
Blueslave1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
10 timmar med eller utan rast?
Det är arbetstid som räknas så jag antar att det är tio timmar men om vi räknar in rasten så blir det 10,5 timmar då vATL inte harmoniserar med KoV som kräver 45min efter 4,5h
Citera
2017-04-02, 23:59
Medlem
Soda Popinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda Popinsky
Även skuggorna på korten tyder på att bussens front pekar åt söder. Spärrlinjen också.

Fick PM från en ny användare som sade att det var söder om kurvan inte norr om som trafikverkets karta visar, stämmer bättre det. Ser ändå ut som den fått kast, säkert flera fram och tillbaka, och sedan gått omkull på vägen och hasat lite snett ner i diket.
Citera
2017-04-03, 00:00
Medlem
Citat:
Även skuggorna på korten tyder på att bussens front pekar åt söder. Spärrlinjen också.

Fronten pekar inte mot söder.
Citera
Medlem
Det finns uppgifter om tjälskador i området, en flicka (som sitter långt bak i bussen) vaknar en stund tidigare och "bältar sig" för att bussen kränger mycket, samt att chauffören pratar om just tjälskador i väglaget..

Håller med den personen som sade att "guppar" det mycket, så är det väldigt svårt att somna till som chaufför (snarare att man skärper sig), speciellt om man vet att det finns knappt 60 st skolungdomar i bussen..

Smal väg, högt fordon och krängningar tidigare under morgonen, samt förarens förklaring, tror chauffören talar sanning..

Vet inte, men det ska nog mycket till för att man ska slarva med förberedelser och sådant när man eskorterar en massa skolungdomar på en lång nattresa..

Det är nog inget en "normal" person tar lätt på och det utgår jag ifrån att denne chaufför är, tills motsatsen är bevisad..
Senast redigerad av sportnorden12345 2017-04-03 kl. 00:06.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couriouz
Oavsett om chauffören somnat, kört för fort eller olyckligtvis kört ner i ett hål i vägen, så var det han som höll i ratten och la bussen i diket, vilket resulterade i att minst 3 ungdomar dog. Han kommer att dömas som vållande till det, om inte av domstol så av en stor grupp människor och inte minst av sig själv.

Det vore väldigt tråkigt att han måste stå för att ungdomar inte väljer att ha på sig bälte. Blir han friad och det visar sig att han inte somnade så är det inte heller hans fel, man väljer själv om man vill klara sig från såna här olyckor som passagerare eller inte.
Senast redigerad av Optimistjollen. 2017-04-03 kl. 00:03.
Citera
Medlem
Blueslave1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MTD
Vägarbetstidslagen står under EU's kör/vilotider.

Den gäller dock för busschaufför som tex kör linjebuss där ändhållplatserna är mindre än 5 mil ifrån varandra.

Ja normalt så är det ju KoV som eftersom den är mer restriktiv än vATL men just när et gäller nattarbete så är vATL tuffare.

Jag slutade köra buss för två år sedan så jag hann aldrig sätta mig in i texten till hundra procent vet bara att det sågs som ett bekymmer att vATL gick in och begränsade körningar som innan gick fint att få ihop på femton timmars omloppstid.
Senast redigerad av Blueslave1 2017-04-03 kl. 00:03.
Citera
2017-04-03, 00:02
Medlem
sonicguides avatar
Uppgifter till Text-TV säger att man tagit rast i Lesjöfors dvs rv 26.
Citera
2017-04-03, 00:03
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Tittade på bilderna och bussens front ser ut att peka söderut?! kan den ha vält på vägbanan och snott ett halvt varv sen gått ner i diket, därav de stora skadorna i bakänden?
Citat:
Hur fick du ihop dom väderstrecken? Helt fel! Bussen har lagt sig med fronten mot norr.
Solen går upp i öster och då pekar skuggor åt väster precis som på bilden jag länkar.
”Med näsan åt norr, har du öster åt höger och väster åt vänster.”

Om du inte förstår så tänk dig att du står framför bussen med baken mot bussens front. Då har du näsan mot norr, öster åt höger, väster åt vänster precis som skuggorna visar på bilderna.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/tre-d%C3%B6da-i-allvarlig-bussolycka-i-h%C3%A4rjedalen-1.4220267
Edit: Länken ändrad då den blev fel.
Senast redigerad av Timeout 2017-04-03 kl. 00:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in