2017-04-02, 23:27
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda Popinsky
Åkte sträckan i söndags. I kurvan man just passerat och i utgången var det rejäla tjälskott, går inte att köra skyltad hastighet där. Tjälskotten är mycket lätta att missbedöma och antar att det kan vara väldigt stor risk om det sker för en så högbyggd buss. Med reservation att jag kan minnas fel på kurva men det tror jag inte då jag åker där rätt ofta.

Här uppfattar jag att olycksplatsen är https://goo.gl/maps/ZdfuRS2kfbT2 och tjälskotten jag pratar om är från två telefonstolpar bort och till kurvan ungefär.
Jag sitter just nu och lyssnar på live från Expressen på den här länken i artikeln
Fjällresan var årets höjdpunkt för barnen
http://www.expressen.se/gt/fjallresan-var-arets-hojdpunkt-for-barnen/

I livesändningen sa dom för en stund sen att det var mycket tjälskott, stora hål, just i det området där olyckan hände både före och efter olycksplatsen.
Citera
2017-04-02, 23:28
Medlem
Just det faktum att vägen inte var i särskilt gott skick talar emot att föraren skulle somnat. Ett par rejäla gropar eller långa inbuktningar i vägen gör att man håller sig vaken. Hade vägen bara varit slät, fin och rak och trafikintensiteten låg hade risken för sömn varit större. När kravet på koncentration ökar håller man sig också vaken. Det ska bli intressant när vittnesmål blir kända vad avser krängningar och hastighet, särskilt sekunderna före olyckan inträffar.
Citera
2017-04-02, 23:29
Medlem
Soda Popinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Var exakt blir detta ?
http://trafikinfo.trafikverket.se/LIT/#url=Vagtrafiken/Karta

Där jag står på vägen när du klickar på länken är ca 100 m söder om markeringen på trafikverkets karta och det verkar stämma rätt bra med bilderna från olycksplatsen. Tjälskadorna jag menar är dock där jag förklarade.
Citera
2017-04-02, 23:31
Medlem
Blueslave1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
Restiden var för hårt pressad, sträckan Skene-klövsjö 712km, beräknas ta 9tim 10 min med personbil under bra förhållanden, om föraren använt 30 minför att komma till skolan har han 20 min tillgodo, det är alldeles för lite, han ska ju svänga av vid lämpligt ställe för sina raster och passagerarnas toabesök osv, allr detta kostar tid, sen vet vi inte om hotellet ligger nära klövsjö, han hade kanske några km körning kvar innan hotellet, vid olycksplatsen har han ca 1,5 Tim körning kvar till klövsjö, olyckan inträffade 0710,,09.45 i bästa fall hade han varit framme( han måste ta en rast till)troligen startar körtiden ca 21.30 framme 9.45 två raster ca 1,5 Tim, betyder körtid på ca 10,45 Tim alltså kraftigt försenad och han visste att han inte skulle hinna fram, det var troligen det som telsamtalet handlade om, pressad som han var försökte han pressa körtiden så mkt han kunde..

Rasterna räknas inte in i körtiden!
Citera
2017-04-02, 23:32
Medlem
MTDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blueslave1
Rasterna räknas inte in i körtiden!

Nej, men körtiden räknas från det han lämnar garaget.
Citera
2017-04-02, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MTD
Nej, men körtiden räknas från det han lämnar garaget.

Som tidigare beskrivits av busschaufförer här i tråden så har de ofta en annan chaufför från garaget för att klara kötiden.
Citera
2017-04-02, 23:36
Medlem
MTDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Som tidigare beskrivits av busschaufförer här i tråden så har de ofta en annan chaufför från garaget för att klara kötiden.
Nja, det skulle jag väl vilja påstå är väldigt ovanligt.
Men visst, vet man om att det blir en pressad körning så kan man absolut göra så.
Citera
2017-04-02, 23:38
Medlem
Soda Popinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda Popinsky
Tittade på bilderna och bussens front ser ut att peka söderut?! kan den ha vält på vägbanan och snott ett halvt varv sen gått ner i diket, därav de stora skadorna i bakänden?

Även skuggorna på korten tyder på att bussens front pekar åt söder. Spärrlinjen också.
Citera
2017-04-02, 23:40
Medlem
Blueslave1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag har kollat igenom alla föreskrifter inom åkeribranschen och jag hittar inget fel i busschaufförens agerande vad gäller kör o vilotider. Men det finns heller ingen anledning att pressa ner restiden för resenärerna till ett minimum.

Vad gäller körtiden tror jag inte det är något problem att köra sträckan på 10 timmar som man max får ha.

En bussförare har ingen hytt han kan krypa in i som en som kör lastbil. Han behöver sova några timmar mellan kl 2 och 5 i en riktig säng. För att klara sig igenom den tuffa vargtimmen.
Arbetstiden som man får betalt för är max 15 timmar så även om han kör 70 och kommer fram till skidorten kl 12 på dan har han jobbat 14.

Man får inte åberopa vila i rullande fordon. Det måste stå parkerat och chauffören måste få gå till en vägkrog eller motell där bussbolaget hyr ett rum eller liknande.

Sovkabin finns i Setras dubbeldäckare.

Man får inte åberopa vila, däremot är rast okej i rullande fordon. det är därför tvåförarsystem fungerar. Man måste inte vila på motell eller liknande, dessutom är det hhelt irrelevant när det inte handlar om huruvida han har tagit sin dygnsvila utan om han kan köra hela sträckan lagligt på tio timmar.

Det ingen har nämnt är att vägarbetstidslagen (vATL) begränsar nattarbete till 10 timmar om någon del infaller mellan 01:00 och 05:00 så på den punkten är han och åkerit rökta om det n är så att han har kört från Skene.
Citera
2017-04-02, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Ser ut som han vält uppe på vägen med tanke på att snöpinnarna står kvar. Mycket märkligt.

Ja det ser väldigt konstigt ut som om luftfjädringen vikit sig på höger sida och fordonet plötsligt inte gått att kontrollera. alternativt att föraren somnat och då gjort en omedveten rattmanöver som tvåvånings boggiebussen inte klarat av.
Citera
2017-04-02, 23:45
Medlem
MTDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blueslave1
Sovkabin finns i Setras dubbeldäckare.

Man får inte åberopa vila, däremot är rast okej i rullande fordon. det är därför tvåförarsystem fungerar. Man måste inte vila på motell eller liknande, dessutom är det hhelt irrelevant när det inte handlar om huruvida han har tagit sin dygnsvila utan om han kan köra hela sträckan lagligt på tio timmar.

Det ingen har nämnt är att vägarbetstidslagen (vATL) begränsar nattarbete till 10 timmar om någon del infaller mellan 01:00 och 05:00 så på den punkten är han och åkerit rökta om det n är så att han har kört från Skene.

Vägarbetstidslagen står under EU's kör/vilotider.

Den gäller dock för busschaufför som tex kör linjebuss där ändhållplatserna är mindre än 5 mil ifrån varandra.
Citera
2017-04-02, 23:46
Medlem
En vän som brukar köra lastbil den vägen har sagt att han "får krypa fram för att inte fara av vägen" i vissa partier. Jag gissar att busschauffören kört för fort, som vanligt. Hoppas han åker dit rejält i så fall, är så trött på alla busschaufförer som man har dödsångest av att åka med. Satt själv på en buss på annan väg för ett tag sen som höll på att fara i diket efter tjälskador. För fort eller sömn lär ju vara orsaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in