Citat:
Ursprungligen postat av
Svartheden
Jag har kollat igenom alla föreskrifter inom åkeribranschen och jag hittar inget fel i busschaufförens agerande vad gäller kör o vilotider. Men det finns heller ingen anledning att pressa ner restiden för resenärerna till ett minimum.
Vad gäller körtiden tror jag inte det är något problem att köra sträckan på 10 timmar som man max får ha.
En bussförare har ingen hytt han kan krypa in i som en som kör lastbil. Han behöver sova några timmar mellan kl 2 och 5 i en riktig säng. För att klara sig igenom den tuffa vargtimmen.
Arbetstiden som man får betalt för är max 15 timmar så även om han kör 70 och kommer fram till skidorten kl 12 på dan har han jobbat 14.
Man får inte åberopa vila i rullande fordon. Det måste stå parkerat och chauffören måste få gå till en vägkrog eller motell där bussbolaget hyr ett rum eller liknande.
Sovkabin finns i Setras dubbeldäckare.
Man får inte åberopa vila, däremot är rast okej i rullande fordon. det är därför tvåförarsystem fungerar. Man måste inte vila på motell eller liknande, dessutom är det hhelt irrelevant när det inte handlar om huruvida han har tagit sin dygnsvila utan om han kan köra hela sträckan lagligt på tio timmar.
Det ingen har nämnt är att vägarbetstidslagen (vATL) begränsar nattarbete till 10 timmar om någon del infaller mellan 01:00 och 05:00 så på den punkten är han och åkerit rökta om det n är så att han har kört från Skene.