2017-04-02, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Då hade den stått på taket och det gör den bedömt inte...
OK, jag menade ett och ett trekvarts varv.
Citera
2017-04-02, 20:32
Medlem
discomusens avatar
Tack för mycket bra och utförlig förklaring!

Svar till nurseratched
Citera
2017-04-02, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK, jag menade ett och ett trekvarts varv.
Eller - har den bara vält... Det är i princip fysiskt omöjligt att den voltat ett helt var och mer. de krafter och den fart som krävs är svåra att uppnå. Så hög tyngdpunkt har den inte...
Då hade den dessutom legat långt ut i skogen och inte i vägrenen. Jag har voltat med bil, ett par varv. Den låg inte kvar på vägen.
Citera
2017-04-02, 20:33
Medlem
henkesss avatar
Hemsk olycka, såg ut som en rak fin väg. Så det blir intressant att veta hur olyckan kunde inträffa. Bussen såg ut att vara i hemskt skick, börjar undra hur fort det gick egentligen.
Citera
2017-04-02, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det är inte alls speciellt troligt men jag förstod det som att den först kört ner i vänsterdiket och när föraren parerade detta voltade den ett och ett halvt varv åt höger.

Men detta är troligen bara en trådspekulation.

tycker att den borde legat annorlunda då. fronten är intakt. talar för att han fått ner farten innan den vält. det är en klassiker, man går ner med ena hjulet och sedan lyckas man färdas när ett tag, få ner farten och sedan när man försöker komma upp igen, då tar centripetalkradten bussen och välter den.
Citera
2017-04-02, 20:34
Medlem
Busschaufförens egen berättelse.

Citat:
–Det var besvärliga tjälskott i vägbanan som fick bussen att gå ur kurs, säger Göran Mellström, vd vid Bergkvara buss.

http://www.expressen.se/nyheter/bussolyckan-utreds-av-polisen-och-trafikverket/
Citera
2017-04-02, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Efter ha tittat på bilderna av hur bussen låg känns det konstigt att den vält?

Har den vält med hjulen kvar upp på vägen? Diket ser inte så brant ut, har han kört av och fått stopp i själva slänten så hade inte det gjort att bussen vält. Det är inte så brant.

Föraren måste ha gjort en kraftig manöver och på så vis "hjälpt" till med själva vältningen.

Har själv sett bussar gå ner i betydligt brantare diken utan att välta.

försökt svänga upp igen + den höga tyngdpunkten --> välter.
Citera
2017-04-02, 20:36
Medlem
dunderhokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
Busschaufförens egen berättelse.

http://www.expressen.se/nyheter/bussolyckan-utreds-av-polisen-och-trafikverket/

Aaah tänk om det blev punktering. hmmm
Citera
2017-04-02, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Eller - har den bara vält... Det är i princip fysiskt omöjligt att den voltat ett helt var och mer. de krafter och den fart som krävs är svåra att uppnå. Så hög tyngdpunkt har den inte...
Då hade den dessutom legat långt ut i skogen och inte i vägrenen. Jag har voltat med bil, ett par varv. Den låg inte kvar på vägen.
Nej det är nog alldeles riktigt. Det är inte speciellt troligt att den rullat över taket. Jag tycker iofs att taket var ganska nedtryckt men det var det på Arbogabussen också, utan att den voltat.
Citera
2017-04-02, 20:39
Medlem
discomusens avatar
Busschauffören har talat!!!

Den chaufför som körde när den tragiska bussolyckan inträffade utanför Sveg körde själv hela natten från Skene mot Härjedalen.
Han var en erfaren chaufför – och har enligt bussbolaget Bergkvara buss följt alla regler.
För bolagets vd har han gett en förklaring:
– Det var besvärliga tjälskott i vägbanan som fick bussen att gå ur kurs, säger Göran Mellström, vd vid Bergkvara buss.
Citera
2017-04-02, 20:40
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunderhoken
Du har ju inte ens gett din kvalificerad gissning av vad du tror så KOM IGEN ...
OK, tjälskott, kanske? Som fick chauffören att tappa herraväldet.
Citera
2017-04-02, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Hemsk olycka, såg ut som en rak fin väg. Så det blir intressant att veta hur olyckan kunde inträffa. Bussen såg ut att vara i hemskt skick, börjar undra hur fort det gick egentligen.

tycker sen ser myckt intakt ut, inga högenergiskador. vält helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in