2017-04-02, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Busschaufför/bolag ljuger.

en sökning ger svaret nästan 8h körtid Skene-Sveg UTAN trafik. Med bil. Avstånd 62.5 km. De hade kört i 8½h. Han lär ha kört lagligt, vilket innebär lägre fart än bil. Men då får man inte in en 45 min paus eller andra pauser. Någon lär torska på det här, det är helt uppenbart ett förarfel, att han somnat och gått utanför kanten. Fronten är dessutom nästan intakt vilket indikerar att farten varit låg då den välte. Detta är logisk då "cykelhjulsprincipen" underlättar att bussen håller sig upprätt tills den nästan står still.

Att folk dör är fördjävligt, barn med livet framför sig. och beror på saknad av bälte och när bussen välter går de med huvudet före ner andra sidan/marken. och kan även ta med sig barnen som är bältade i döden.

Läraren/na i bussen hade ett jävla ansvar som inte tagits. Chauffören kan inte kolla ungarna även om han är juridiskt ansvarig. Jag är övertygad om att chaufören sagt till lärarna att kolla att ungarna är bältade. Några individer kommer leva sitt liv med minst tre barn på sina samveten. Är man bältad, och bussen välter utan longitudinella krafter, då överlever i praktiken alla, ofta nästan oskadda. Finns gott om exempel.

Detta hade kunnat förhindras om folk gjort vad de är ålagda. FY FAAAAN!!!!
Nja det är nog litet för tidigt att uttala sig så kategoriskt. Vi har inte riktigt hela bilden ännu.

Att föraren somnat är iofs den mest troliga orsaken givet det som kommit fram så här långt. Både rent statistiskt (de flesta singelolyckor med tunga fordon, i Sverige beror på det) och vad polisen påstår att föraren sagt om händelseförloppet.

Det utesluter INTE att det skulle kunna bero på något annat. Allvarligt fel på fordonet, exempelvis. (Förarens utsaga motsäger ändå trots allt detta.)
Citera
2017-04-02, 20:13
Medlem
dunderhokens avatar
Somnat, djur eller punktering.
Citera
2017-04-02, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Bilderna antyder väl att det är den bakre högra delen av bussen som slagit i kraftigast och att föraren s.a.s försökt väja upp på vägen igen, varvid bussen vält.
Det har påståtts i tråden att bussen voltat ett och ett halvt varv. Hur säkra dessa uppgifter är, har jag ingen aning om.
Citera
2017-04-02, 20:15
Bannlyst
Nej, och det är en del av problemet. men som sagt, kontrakt med föräldrarna och att ungen skickas hem på deras bekostnad. räcker att göra det en gång. inget kontrakt, ingen resa. Skolan kan visst göra det, det är skolans val att ha sanktioner, de bara väljer att inte göra det av bekvämlighetsskäl.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ordningsbetyg? Jag är född på 60-talet och då var det avskaffat. Har inte återkommit sen dess. Vet inte i vilken skola du gått som haft ordningsbetyg. Man får uppföra sig hur dåligt som helst i skolan och slå läraren utan att det betyder något för ens betyg.

I skolan får man inte hålla på med sanktioner. Föräldrar går i taket om barnen inte får ha mobiler på lektioner och lärare får så klart inte säga till eleverna.

Du måste bo i ett annat land och missat debatten om dagens skola. Att säga till dagens tonåringar innebär att föräldrarna blir upprörd och läraren riskerar sitt jobb. Häng med lite i samhällsutvecklingen, tack.

Så nej, det är inte som när jag var tonåring på 70-talet, dvs föräldrarna skämdes över när barney gjort fel och tonåringar inte hade skor på sätet. Att få barn att ha på sig bältet i bussen är verkligen inte lätt. Jag har vänner som är busschauffören och kämpar med detta dagligen. När de vänt ryggen till öppnas bältet igen...
Citera
2017-04-02, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det har påståtts i tråden att bussen voltat ett och ett halvt varv. Hur säkra dessa uppgifter är, har jag ingen aning om.

hade den voltat, hade den voltat framåt, den ligger i högerdiket. vält i låg fart.
Citera
2017-04-02, 20:22
Medlem
Är bälten så säkra att de håller fast en när bussen välter, tex om man sitter bak till vänster och bussen faller åt höger? Är det bättre att sitta på nedervåningen än uppe på dubbeldäckare? Jag brukar ockupera platser just långt bak åt vänster.
Citera
2017-04-02, 20:25
Medlem
Är det en omöjlighet att bussen kommit lite utanför kanten utan att för den skull chauffören gjort det under sömn? En liten bit och sedan är det s a s "kört"?

En flicka på bussen lär ju ha sagt att hon vaknat till och eftersom hon tyckte att bussen krängde så så satte hon på sig bältet. Vad kan ha gjort att bussen krängde så? Blåste det? Vägbanan? Och en dubbeldäckare på det.

Som någon skrev här tidigare så är det dyrare att hyra en buss med två förare. Knappast bara ens fel här utan flera olyckliga omständigheter.
Citera
2017-04-02, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Då hade den stått på taket och det gör den bedömt inte...
Citera
2017-04-02, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjocktjej
När bussen hade vält och låg i diket. Är passagerarna instängda då eller kan dem ha tagit sig ut själva. Eller är man instängd till räddningstjänsten kommer tro? Tänker bara vilken fullkomlig panik som måste uppstått i bussen ❤
Det blir otrolig rörigt i en buss som voltar (jag har inte varit med om det själv men jag har sett ett par stycken efter olyckorna, på olika verkstäder).

I det avseendet kan det faktiskt vara mest besvärligt för dem som har bälten på sig och hamnar på den sida av bussen som hamnar högst upp. Att i det läget knäppa upp bältet gör att man trillar ett par meter ner, i sämsta fall på redan svårt skadade passagerare. I ett bättre fall trillar man ner på trasiga inredningsdetaljer. Man blir alltså hängande i sitt bälte.

Med det sagt ska man komma ihåg att om alla använder bälte kan de som inte blir hängande kan hjälpa dem ned, då de inte är lika illa skadade.

I Tranemoolyckan klagade många passagerare på att de satt fastspända länge, eftersom andra passagerare inte ville att de skulle trilla ner på skadade personer.

Har man väl kommit loss kan det vara svårt att ta sig fram i en liggande buss men vissa rutor är lätta att krossa så det är inte alls omöjligt att ta sig ut. Om man, som sagt, är någorlunda oskadd.
Citera
2017-04-02, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Edgeslammer
Är bälten så säkra att de håller fast en när bussen välter, tex om man sitter bak till vänster och bussen faller åt höger? Är det bättre att sitta på nedervåningen än uppe på dubbeldäckare? Jag brukar ockupera platser just långt bak åt vänster.

säkraste platsen. om inte en tradare brakar in från andra filen. bältena håller. bättre att bli hängande upp och ner, det överlevar man.

en aspekt i denna olycka är nog även avståndet till kval sjukvård. ser inga ambhkp. sveg har nog ingen traumaenhet. östersund/mora är långt.
Citera
2017-04-02, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
hade den voltat, hade den voltat framåt, den ligger i högerdiket. vält i låg fart.
Ja det är inte alls speciellt troligt men jag förstod det som att den först kört ner i vänsterdiket och när föraren parerade detta voltade den ett och ett halvt varv åt höger.

Men detta är troligen bara en trådspekulation.
Citera
2017-04-02, 20:30
Medlem
goofers avatar
Efter ha tittat på bilderna av hur bussen låg känns det konstigt att den vält?

Har den vält med hjulen kvar upp på vägen? Diket ser inte så brant ut, har han kört av och fått stopp i själva slänten så hade inte det gjort att bussen vält. Det är inte så brant.

Föraren måste ha gjort en kraftig manöver och på så vis "hjälpt" till med själva vältningen.

Har själv sett bussar gå ner i betydligt brantare diken utan att välta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in