2017-04-02, 19:49
Medlem
"FÖRTROENDE ÄR BRA; KONTROLL ÄR BÄTTRE! du ansvarar för 50 liv, deras föräldrar lägger dem i DINA händer. Det är bara att klara ut innan avfärd att bälte kommer kontrolleras när de sover och de som tar av dem kommer inte få åka skidor när de kommer fram. Så jävla enkelt."

Du kan inte på fullt allvar lägga skulden för olyckan på lärarna?!

Har du någonsin haft med 15åringar att göra? Mer obstinata varelser finns inte. Nu var de även 50st!

Mina tankar går till alla inblandade! Innan vi vet vad som hänt ska INGEN dömmas
Citera
2017-04-02, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjocktjej
När bussen hade vält och låg i diket. Är passagerarna instängda då eller kan dem ha tagit sig ut själva. Eller är man instängd till räddningstjänsten kommer tro? Tänker bara vilken fullkomlig panik som måste uppstått i bussen ❤

Brukar finnas lucka i taket på vissa bussar, antar att de nyttjas om dörrarna är blockerade. Och kan man lätt klättra ut via krossade rutor så gör väl folk det. Hur det var här vet jag inte....
Citera
2017-04-02, 19:50
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nimbra
Har man inte bälte på sig vid en bussolycka så får man ingen ersättning
för skador.

Hur många bussar har ens fungerande bälten/bälten övht?
Citera
2017-04-02, 19:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
FÖRTROENDE ÄR BRA; KONTROLL ÄR BÄTTRE! du ansvarar för 50 liv, deras föräldrar lägger dem i DINA händer. Det är bara att klara ut innan avfärd att bälte kommer kontrolleras när de sover och de som tar av dem kommer inte få åka skidor när de kommer fram. Så jävla enkelt.

Varit ledare på läget där vi sagt att om man gör si och så får man inte åka skidor. Ändå har somliga trotsat reglerna och ändå blivit upprörda när de inte fått åka skidor. Bara för att det finns en lag och regel som ger konsekvenser hindrar det inte somliga från att köra för fort eller röka hasch. I synnerhet ungdomar fattar inte konsekvenser - att t ex sex utan kondom kan medföra barn.
Citera
2017-04-02, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Du har helt rätt, jag är helt säker på den körningen kan inte göras helt laglig med endast en förare.
Hoppas att detta utreds ordentligt av haverikommissionen.

Även om den skulle vara laglig är planeringen avfärd 22:00 och köra till 08:30 helt förkastlig.
Jodå det går att köra denna resa lagligt, man får köra 9 timmar som går att utöka till 10 timmar 2 ggr i veckan, men då måste du ta minst 2 raster a 45 min.
Citera
2017-04-02, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illa2222
"FÖRTROENDE ÄR BRA; KONTROLL ÄR BÄTTRE! du ansvarar för 50 liv, deras föräldrar lägger dem i DINA händer. Det är bara att klara ut innan avfärd att bälte kommer kontrolleras när de sover och de som tar av dem kommer inte få åka skidor när de kommer fram. Så jävla enkelt."

Du kan inte på fullt allvar lägga skulden för olyckan på lärarna?!

Har du någonsin haft med 15åringar att göra? Mer obstinata varelser finns inte. Nu var de även 50st!

Mina tankar går till alla inblandade! Innan vi vet vad som hänt ska INGEN dömmas

Chaffisen ska ju köra bussen, hur fan ska han kunna knata runt och kika på bälten samtidigt? Eller ska han stanna bussen och göra denna kontroll? Nä, ansvaret ligger fan hos de lärare och föräldrar som är med på resan. Men idag får man ju inte titta snett på en ungjävel utan och åka dit, samtidigt som den Svenska läraren är en jävla fjolla.
Citera
2017-04-02, 19:53
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Busschaufför/bolag ljuger.

en sökning ger svaret nästan 8h körtid Skene-Sveg UTAN trafik. Med bil. Avstånd 62.5 km. De hade kört i 8½h. Han lär ha kört lagligt, vilket innebär lägre fart än bil. Men då får man inte in en 45 min paus eller andra pauser. Någon lär torska på det här, det är helt uppenbart ett förarfel, att han somnat och gått utanför kanten. Fronten är dessutom nästan intakt vilket indikerar att farten varit låg då den välte. Detta är logisk då "cykelhjulsprincipen" underlättar att bussen håller sig upprätt tills den nästan står still.

Att folk dör är fördjävligt, barn med livet framför sig. och beror på saknad av bälte och när bussen välter går de med huvudet före ner andra sidan/marken. och kan även ta med sig barnen som är bältade i döden.

Läraren/na i bussen hade ett jävla ansvar som inte tagits. Chauffören kan inte kolla ungarna även om han är juridiskt ansvarig. Jag är övertygad om att chaufören sagt till lärarna att kolla att ungarna är bältade. Några individer kommer leva sitt liv med minst tre barn på sina samveten. Är man bältad, och bussen välter utan longitudinella krafter, då överlever i praktiken alla, ofta nästan oskadda. Finns gott om exempel.

Detta hade kunnat förhindras om folk gjort vad de är ålagda. FY FAAAAN!!!!
Det där med ansvar i denna olycka
Alla ungar är ju försäkrade under skolaktiviteter även om aktiviteten inte är i den fysiska skolan
här borde skolan alltså ha ansvar för att ungarna åkte med de gällande säkerhetsföreskrifter som finns dvs att de ska vara bältade.
Då borde alltså inte försäkringen gälla för dessa ungar ?
Citera
2017-04-02, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjocktjej
När bussen hade vält och låg i diket. Är passagerarna instängda då eller kan dem ha tagit sig ut själva. Eller är man instängd till räddningstjänsten kommer tro? Tänker bara vilken fullkomlig panik som måste uppstått i bussen ❤

Det finns verktyg inne i bussarna för att slå ut rutorna.
Citera
2017-04-02, 19:56
Bannlyst
Som sagt, en dag mindre skidåkning, alt samtal till förädrarna, sänkt ordningsbetyg. Omedelbart hemskickad på föräldrarnas bekostnad. Jag har utbildat soldater, 18-19-åringar som tyckte de kunde tänka själva. 3-4 vedhuggningar och indragen permission och de var medgörliga som en spinnande katt. Hota med sanktioner och genomför dem, har funkat i alla tider.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Visst. Men det betyder ändå inte att de kommer att ha bältena på vid olyckan. Nu gjorde säkert du exakt som dina föräldrar och lärare sa och trilskades aldrig. Jag har jobbat med tonåringar och vet att många vill utmana gränserna och inte alls göra som de vuxna säger. På läger vill man smita in till varandras rum mitt i natten eller ge sig ut i samhället mitt i natten.

Så direkt läraren satt sig i bussen efter att ha gått en runda och väckt många, så skulle ett antal försiktigt spänna upp bältena igen 1) för att det är bekvämare att sova utan bälte på, 2) för att se när läraren exploderar.

Om du har missat det så anses dagens ungdomar vara ganska svåra att undervisa. De ska diskutera rätten till mobil, att ha kepsen på etc. Att lyda är överskattat. Inget jag uppskattar och det kan göra sp att man dör i en bussolycka.
Citera
2017-04-02, 19:56
Medlem
dryopteriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWolfMan
Är själv chaufför och hade nog inte kört denna resa, över 9 timmar körtid mitt i natten och starta vid 22-tiden. Då gäller det att ha riktig sömn på dagen innan så man är utsövd när man startar. En mardröm o köra på natten då många struntar i säkerhetsbältet....
h

Håller med till fullo. Jag undrar förresten vem som är ansvarig när bälte ej används i buss?
Hoppas inte bussföraren iaf.
Citera
2017-04-02, 19:57
Medlem
Bergkvara buss har varit högaktuella i Sydsvenskan för 1-2 veckor sedan för att i Skåne fuska med exempelvis bromsar i bussarna för att spara pengar.

Man får ju hoppas att inget sådant tekniskt sparande ligger bakom dessa dödsfall.

Men fuskar man med bromsar så "optimerar" säkert bergkvara kör och vilotiderna också.

https://www.sydsvenskan.se/story/bussfusket
Citera
2017-04-02, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Varit ledare på läget där vi sagt att om man gör si och så får man inte åka skidor. Ändå har somliga trotsat reglerna och ändå blivit upprörda när de inte fått åka skidor. Bara för att det finns en lag och regel som ger konsekvenser hindrar det inte somliga från att köra för fort eller röka hasch. I synnerhet ungdomar fattar inte konsekvenser - att t ex sex utan kondom kan medföra barn.

För många ungdomar inom den stökigare kategorin funkar inte konsekvenstänk på lång sikt. Möjligen kan ett löfte om belöning, utöver skidåkning,på lång sikt funka bättre, eller att de får belöningar längs med vägen, dock finns ofta en tendens att då fuska, tex sätta på sig bältet just när läraren kontrollerar och sedan ta av sig det när läraren vänt bort blicken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in