Citat:
Ursprungligen postat av
goofer
Kinna till Klövsjö är 70 mil. En busschaufför får köra max tio timmar och då ger det en snittfart på 70 km/t.
Mycket tveksamt att en ensam förare kört hela vägen (vilket vore en helt förkastlig planering även om föraren är rutinerad), risken med att sitta och mala hela natten är ju att man somnar till slut.
Oftast somnar föraren när det är nära till målet.
Det räcker att framhjulet hamnar utanför asfaltskanten för att det ska skära ner i diket och välta, marginalerna är små då bussen hela tiden rullar någon decimeter från kantlinjen.
Väldigt få busschaufförer är vana vid nattkörning och hålla sig vaken bakom ratten en hel natt är svårt när den normala dygnsrytmen är dagarbete och sova på natten.
Erfaren eller oerfaren har nästan ingen betydelse då det enda viktiga är att hålla sig vaken.
Köra fyra timmar rasta 45 min och sen köra fyra till och rasta 45 min, 45 min kan delas upp på 15 min + 30 min. Den rasten räcker inte till att sova.
Men vi får väl se hur de har lagt upp resan, en eller två förare.
Halka? Kanske va halt men då går man ju inte av på en raksträcka.
Älg, ren eller annat vilt? Har ju hänt förr men känns som en högoddsare klockan sju.
Trött förare som nickar till, tar en micronap och kommer ut i vägrenen? Mycket troligt!
Allting före kl 6 är nattkörning.
Killen som kör nattpasset är knappast samma person som körde dagpasset. Då ryker vilotiden som är minst 9 timmar per dygn. Jag tror att bussen bytt förare under kvällen kanske i Värmland.
På bilden ser det ut som en Volvo turist från Bergkvara buss. Jag tror bolaget är från Kalmar.
Nu på vårkanten finns en faktor att ta hänsyn till och det är den lågt stående solen som kl 7 är som en svetslåga i ansiktet på chauffören.
Möjligt att han skurit ner i kanten och med den branta vägkanten går det inte att räta upp bussen, då är det kört.