2017-04-02, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGazella
Jag tror också på den teorin. Har aldrig kört buss men dock mindre lastbil och högre fordon är känsligare för krängningar av olika slag. Tycker det verkar "konstigt" att man kör den typen av buss på sådana vägar? Men det kanske är standard?

Jag själv kommer från Mark och gick på skolan i fråga och därför känns det extra sorgligt. Vilken tragisk olycka Och vilket helvete för chauffören att leva med, jag tror knappast han orsakat olyckan med vilje men tvingas ändå leva med att han var den som körde.

" Tycker det verkar "konstigt" att man kör den typen av buss på sådana vägar? Men det kanske är standard?"

Det är en europaväg! Sen att underhållet av vägarna i Norrland är eftersatt i årtionden är konstigt.
Bara de senaste veckorna har tjällossningen gjort vägarna bedrövlig i Jämtland/Härjedalen.
Undrar om de svårast skadade satt längst bak på Hö-sida?
Senast redigerad av Porslinskatten 2017-04-02 kl. 17:07.
Citera
2017-04-02, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosephCooper
Video på bussen när den bogseras iväg:

http://www.op.se/blaljus/olyckor/olycksbussen-bargad

Efter att ha sätt hur bussen såg ut så är det otroligt om bara 3 personer dör
Citera
2017-04-02, 16:58
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Det står att man upprättade sjukvårdstält på plats. Är detta något som man har med sig ut på större olyckor? Vad kan man hantera i de tälten?

I Skåne har vi en Katastrofcontainer. Står hos Räddningstjänsten Hässleholm. I den finns ett sjukvårdstält, lådor med läkemedel (smärtstillande, dropp etc..), filtar, nackkragar/vaccumsplintar och ett 20-tal minibårar.
Citera
Medlem
discomusens avatar
Vill lägga upp bilder på bussen hur gör jag det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Kinna till Klövsjö är 70 mil. En busschaufför får köra max tio timmar och då ger det en snittfart på 70 km/t.

Mycket tveksamt att en ensam förare kört hela vägen (vilket vore en helt förkastlig planering även om föraren är rutinerad), risken med att sitta och mala hela natten är ju att man somnar till slut.

Oftast somnar föraren när det är nära till målet.

Det räcker att framhjulet hamnar utanför asfaltskanten för att det ska skära ner i diket och välta, marginalerna är små då bussen hela tiden rullar någon decimeter från kantlinjen.

Väldigt få busschaufförer är vana vid nattkörning och hålla sig vaken bakom ratten en hel natt är svårt när den normala dygnsrytmen är dagarbete och sova på natten.

Erfaren eller oerfaren har nästan ingen betydelse då det enda viktiga är att hålla sig vaken.

Köra fyra timmar rasta 45 min och sen köra fyra till och rasta 45 min, 45 min kan delas upp på 15 min + 30 min. Den rasten räcker inte till att sova.

Men vi får väl se hur de har lagt upp resan, en eller två förare.

Halka? Kanske va halt men då går man ju inte av på en raksträcka.
Älg, ren eller annat vilt? Har ju hänt förr men känns som en högoddsare klockan sju.
Trött förare som nickar till, tar en micronap och kommer ut i vägrenen? Mycket troligt!

Allting före kl 6 är nattkörning.
Killen som kör nattpasset är knappast samma person som körde dagpasset. Då ryker vilotiden som är minst 9 timmar per dygn. Jag tror att bussen bytt förare under kvällen kanske i Värmland.

På bilden ser det ut som en Volvo turist från Bergkvara buss. Jag tror bolaget är från Kalmar.

Nu på vårkanten finns en faktor att ta hänsyn till och det är den lågt stående solen som kl 7 är som en svetslåga i ansiktet på chauffören.
Möjligt att han skurit ner i kanten och med den branta vägkanten går det inte att räta upp bussen, då är det kört.
Citera
2017-04-02, 17:02
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discomusen
Vill lägga upp bilder på bussen hur gör jag det?

minfil.org
Citera
2017-04-02, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JosephCooper
Video på bussen när den bogseras iväg:

http://www.op.se/blaljus/olyckor/olycksbussen-bargad
intressant att man pixlar logon nu :P
Citera
2017-04-02, 17:09
Medlem
discomusens avatar
För er som ej har möjlighet att se videon så finns här två bra bilder på bussens skick:
https://minfil.org/Ef10zdb3b4/IMG_2511.PNG
https://minfil.org/F216zab6bd/IMG_2512.PNG

Fyyyfan men allt ser ut att ligga hulller om buller! Kan vi ens tänka oss kaoset i bussen när alla flugit runt?! Känner rent spontant att det är ett under att fler inte mist livet...

RIP
Citera
2017-04-02, 17:12
Medlem
Ofta när man kör på tvåfiliga landsvägar utan viltstängsel och anpassat hastigheten efter rådande förhållanden (t.ex spårig/gropig vägbana, regn, snö mörker osv) som gör att man känner att det blir osäkert att hålla den hastighet som står på skyltarna och därför ligger lite under (men händer även om än inte lika ofta om man håller rätt hastighet, och då framförallt 80 eller 90 på en normal landsväg med ok sikt) att både långtradare och bussar kör ikapp bakifrån och liksom pushar sina fordon till maxgränsen (runt 90-100 gissningsvis).

Jag skulle tror att det är någonting åt detta hållet som ligger bakom - en för hög hastighet i förhållande till helheten som rådde just då på den vägen. Det verkar tyvärr vara alltför vanligt bland yrkesförare att de visar upp bristande omdöme här.
Citera
2017-04-02, 17:14
Medlem
Folk reagerade på att det tog så lång tid innan hjälp kom till platsen, kanske för att vi nedmonterat all räddningstjänst och alla sjukhus norr om dalälven? typ.

Det är stora avstånd där uppe, då kostar det människoliv att inte ta den kostnad det innebär att ha god bemanning med jämna avstånd.
Citera
2017-04-02, 17:15
Medlem
Har lite information, är själv från Skene och har gått på skolan.
Vet att en elev har fått amputera en del av sin arm. En annan har gjort en operation för sina ben.
Tror jag vet 2 som avlidit men är inte säker än och tänker därför inte gå ut med namn.
Citera
2017-04-02, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Ofta när man kör på tvåfiliga landsvägar utan viltstängsel och anpassat hastigheten efter rådande förhållanden (t.ex spårig/gropig vägbana, regn, snö mörker osv) som gör att man känner att det blir osäkert att hålla den hastighet som står på skyltarna och därför ligger lite under (men händer även om än inte lika ofta om man håller rätt hastighet, och då framförallt 80 eller 90 på en normal landsväg med ok sikt) att både långtradare och bussar kör ikapp bakifrån och liksom pushar sina fordon till maxgränsen (runt 90-100 gissningsvis).

Jag skulle tror att det är någonting åt detta hållet som ligger bakom - en för hög hastighet i förhållande till helheten som rådde just då på den vägen. Det verkar tyvärr vara alltför vanligt bland yrkesförare att de visar upp bristande omdöme här.
jo så är det ju, det ser man ju på vintern när det e snö tex. alla kör långsammare utom lastbilar/bussar som kör i sina 80km överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in