Citat:
Ursprungligen postat av
KafkasKofta
Även föraren då som det verkar
Poängen är att alla tror att de bara är föraren som har ett kurdiskt ansvar - men även ledare har det.
Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Nej, det kommer ej få några konsekvenser för ledarna - hur skall det bevisas om varför bältet var av på någon ungdom? Kanske skulle denne upp och fråga läraren något, kanske skulle på toaletten, eller sträcka på benen. Finns många anledningar till att eleverna ev. inte hade bälte på sig. Och vad sker om läraren skulle dö när denne flänger omkring i bussen hela resan, UTAN bälte, och vid krock, eller hård inbromsning? Vems är då felet och vem skall straffas? Den ende som ev. kommer åtalas är chauffören om denne gjort något straffbart, eller någon VD för bussbolaget om bussen ej varit i brukbart skick (och dom visste om det)...
Man behöver inte bevisa VARFÖR något bälte var av. Det är ett krav på bälte - och det är inte villkorat med en massa anledningar till varför man kan ta av det. Okej.
Det är ganska enkelt att se om folk varit bältade eller ej, det syns på skadorna man antingen ådrar sig eller inte ådrar sig. Både vad gäller skador man får om man saknar bälte och skador man får av bältet. Tro mig jag har erfarenhet av just det senare vilket jag är extremt glad för - eftersom det betyder att jag inte har erfarenhet av det förstnämnda.