2017-04-02, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Haha skulle ledaren tvinga eleverna att ha bälte? Samma ledare är garanterat lärare och får inte ens röra eleverna om de bråkar.

Jag tror du har fel.
På sonens skolbuss har det varit ett "evigt tjat" om att alltid vara bältad, en dag sa skola och busschaufför ifrån att: de som inte lyder från NU, får inte åka med mer.
Vid skolresa är det sagt så att de elever som inte följer reglerna måste föräldrar komma och hämta på egen bekostnad.
Så antagligen har de gått igenom bältesregler med eleverna mycket noggrant och att ALLA hade bälte fastspänt runt sig..
Citera
2017-04-02, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Presskonferens på Östersunds sjukhus kl 11.
i svt eller vilket media?
Citera
2017-04-02, 10:54
Medlem
För den som är intresserad finna ganska mycket information om skademekanismer etc från en motsvarade olycka utanför Tranemo: http://www.havkom.se/utredningar/vaegtrafik-oevrigt/bussolycka-pa-riksvaeg-27-utanfoer-tranemo

Notera att jag inte spekulerar något om att orsaken till olyckan skulle vara densamma.
Senast redigerad av NurseT 2017-04-02 kl. 10:57.
Citera
2017-04-02, 10:54
Medlem
http://www.bt.se/bollebygd/buss-valte-pa-vag-e45/

"
En buss med ett 60-tal skolungdomar har vält söder om Sveg i Härjedalen. Eleverna kommer från Ängskolan i Skene. Enligt räddningstjänsten handlar det om både lättare och allvarligt skadade.
– Det var rätt kaotiskt när vi först kom till platsen, säger Peter Nystedt, presstalesperson för räddningstjänsten.
Marks kommun sammankallar nu kris- och beredskapsgruppen i kommunen.
ANNE ENGSTRÖM VALDEMAR LÖNNROTH

A A
Eleverna går på högstadiet på Ängskolan i Skene och var på skolresa."
Citera
2017-04-02, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Du kanske borde läsa lite noggrannare. Jag har inte sagt att hastigheten inte spelar någon roll, givetvis gör den det. Det förstår nog alla utan att du i efterhand går in och editerar dina inlägg, och uppdaterar med utdrag ur vägtrafikkungörelsen.

Du frågade (se nedan) om vägens dåliga standard hade någon relevans, och jag svarade helt enkelt på det. Både hastighet och vägstandard kan givetvis ha relevans
Saken är den att vägens standard aldrig kan anses vållande till någon olycka. Fattaru?
Citera
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Transportstyrelsen:

TF:

Som sagt - ledarna har ett STORT ansvar här, även juridiskt. Det här kommer få juridiska konsekvenser även för ledarna.

Nej, det kommer ej få några konsekvenser för ledarna - hur skall det bevisas om varför bältet var av på någon ungdom? Kanske skulle denne upp och fråga läraren något, kanske skulle på toaletten, eller sträcka på benen. Finns många anledningar till att eleverna ev. inte hade bälte på sig. Och vad sker om läraren skulle dö när denne flänger omkring i bussen hela resan, UTAN bälte, och vid krock, eller hård inbromsning? Vems är då felet och vem skall straffas? Den ende som ev. kommer åtalas är chauffören om denne gjort något straffbart, eller någon VD för bussbolaget om bussen ej varit i brukbart skick (och dom visste om det)...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KafkasKofta
Även föraren då som det verkar
Poängen är att alla tror att de bara är föraren som har ett kurdiskt ansvar - men även ledare har det.

Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nej, det kommer ej få några konsekvenser för ledarna - hur skall det bevisas om varför bältet var av på någon ungdom? Kanske skulle denne upp och fråga läraren något, kanske skulle på toaletten, eller sträcka på benen. Finns många anledningar till att eleverna ev. inte hade bälte på sig. Och vad sker om läraren skulle dö när denne flänger omkring i bussen hela resan, UTAN bälte, och vid krock, eller hård inbromsning? Vems är då felet och vem skall straffas? Den ende som ev. kommer åtalas är chauffören om denne gjort något straffbart, eller någon VD för bussbolaget om bussen ej varit i brukbart skick (och dom visste om det)...
Man behöver inte bevisa VARFÖR något bälte var av. Det är ett krav på bälte - och det är inte villkorat med en massa anledningar till varför man kan ta av det. Okej.
Det är ganska enkelt att se om folk varit bältade eller ej, det syns på skadorna man antingen ådrar sig eller inte ådrar sig. Både vad gäller skador man får om man saknar bälte och skador man får av bältet. Tro mig jag har erfarenhet av just det senare vilket jag är extremt glad för - eftersom det betyder att jag inte har erfarenhet av det förstnämnda.
Senast redigerad av martinator 2017-04-02 kl. 11:04.
Citera
2017-04-02, 10:56
Medlem
goofers avatar
Kinna till Klövsjö är 70 mil. En busschaufför får köra max tio timmar och då ger det en snittfart på 70 km/t.

Mycket tveksamt att en ensam förare kört hela vägen (vilket vore en helt förkastlig planering även om föraren är rutinerad), risken med att sitta och mala hela natten är ju att man somnar till slut.

Oftast somnar föraren när det är nära till målet.

Det räcker att framhjulet hamnar utanför asfaltskanten för att det ska skära ner i diket och välta, marginalerna är små då bussen hela tiden rullar någon decimeter från kantlinjen.

Väldigt få busschaufförer är vana vid nattkörning och hålla sig vaken bakom ratten en hel natt är svårt när den normala dygnsrytmen är dagarbete och sova på natten.

Erfaren eller oerfaren har nästan ingen betydelse då det enda viktiga är att hålla sig vaken.

Köra fyra timmar rasta 45 min och sen köra fyra till och rasta 45 min, 45 min kan delas upp på 15 min + 30 min. Den rasten räcker inte till att sova.

Men vi får väl se hur de har lagt upp resan, en eller två förare.

Halka? Kanske va halt men då går man ju inte av på en raksträcka.
Älg, ren eller annat vilt? Har ju hänt förr men känns som en högoddsare klockan sju.
Trött förare som nickar till, tar en micronap och kommer ut i vägrenen? Mycket troligt!
Citera
2017-04-02, 10:57
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
i svt eller vilket media?

SR försöker ordna direktsändning sa de.
Citera
2017-04-02, 10:57
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Jag tror du har fel.
På sonens skolbuss har det varit ett "evigt tjat" om att alltid vara bältad, en dag sa skola och busschaufför ifrån att: de som inte lyder från NU, får inte åka med mer.
Vid skolresa är det sagt så att de elever som inte följer reglerna måste föräldrar komma och hämta på egen bekostnad.
Så antagligen har de gått igenom bältesregler med eleverna mycket noggrant och att ALLA hade bälte fastspänt runt sig..

Men, snälla - på en buss med sovande elever - skulle en lärare gå runt hela resan och kolla detta? Tycker du detta låter realistiskt? Skulle läraren då lyfta på ev. klädsel som döljer bältet?
Citera
2017-04-02, 10:58
Medlem
Tre döda - sex allvarligt skadade.
Ca hälften av bussresenärerna skadades. Den sista fördes från olycksplatsen ca kl 10.40

Presskonferens om olyckan hålls på Östersunds sjukhus kl 11.00
Sannolikt kommer detta synas direkt/som inslag på SVT + TV4 livesändningar:
https://www.tv4play.se/program/nyheterna
https://www.svtplay.se/video/12784600/svt-nyheter-extrasandningar/svt-nyheter-extrasandningar-1-apr-23-00

Kommuninfo Sveg:
http://kommun.herjedalen.se/omkommunen/krisberedskapsakerhet/meddelandetillallmanheten/krisnyheter/harjedalenskommunsatgardermedanledningavbussolycka npavage45uppdateradkl0938.5.686a1ccb15b14013ba95f2 48.html
Senast redigerad av iconicatab 2017-04-02 kl. 11:08.
Citera
2017-04-02, 10:58
Medlem
Eftersom föraren enligt polisen "inte kommit med något bra svar" så lär väl viltolycka kunna avfärdas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in