2017-04-02, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
Troligen får bussen köras max 100/km men finns ingen fartspärr kan det gått fortare, sen beror det j på vägens beskaffenhet vilken hastighet som är lämplig,,,,regler för körtider är bra men ibland blir det ett stressmoment för förarna, att körtiden går ut nä det är 2 mil kvar och tvingas ställa ner bussen full av skolungdomar på sönd morgon är naturligtvis ingen dröm, och i liknande situationer körs det oftast undan rejält,, jag vet inte när resan startade, hur långt det var kvar till slutmålet osv så det blir svårt att räkna ut hur pass mkt tidsnöd han var i..
Jo tack jag vet. Jag var bussförare innan jag blev ssk.
Citera
2017-04-02, 11:50
Medlem
stpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slasktomte
Har turistbussar någon typ av transponder av den typ som lastbilar har, så man i efterhand kan se om chauffören följt reglerna och tagit raster och ej kört för fort?

Färdskrivare som anger raster hastighet dygnsvilan veckovilan osv osv, finns på alla,
Citera
2017-04-02, 11:50
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soffs
De lämnade en press release i samband med belysning i Sydsvenskan.

Jag har läst allt då Bergkvara kör både mig och mina barn.

Okej.

Ja det visar väl sig vad som orsakat olyckan. Men tekniskt moderna bussar ger ju inte bussbolaget frisedel. Stressig arbetssituation och liknande kan också vara trafikfarligt - med det inte sagt att så är fallet.
Citera
2017-04-02, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tolkar ditt bidrag i diskussionen som ett påtalande om att det inte är fel på bolagets bussar.

Rutinerad chaufför, skriver du. Berätta mer om denna chaufför! Hur länge har han arbetat som bussförare?

Jag menar på att kritiken verkar överdriven om man läser allt material samt att det förekom en hel del felaktigheter.

Jag vet inte så mycket mer chauffören. Kör en hel del på Europa också.

Det gick mycket ren på den vägen också förra söndagen. Mer troligt än älg.
Citera
2017-04-02, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad tror du om sömnteorin? (Som är den statistiskt mest troliga.)

Jag håller med dig i dina inlägg. Det hör till yrkets natur att en chaufför anpassar köringen till väglaget. Det är bättre väder och väglag nu när olyckan skedde, än det har varit under vintern.

Jag tror att det mest sannolika scenariot är att bussföraren somnade bakom ratten.
Citera
2017-04-02, 11:53
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjalmar
En bussförare ska inte väja inte för ett djur, utan köra på det. Allt annat är skulle vara ett stort misstag, och det finns inget som tyder på i nuläget.
Instämmer fullständigt! Jag har varit yrkeschaufför själv, dock på 90-talet innan och under tiden jag pluggade. Och ja, man väjer inte för något. Kört över både orrtupp, grävling, hare mm. Även varit nära att klippa rådjur och ren, men de hann undan lyckligtvis. Det smäller rätt bra i fordonet, redan med småvilt. Mest kört långfärdsbuss, men även tradare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Att nån säger att ett visst bolag har bra bussar är bara trams. Man kan köpa en helt ny volvo som pajar på 3 km om man har otur. Sen spelar absolut skicket på en buss/bil roll men att skylla på något mekaniskt i det här sammanhanget är långsökt. Tror inte ens ett trasigt hjullager skulle få en buss att välta

Framhjulspunka kan få ett tungt fordon att åka av vägen, alternativt smal väg. Vet att 45an bitvis är smal och att möte med annat tungt fordon ger små marginaler till höger kant på vägen. En titt i vänster spegel så är du ute på stadkanten och vips ligger du i diket.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det verkar som att vi har att vänta fler dödsfall. Obekräftat än så länge. Norge inblandade i hjälparbetet.

Jo men det är fint hur nu snabbt hjälparbetet tar vid. Tre regioner i krisläge prio ett, man skickar varenda helikopter som finns till platsen och tar tom Norge till hjälp. Bevis om något att svensk sjukvård och räddningstjänst faktiskt är rätt bra.
Citera
Medlem
Citat:
Jag håller med dig i dina inlägg. Det hör till yrkets natur att en chaufför anpassar köringen till väglaget. Det är bättre väder och väglag nu när olyckan skedde, än det har varit under vintern.

Jag tror att det mest sannolika scenariot är att bussföraren somnade bakom ratten.
Varför kunde ha då inte ge en förklaring till olyckan?
Citera
2017-04-02, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soffs
Jag menar på att kritiken verkar överdriven om man läser allt material samt att det förekom en hel del felaktigheter.

Jag vet inte så mycket mer chauffören. Kör en hel del på Europa också.

Det gick mycket ren på den vägen också förra söndagen. Mer troligt än älg.
Ja renarna är ett gissel där. Numera finns dessutom björn i trakterna av Fogelsjö i ganska stora antal.

MOT viltteorin talar att föraren sagt till polisen att han själv inte vet riktigt vad som hände. Det är det som fått mig att snöa in på sömnspåret. Vilket naturligtvis kan visa sig helt fel den dagen polisutredning eller HavKoms rapport kommer.
Citera
2017-04-02, 11:54
Medlem
Troians avatar
Citat:

Går det isf att se i en teknisk undersökning?
Citera
2017-04-02, 11:55
Medlem
Citat:

Har man ett uns självbevarelsedrift så lagar man efter läge, vad gäller hastighet och uppmärksamhet, när man har körning som yrke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in