2017-04-02, 10:45
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Haha skulle ledaren tvinga eleverna att ha bälte? Samma ledare är garanterat lärare och får inte ens röra eleverna om de bråkar.

Nej, precis och skulle sedan ledaren gå laget runt, hela resan för att se om alla har bältet på sig - det är självklart ej realistiskt.
Citera
2017-04-02, 10:46
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Källa på det?

Mig veterligen är det lag på att ha bälte i bussen om det finns. Ansvaret ligger på dig som passagerare.
Vilket försäkringsbolag vill betala ut dryga kostnader för någon som bryter mot lagen?
Citera
2017-04-02, 10:47
Medlem
Transportstyrelsen:

Citat:
Alla busspassagerare som är äldre än tre år ska sitta på en plats med bilbälte, om det finns en sådan plats, och ska använda bältet. Transportstyrelsen rekommenderar att även yngre barn använder bilbältet eller särskild skyddsanordning.

Om det inte finns någon sittplats med bilbälte tillgänglig, är det tillåtet att stå i bussen (om bussen är godkänd för ståplatser). Vid lokala transporter i tättbebyggda områden får en annan plats användas, även om det finns sittplatser med bilbälte tillgängliga.

TF:
Citat:
Barn som är kortare än 135 centimeter skall använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning för barn i stället för eller tillsammans med bilbältet.

Citat:
10 a § Alla som är äldre än tre år och som färdas i en buss som är utrustad med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Vid lokala transporter i tättbebyggda områden får dock passagerare använda en annan plats än en plats som är försedd med bilbälte.

Passagerare i en buss skall informeras om skyldigheten att använda bilbälte på det sätt som Transportstyrelsen föreskriver. Förordning (2008:1109).

10 b § Den som färdas sittande i rullstol i en bil skall färdas på rullstolsplats och använda bilbälte om platsen är försedd med bilbälte. Rullstolen skall vara fastsatt med eller stödjas av en anordning som är avsedd för det i fordonet. Förordning (2006:1208).

10 c § Föraren, annan ombordpersonal, ledsagare och ledare för en grupp skall vidta lämpliga åtgärder så att passagerare som är under femton år använder bilbälte eller annan särskild skyddsanordning och hjälpa passagerare att placera rullstol i enlighet med bestämmelserna i 10 b §. Förordning (2006:1208).

Som sagt - ledarna har ett STORT ansvar här, även juridiskt. Det här kommer få juridiska konsekvenser även för ledarna.
Citera
2017-04-02, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_wiseguy
Nån som kan hjälpa mig att förstå hur det kan vara så många och så allvarligt skadade när den bara har tippat ner på sidan i diket? Får d inte att gå ihop

När bussen välter och rutorna går sönder blir väl bussen som ett stort rivjärn mer eller mindre.
Citera
2017-04-02, 10:48
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Tänk dig själv en helt avslappnad(sovande som det sägs) kropp som plötsligt börjar flyga mellan säten, ryggskadorna står som spön i backen, säkert inte så mycket blod dock.

Undrar om inte detta är bättre - jämför med fulla personer som krockar, de klarar sig oftast bättre än de som är spiknyktra. Har väl med att de INTE är spända och stela, utan som en gummisnodd. Jag vet inte - spekulerar bara...
Citera
2017-04-02, 10:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpppspark
Usch och fy... Vart kom ungdomarna ifrån ? vet man det än ?
nån skola i marks kommun
Citera
2017-04-02, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_wiseguy
Nån som kan hjälpa mig att förstå hur det kan vara så många och så allvarligt skadade när den bara har tippat ner på sidan i diket? Får d inte att gå ihop

För att den har gjort det i en hastighet av 80-90km/h. Dessutom enligt bilderna tippat mer än 90 grader.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Transportstyrelsen:

TF:

Som sagt - ledarna har ett STORT ansvar här, även juridiskt. Det här kommer få juridiska konsekvenser även för ledarna.

Även föraren då som det verkar
Citera
Medlem
MeMajks avatar
Någon som sett vilket bussbolag det rör sig om?
Tänkte bara om det var Bergkvara som ju cirkulerat i pressen senaste tiden.

På platsen där bussen gått i diket är det bra väg med god sikt och väl röjt vid sidan av vägen så jag tror inte på tidigare framförd teori om att bussen skulle ha väjt för älg.
Citera
Medlem
Gavves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Mig veterligen är det lag på att ha bälte i bussen om det finns. Ansvaret ligger på dig som passagerare.
Inte om du är under 15. Då ligger ansvaret på chauffören. Är nog en del av ungdomarna som är under 15 i detta fall.

"I Sverige har vi lag på att alla som åker buss ska använda bälte, om det finns.
Passagerare ska informeras om skyldigheten att använda bälte.
Det är förarens ansvar att se till att passagerare som är under 15 år använder bälte."

http://ntf.se/konsumentupplysning/buss-taxi-och-transporter/saker-buss/

Edit: Precis som skrivits tidigare såg jag nu.
Citera
2017-04-02, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavve
Inte om du är under 15. Då ligger ansvaret på chauffören. Är nog en del av ungdomarna som är under 15 i detta fall.

"I Sverige har vi lag på att alla som åker buss ska använda bälte, om det finns.
Passagerare ska informeras om skyldigheten att använda bälte.
Det är förarens ansvar att se till att passagerare som är under 15 år använder bälte."

http://ntf.se/konsumentupplysning/buss-taxi-och-transporter/saker-buss/

Edit: Precis som skrivits tidigare såg jag nu.
Och hur ska chauffören göra det?
Citera
2017-04-02, 10:53
Medlem
Doctors avatar
Presskonferens på Östersunds sjukhus kl 11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in