2017-04-02, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Väldigt många skadade tyder på att få var bältade...
Nattbuss, försöker sova, inget bälte, folk sitter lite huller om buller - inge bra utgångsläge. Stor risk att man som obältat trillar ut och hamnar under bussen. Inte så men där tycker jag att ledaren har ett jäkligt stort ansvar. Det är sedan många år LAG på bälte även i bussar (undantaget stadsbuss)
Haha skulle ledaren tvinga eleverna att ha bälte? Samma ledare är garanterat lärare och får inte ens röra eleverna om de bråkar.
Citera
2017-04-02, 10:40
Medlem
Mr_wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Hur dags hände olyckan? När kom larmet?

Runt kl 7 hörde jag på radion
Citera
2017-04-02, 10:41
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hastighet har alltid relevans för olyckor.

Däremot kan oförutsedda hinder vara orsaken till olyckor. Även vid fallet av oförutsebara hinder ha hastighet relevans eftersom skadeverkningarna blir mycket större vid högre hastighet, då traumaenergin ökar med kvadraten på hastigheten.

Du kanske borde läsa lite noggrannare. Jag har inte sagt att hastigheten inte spelar någon roll, givetvis gör den det. Det förstår nog alla utan att du i efterhand går in och editerar dina inlägg, och uppdaterar med utdrag ur vägtrafikkungörelsen.

Du frågade (se nedan) om vägens dåliga standard hade någon relevans, och jag svarade helt enkelt på det. Både hastighet och vägstandard kan givetvis ha relevans

Citat:
Ursprungligen postat av Arctura
Se hur vägen ser ut, ingen vägren öht. Det är en skam att en europaväg får ha så dålig standard.
Ska tydligen röra sig om 8:eklassare från sydsverige.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det har väl ingen relevans? Lagstiftningen anger tydligt att man ska anpassa hastigheten efter förhållandena.
Citera
2017-04-02, 10:42
Medlem
Trogskalles avatar
Det är ju flera timmar sedan olyckan så dom första rapporterna om skadelägen bör väl komma snart. Men det är nog fullt kaos på dom närmaste sjukhusen gissar jag.
Citera
Medlem
yvdois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KafkasKofta
Var det åttondeklassare bör dom väl vara under 15 år. Vet någon om samma regler gäller för buss som bil, att chauffören ansvarar för bältesanvändning på personer under 15?

En busschafför ska upplyssa passagerare om att de finns bälten och att dom ska andvändas. Sen är det upp till gemene man att ta på sig eller inte Men som sagt är de lag på att man ska ha bälte på sig under färd med buss som är utrustad med bälte
Citera
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Även jag tror på trött förare, men inte helt otroligt att det är facebookande/smsande som ligger bakom. Fel på bussen är möjligt men långsökt, väglaget ska ha varit bra enligt expressen.

Citat:
– Vi har pratat med busschauffören och han är naturligtvis chockad. Det här är en väldigt rutinerad chaufför.
Har han kunnat berätta vad som hänt?
– Nej, han har inte kunnat ge något bra svar på det.
En väldigt rutinerad chaufför som inte kan ge ett bra svar på vad som hänt, låter som mikrosömn är boven i dramat.
Citera
Medlem
Mr_wiseguys avatar
Nån som kan hjälpa mig att förstå hur det kan vara så många och så allvarligt skadade när den bara har tippat ner på sidan i diket? Får d inte att gå ihop
Citera
2017-04-02, 10:43
Medlem
Trogskalles avatar
Busschauffören står det i alla tidningar. En ensam chaufför som ska köra hela vägen själv?
Citera
2017-04-02, 10:43
Medlem
CloverLeafs avatar
Skulle kunna vara vilt inblandat. Detta är ett av Sveriges mest glesbefolkade områden, mycket skog och skogen är dessutom väldigt tät vilket gör att det är svårt att se en älg i tid.

Har själv varit millimeter från att krocka med en älg i Härjedalen, men min kompis lyckades väja undan med häpnadsväckande precision.
Citera
2017-04-02, 10:44
Medlem
yvdois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Även jag tror på trött förare, men inte helt otroligt att det är facebookande/smsande som ligger bakom. Fel på bussen är möjligt men långsökt, väglaget ska ha varit bra enligt expressen.

En väldigt rutinerad chaufför som inte kan ge ett bra svar på vad som hänt, låter som mikrosömn är boven i dramat.

Finns även en grej som heter att man är chockad...
Citera
2017-04-02, 10:45
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_wiseguy
Nån som kan hjälpa mig att förstå hur det kan vara så många och så allvarligt skadade när den bara har tippat ner på sidan i diket? Får d inte att gå ihop
Tänk dig själv en helt avslappnad(sovande som det sägs) kropp som plötsligt börjar flyga mellan säten, ryggskadorna står som spön i backen, säkert inte så mycket blod dock.
Citera
2017-04-02, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_wiseguy

Har den vält i någorlunda hastighet så har den nog glidit ett tag på sidan. Lösa föremål och människor blandat med krossat glas och hårda föremål och stolar lär bli en del skador gissar jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in