2017-04-01, 19:08
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
.. forskning säger att det finns en stark korrelation mellan socioekonomiska omständigheter och brottslighet.

Det är betydligt troligare, att kriminella inte blir socioekonomiskt framgångsrika än tvärtom.

Citat:
Majoriteten av samtliga invandrargrupper blir inte heller kriminella, men det hidrar dig inte från att dra den parallellen...

Kan du vara hygglig och utveckla, vilken "parallell", som du påstår, att jag drar.

Citat:
Vi har inga livsval om vi ska gå på forskning, alla våra val görs innan vi inser det själva (går att mäta av med MRI), dvs, vi är i stort sett till 100% vår uppfostran.

Om vi utgår från aktuell forskning, så är vi till 60% - 80% våra gener.
Citera
2017-04-01, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det här är ett väldigt underligt motargument. Det är som att säga:

"Alla vet redan att det finns fiskar i havet. Vidare forskning om antal och vilka arter behövs inte."

eller

"Alla vet redan att det finns stjärnor i universum. Vidare forskning om deras antal och sammansättning behövs inte."

Ett nonsensargument. Eller hur?

Om du drar den jämförelsen ja. Men nu jämför du naturvetenskap, finnandet av fakta som är helt okänd och som leder oss framåt som art, med fakta som kommer göra absolut noll skillnad på något sätt.

Citat:
Vad saken gäller är alltså inte om invandrare är överrepresenterade eller inte. Att de är det vet ju alla redan. Så just det behöver det inte forskas om, på samma sätt som det inte behövs någon forskning om huruvida det finns fiskar i havet eller stjärnor i himlen.

Citat:
Däremot finns det stora kunskapsluckor om detaljerna. T.ex:

- Hur stor är överrepresentationen för olika grupper, för olika brottstyper, idag?

- Hur har den senaste tidens massinvandring påverkat statistiken?

- Hur stor är överrepresentationen för de som varit högst 5 år i Sverige? Vilka brott gör de främst?

- Hur stor är överrepresentationen för asylsökande? Vilka brott gör de främst?

- Hur stor är överrepresentationen för ensamkommande (t.ex afghaner)? Vilka brott gör de främst?

- Hur skiljer sig överrepresentationen mellan invandrare som bor i "utsatta områden" jämfört med de som bor i "normala" områden?

- Hur förändras situationen för olika invandrargruppen med tiden? T.ex somalierna? Bosnierna? Finns det skillnader?

- Hur mycket brott gör romerna i Sverige? Vilka typer av brott.

Osv.

Japp, men det är ju precis lika viktigt att undersöka dessa frågor parallellt med partitillhörighet, eller att titta på hur elitens skattesmitning påverkar vårt samhälle. Det finns inte resurser för allt samtidigt.

Citat:
Det finns väldigt mycket att forska om och att redovisa fakta om. Att det finns fiskar i havet och stjärnor i himlen vet vi redan. Det vi behöver veta nu är detaljer och hur situationen är idag. I synnerhet hur de senaste årens invandring påverkat brottsligheten.

Skillnaden är som sagt, att faktan inom naturvetenskap gör nytta. Det skulle göra absolut noll skillnad på något om vi undersökte invandringsbrottslighet närmare.
Citera
2017-04-01, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Naturligtvis skulle jag kunna diskutera skattesmitning. Men om du tittar uppåt ca åtta centimeter då du skriver så kan du se att det inte är vad tråden handlar om. Eller kräver det för mycket tanke från din sida att förstå varför det inte är relevant? Håll dig till saken istället för att relativisera.

Du missar poängen. JAg pekar ut dubbelmoralen, jag säger inte att vi ska diskutera andra frågor i tråden.
Citera
2017-04-01, 19:17
Medlem
Vilken metadiskussion.

Man diskuterar detaljerna i det helt öppet självklara.
Citera
2017-04-01, 19:17
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Svenska politiker är politiskt ansvariga för den brottslighet, som de importerar.
Då är de väll precis lika ansvariga för de personer som föds här och blir kriminella? Så, åter igen, varför ska BRÅ prioritera vissa undersökningar bara för att göra nationalister nöjda?
Svenska politiker politiskt ansvariga för den brottslighet, som de importerar - däremot är de självfallet inte ansvariga för att människor föds (!) i Sverige.
Så politiker har inget ansvar över det samhälle och de förutsättningar som skapas av deras politik (utom när det gäller invandring)?
En brottsling (t.ex. en våldtäktsman) är ansvarig för att han väljer att ägna sig åt övergrepp och bruka våld; han är inte "skapad" av ngr "förutsättningar".
Då är alla män alltså, faktiskt, potentiella våldtäktsmän? Menar, det är ju det du säger om du säger att en våldtäktsmän "inte är "skapad" av ngr "förutsättningar"

Hur kommer du fram till det? Tror du, att alla män utgör en klon?
Citera
2017-04-01, 19:25
Medlem
Citat:
Så du menar att varje väljare som vill ta del av denna fakta, som ett underlag för hur han/hon ska rösta, måste först arbeta 16 år på BRÅ samt vara chef i minst 10 år där?

Nej, jag säger att alla kan få tag på information om den inte är hemlighetstämplad. Andra forksare än Jerzy får tag på den vet du. Vilket betyder att alla kan få tag på den.

Citat:
- För att få veta Sveriges aktuella arbetslöshetssiffror så måste man först arbeta 16 år på Arbetsförmedlingen och vara chef i minst 10 år där?

Tycker inte så om invandringsfakta heller, alla fakta ska vara tillgänglig, vilket den också i regel är. Får man inte tag på den är det förmodligen för att man är en idiot.

Citat:
- För att få veta polisens aktuella uppklaringsprocent måste man först vara polis i 16 år och polischef i minst 10 år?

Nepp, men inte ska det förväntas att andra ska samla in infon åt dig dock. Vill du veta något finns det bar aen person i hela världen som är ansvarig för om du får det eller inte, DU.

Citat:
Du tror inte på detta, som SCB skriver på sin sajt:

Jopp.. JAg tror bara inte att nationalister helt ska få själva bestämma var som är viktigt för folket att veta.

Citat:
Du tycker att det är bättre att allmänheten svävar i okunnighet, så att politikerna lättare kan lura och manipulera sina väljare?

Nej, jag tycker det är bättre att allmänheten har en bred kunskap, inte att tex BRÅ ska undersöka ett ämne som nationalister vill.

Menar, vilket ämne ska BRÅ välja bort för att göra plats för den faktan du vill ha fram? Tiden å pengarna är ju begränsade, så, vad ska vi inte få veta istället?

Citat:
Att vår socialdemokratiska regering tycker det är ganska uppenbart. Men tycker du likadant?

JA ja, vi vet vi vet, regeringen elak om den inte är emot negrer, uggula buggula!

Ser inga indikationer på att regeringen tycker så. DEt enda kunskapsfientliga partiet vi har är SD.

Citat:
Genom att göra statistik mycket svårtillgänglig eller omöjlig att få tag i för gemene man, uppnår man ju just denna effekt.

Men det är den inte, däremot är det ju alltid svårt för nollor och dylikt att få tag på saker som inte serveras till dem på ett silverfat. Man har blivit bortskämd av internet helt enkelt. Jag som är från en annan generation har inte det beroendet, utan vet hur man faktiskt får fram infon som sedan postas på internet ibland.
Citera
2017-04-01, 19:57
Bannlyst
Citat:
Nja, jag menar alla faktorer som formar ditt liv, endel av dessa är socioekonomiska. Men vi har även random händelser, kultur, religion, utbildningsnivå hos föräldrar (vilket iofs är socioekonomiskt), menar, allt som du varit med om formar dig.

Nej, men forskning säger att det finns en stark korrelation mellan socioekonomiska omständigheter och brottslighet.

Majoriteten av samtliga invandrargrupper blir inte heller kriminella, men det hidrar dig inte från att dra den parallellen...

Vi har inga livsval om vi ska gå på forskning, alla våra val görs innan vi inser det själva (går att mäta av med MRI), dvs, vi är i stort sett till 100% vår uppfostran.

Varför är inte fattiga etniska svenskar brottslingar i samma utsträckning som dito invandrare av vissa grupper?
Citera
2017-04-01, 20:54
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Redan svarat på frågan 2 gånger så... Tänker inte upprepa mig igen.

Var svarar du på frågan? Du verkar mest svamla runt och sedan svara en månad senare...Bedrivs det någon forskning kring varför vissa invandrargrupper är överrepresenterade även då hänsyn tagits till socioekonomiska faktorer? Var svarar du på det?
Senast redigerad av Blundetto 2017-04-01 kl. 21:04.
Citera
2017-04-01, 20:56
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Du missar poängen. JAg pekar ut dubbelmoralen, jag säger inte att vi ska diskutera andra frågor i tråden.

Du har ingen poäng. Du jämför skattesmitning med brott mot person. För övrigt så försvinner det en hel del skattekronor från småföretag som drivs av invandrare. Skattemoralen i den gruppen är bitvis inte så hög.
Senast redigerad av Blundetto 2017-04-01 kl. 21:06.
Citera
2017-04-01, 23:36
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Det är betydligt troligare, att kriminella inte blir socioekonomiskt framgångsrika än tvärtom.

Det var ju tom en forskare som sade på Agenda förra veckan att de här personerna inte har en önskan att vara en del av samhället. Men det går inte in. Anna Hedenmo vaknade inte.

Jag är lite sent in här, så jag kanske upprepar, men inte ens BRÅ anser att förklaringen är socioekonomisk. Jerzy säger det bara för att om det framgår som det är dvs att det handlar om bakgrund, både intelligens och kultur, då får Jerzy Nazivibbar, och tror han ska rädda världen.

Jag håller med dig om att det handlar om livsval för individen har ett eget ansvar.
Sedan så lärs moralbegreppet in före 8 års ålder. Invandrare tar med sig sin syn på staten och polisen och samhället till Sverige. Barnen övertar sina föräldrars värderingar. Men framförallt så formas de av hur de själva blivit behandlade av sina föräldrar. (staten kan aldrig kompensera för bristande uppfostran)
Senast redigerad av Gertrud1 2017-04-01 kl. 23:40.
Citera
2017-04-01, 23:53
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det var ju tom en forskare som sade på Agenda förra veckan att de här personerna inte har en önskan att vara en del av samhället. Men det går inte in. Anna Hedenmo vaknade inte.

Jag är lite sent in här, så jag kanske upprepar, men inte ens BRÅ anser att förklaringen är socioekonomisk. Jerzy säger det bara för att om det framgår som det är dvs att det handlar om bakgrund, både intelligens och kultur, då får Jerzy Nazivibbar, och tror han ska rädda världen.

Jag håller med dig om att det handlar om livsval för individen har ett eget ansvar.
Sedan så lärs moralbegreppet in före 8 års ålder. Invandrare tar med sig sin syn på staten och polisen och samhället till Sverige. Barnen övertar sina föräldrars värderingar. Men framförallt så formas de av hur de själva blivit behandlade av sina föräldrar. (staten kan aldrig kompensera för bristande uppfostran)

Japp, åklagare Thomas Ahlstrand skriver i GP:

Citat:
Två särskilda drag gör den moderna gängkriminaliteten annorlunda än den vi känner sedan tidigare. Gängen skiter i oss och våra värderingar på riktigt. Och brutaliteten. Vi står handfallna och kan bara hoppas att detta går över med tiden, skriver åklagare Thomas Ahlstrand.

[---]

..de gängkriminella vi möter i dag är inte unga män som varit chanslösa i livet. De har inte kommit snett. De har inget missbruk. De delar helt enkelt inte våra normer, och de har absolut ingen lojalitet eller ens vilja till lojalitet gentemot samhället. En dom till fängelse är ingen skam, den är ett besvär, något obekvämt, något att undvika för att det är opraktiskt och långtråkigt att sitta inne.

... familjerna kan tycka att grabben är bra, han drar hem pengar. Den ofta oreserverade kärleken till mamman och respekten för pappan motsvaras inte sällan av en fullständig, och i bästa fall blind, lojalitet tillbaka.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/ingenting-biter-p%C3%A5-de-nya-g%C3%A4ngkriminella-1.3971165

Precis som du skriver, så går det inte, att mha barnsomsorg, skola, socialtjänst osv utplåna föräldrarnas inflytande på barnen.
Citera
2017-04-02, 15:10
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1

Förklaringen är främst etnisk och kulturell och har varit så länge men det är inte opportunt att tycka det i de kretsar som BRÅ:s mfl forskare rör sig i så därför får vi en skendebatt om de här frågorna varje gång det kommer upp på tal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in