2017-04-01, 19:18
  #51337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adnetan
Anser ni högskoleprovet vara ett intelligenstest? Jag fick nog det sämsta resultatet av alla jag känner när jag gjorde det för några år sedan, 0.8. Likvärdigt på matte och svenska. Tyckte provet var grymt tråkigt när jag gjorde det och sökte in till högskolan med gymnasiebetyget istället. Klarar dock mattekurserna utan problem på civilingenjörsutbildningen jag går trots det usla HP-resultatet. Vad jag är väldigt dålig på är att läsa snabbt då jag aldrig läser böcker till vardags.

Nej, det är snarare ett test som speglar hur normal du är. Givetvis finns det sådana man skulle kunna betrakta som genier som skulle få extremt bra poäng varje gång. Men för de flesta handlar det nog om hur väl förberedd man är, strategi/erfarenhet samt lite tur med vilka typer av frågor som kommer.

Jag tycker personligen högskoleprovet är riktigt värdelöst utformat av flera olika anledningar. Du kan till exempel få ett ok, kanske till och med rent utav sagt dåligt resultat och därmed inte komma in på en utbildning som du skulle klarat av bra mycket bättre än majoriteten av personerna som istället fått de platserna via HP.

Man tar helt enkelt noll hänsyn till individen som sådan eller vad den egentligen kan som är relevant mot den utbildning man vill söka sig in på.

Hur provet genomförs är ju också extremt förlegat från ett pedagogiskt perspektiv. 5 enformiga prov, alla fokuserade på att kunna lösa så många förvalda svarsalternativfrågor som möjligt är inte heller någon vidare metod om man vill få fram kunskap. Det känns snarare som man efterfrågar uthållighet och förmågan att ge kvicka svar på lätta till medelsvåra frågor (+ ett par ord i ordförståelsen som är helt jävla irrelevanta att veta) än faktiskt kunskap. Det finns inte något som helst sätt att visa hur duktig du är på de få ämnen de tycker är relevanta i livet förutom att kryssa i så många boxar som möjligt, detta är viktigare än kunna analysera och reflektera över riktigt svåra frågor där det kanske till och med är nödvändigt med en ordbok, miniräknare, kladdpapper osv., dessutom skulle det reflektera verkliga livet, både med studier och i arbetslivet om man nu valde kvalité över kvantitet.

Jag tycker dock att idéen med HP är fantastisk, det är en fin möjlighet som hjälpt många komma dit de velat i livet. Det jag tycker är tråkigt är att inte alla ges möjligheten att visa vad de faktiskt kan.

Skulle kunna satsa min högra pungkula på att det skulle vara ett rätt mediokert/genomsnittligt resultat man skulle få om man lät 30 personer som är de bästa inom sitt område (läkare, fysiker, författare osv.) göra provet då personer som tenderar att vara väldigt duktiga på det dem gör helt enkelt stänger ute det som är irrelevant. Tror däremot att 30 jurister/ekonomer/socionomer eller dylikt som kommer i kontakt med både ordförståelse på svenska och engelska dagligen genom sitt arbete som dessutom kräver att man klarar av lite matte till och från skulle få ett bra resultat.

Tycker man borde göra om hela systemet där man lägger över ansvaret på de som håller i en utbildning att erbjuda någon form av test som är relevant mot innehållet i kursen samt ge individerna de verktyg för att kunna visa sin potential.

Man använder ju liknande typ av antagningsprocess i andra länder men också i Sverige krävs det väl också för vissa specifika utbildningar inom typ musik och teater.
Citera
2017-04-01, 19:19
  #51338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rem-
Även jag är på gränsen. Sjukt nervigt fortfarande, man vill ju ha en okej marginal.

Usch jag vet. Håller tummarna för dig!!
Citera
2017-04-01, 19:21
  #51339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathaan5
Vet någon vad det var för alternativ för ordet deduktion?

Hm.. Visste svaret snabbt så kollade inte på alternativen så noggrant tyvärr, har för mig att det såg ut nåt sånthär:

A: Inverkan
B: Skildring
C: Iakttagelse
D: Upplägg
E: Härledning (rätt svar)

Edit: rättade svaret

Pucktvå igen. Går för snabbt för mig!
__________________
Senast redigerad av Astronomia 2017-04-01 kl. 19:25.
Citera
2017-04-01, 19:24
  #51340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeavingLasVegas
Nej, det är snarare ett test som speglar hur normal du är. Givetvis finns det sådana man skulle kunna betrakta som genier som skulle få extremt bra poäng varje gång. Men för de flesta handlar det nog om hur väl förberedd man är, strategi/erfarenhet samt lite tur med vilka typer av frågor som kommer.

Jag tycker personligen högskoleprovet är riktigt värdelöst utformat av flera olika anledningar. Du kan till exempel få ett ok, kanske till och med rent utav sagt dåligt resultat och därmed inte komma in på en utbildning som du skulle klarat av bra mycket bättre än majoriteten av personerna som istället fått de platserna via HP.

Man tar helt enkelt noll hänsyn till individen som sådan eller vad den egentligen kan som är relevant mot den utbildning man vill söka sig in på.

Hur provet genomförs är ju också extremt förlegat från ett pedagogiskt perspektiv. 5 enformiga prov, alla fokuserade på att kunna lösa så många förvalda svarsalternativfrågor som möjligt är inte heller någon vidare metod om man vill få fram kunskap. Det känns snarare som man efterfrågar uthållighet och förmågan att ge kvicka svar på lätta till medelsvåra frågor (+ ett par ord i ordförståelsen som är helt jävla irrelevanta att veta) än faktiskt kunskap. Det finns inte något som helst sätt att visa hur duktig du är på de få ämnen de tycker är relevanta i livet förutom att kryssa i så många boxar som möjligt, detta är viktigare än kunna analysera och reflektera över riktigt svåra frågor där det kanske till och med är nödvändigt med en ordbok, miniräknare, kladdpapper osv., dessutom skulle det reflektera verkliga livet, både med studier och i arbetslivet om man nu valde kvalité över kvantitet.

Jag tycker dock att idéen med HP är fantastisk, det är en fin möjlighet som hjälpt många komma dit de velat i livet. Det jag tycker är tråkigt är att inte alla ges möjligheten att visa vad de faktiskt kan.

Skulle kunna satsa min högra pungkula på att det skulle vara ett rätt mediokert/genomsnittligt resultat man skulle få om man lät 30 personer som är de bästa inom sitt område (läkare, fysiker, författare osv.) göra provet då personer som tenderar att vara väldigt duktiga på det dem gör helt enkelt stänger ute det som är irrelevant. Tror däremot att 30 jurister/ekonomer/socionomer eller dylikt som kommer i kontakt med både ordförståelse på svenska och engelska dagligen genom sitt arbete som dessutom kräver att man klarar av lite matte till och från skulle få ett bra resultat.

Tycker man borde göra om hela systemet där man lägger över ansvaret på de som håller i en utbildning att erbjuda någon form av test som är relevant mot innehållet i kursen samt ge individerna de verktyg för att kunna visa sin potential.

Man använder ju liknande typ av antagningsprocess i andra länder men också i Sverige krävs det väl också för vissa specifika utbildningar inom typ musik och teater.

tack för dina fina ord. Jag har skirivit Hp i fyra års tid nu utan att förbättra mitt resultat. Det enda jag vill i livet är att komma in på SSK programmet och bli utbildad, men HP sätter en spärr för mig. Så varje gång jag söker verkar det gå åt helvete tack vare det senaste resultatet jag fick på HP .....
Citera
2017-04-01, 19:25
  #51341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeavingLasVegas
Nej, det är snarare ett test som speglar hur normal du är. Givetvis finns det sådana man skulle kunna betrakta som genier som skulle få extremt bra poäng varje gång. Men för de flesta handlar det nog om hur väl förberedd man är, strategi/erfarenhet samt lite tur med vilka typer av frågor som kommer.

Jag tycker personligen högskoleprovet är riktigt värdelöst utformat av flera olika anledningar. Du kan till exempel få ett ok, kanske till och med rent utav sagt dåligt resultat och därmed inte komma in på en utbildning som du skulle klarat av bra mycket bättre än majoriteten av personerna som istället fått de platserna via HP.

Man tar helt enkelt noll hänsyn till individen som sådan eller vad den egentligen kan som är relevant mot den utbildning man vill söka sig in på.

Hur provet genomförs är ju också extremt förlegat från ett pedagogiskt perspektiv. 5 enformiga prov, alla fokuserade på att kunna lösa så många förvalda svarsalternativfrågor som möjligt är inte heller någon vidare metod om man vill få fram kunskap. Det känns snarare som man efterfrågar uthållighet och förmågan att ge kvicka svar på lätta till medelsvåra frågor (+ ett par ord i ordförståelsen som är helt jävla irrelevanta att veta) än faktiskt kunskap. Det finns inte något som helst sätt att visa hur duktig du är på de få ämnen de tycker är relevanta i livet förutom att kryssa i så många boxar som möjligt, detta är viktigare än kunna analysera och reflektera över riktigt svåra frågor där det kanske till och med är nödvändigt med en ordbok, miniräknare, kladdpapper osv., dessutom skulle det reflektera verkliga livet, både med studier och i arbetslivet om man nu valde kvalité över kvantitet.

Jag tycker dock att idéen med HP är fantastisk, det är en fin möjlighet som hjälpt många komma dit de velat i livet. Det jag tycker är tråkigt är att inte alla ges möjligheten att visa vad de faktiskt kan.

Skulle kunna satsa min högra pungkula på att det skulle vara ett rätt mediokert/genomsnittligt resultat man skulle få om man lät 30 personer som är de bästa inom sitt område (läkare, fysiker, författare osv.) göra provet då personer som tenderar att vara väldigt duktiga på det dem gör helt enkelt stänger ute det som är irrelevant. Tror däremot att 30 jurister/ekonomer/socionomer eller dylikt som kommer i kontakt med både ordförståelse på svenska och engelska dagligen genom sitt arbete som dessutom kräver att man klarar av lite matte till och från skulle få ett bra resultat.

Tycker man borde göra om hela systemet där man lägger över ansvaret på de som håller i en utbildning att erbjuda någon form av test som är relevant mot innehållet i kursen samt ge individerna de verktyg för att kunna visa sin potential.

Man använder ju liknande typ av antagningsprocess i andra länder men också i Sverige krävs det väl också för vissa specifika utbildningar inom typ musik och teater.

Anledningarna till att du tycker att HP är dåligt tycker jag går att applicera på gymnasiet också. I stora drag i alla fall. Läste samhällsvetenskap, jag kommer bara ha användning för matte, svenska och engelska. Resterande 12 ämnena är helt värdelösa...
Citera
2017-04-01, 19:28
  #51342
Medlem
Ebolakids avatar
Min kompis om jag skrev på samma skola men hade olika variationer av proven, värt att veta ✌🏻✌🏻✌🏻
Citera
2017-04-01, 19:28
  #51343
Medlem
Jonathaan5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Hm.. Visste svaret snabbt så kollade inte på alternativen så noggrant tyvärr, har för mig att det såg ut nåt sånthär:

A: Inverkan
B: Skildring
C: Iakttagelse
D: Upplägg
E: Härledning (rätt svar)

Edit: rättade svaret

Pucktvå igen. Går för snabbt för mig!


Hlevetes fitta, tänkte ta svarsalternativet e men ändrade mig till b
Citera
2017-04-01, 19:29
  #51344
Medlem
HPakademins facit är uppdaterad till det slutgiltiga ser jag.
Citera
2017-04-01, 19:29
  #51345
Medlem
Rem-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ebolakid
Min kompis om jag skrev på samma skola men hade olika variationer av proven, värt att veta ✌🏻✌🏻✌🏻
Inte bara på provpass 2 alltså? Var det hela texter det rörde sig om eller bara omkastade frågor?
Citera
2017-04-01, 19:29
  #51346
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dius
Tyckte detta prov var enklare än senast, och även att jag gjorde bättre ifrån mig. Men enligt akademins facit så borde jag ha sänkt mig rätt rejält från 1.35. Någon mer?

Jag ligger på runt samma resultat som innan (1.5 enligt normeringen från 2016) men tyckte också att proven var lättare och gjorde bättre ifrån mig, speciellt på kvantitativa. Fick 70/80 på verbala men 56/80 på kvantitativa vilket är en klar sänkning. Märker att jag får många rätt i rad för att sedan få flera fel i rad så det känns ju lite skumt. Hoppas verkligen att UHR har gjort något skumt med proven och att hp-akademins facit inte stämmer.

Blev klar tidigt med båda kvantitativa delarna och hann räkna igenom flera gånger och var verkligen övertygad att det var en solklar förbättring från förra året. Men tydligen inte
Citera
2017-04-01, 19:32
  #51347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BTLIFE
Svarsblanketten måste ha underskrift annars underkänns den.
Vår provledare gav tillbaka ett prov till den som satt bredvid mig, så hon kunde signera.

Nu pratar jag dock om första bladet som inte är kopplat till något provpass.
Citera
2017-04-01, 19:34
  #51348
Medlem
zala's avatar
Bara jag som är kass och sänkte mig på verbala?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in