2017-03-31, 12:21
Medlem
negrofobens avatar
Tragiskt att en naiv idealist skulle drabbas av grovt sexuellt våld och sen halshuggas av dessa negermonster!
Förhoppningsvis lär detta hindra andra naiva hjärntvättade svenskor att göra om misstaget Zaida gjorde...
Citera
2017-03-31, 12:31
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Huruvida Zaida var "god" får vi väl veta när de ansvariga är gripna. Men jag tror nog hon kan ha varit väldigt god.

Det blir nog svårt att hitta de som är ansvariga. Men jag säger som de vise brukar säga:

"Nothing is particularly hard if you divide it into small jobs..." - Henry Ford

Jag har svårt att se vad hennes smak har med saken att göra dock. Jag såg att du har en länk med bra information förresten, kan du posta källan?
Senast redigerad av SituationReport 2017-03-31 kl. 12:46.
Citera
2017-03-31, 12:44
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
Ogift och barnlös livet ut är dock snarare regel än undantag för kvinnor inom FN.

Skulle de vilja har de alltid möjlighet att flytta tillbaka till hemlandet och försöka skaffa sig ett svensson-liv. Det gör vissa. Men det verkar som att många som söker sig till den branschen är beredda att offra familjelivet.
Vet inte om jag kan hålla med om detta?
FN har delat upp sina operationer i "family duty station" och "non-family" dito.
Den som har barn och som roteras till en "non family duty station" erhåller ekonomiskt stöd för att finansiera övriga familjens boende i en "family duty station".

Det finns massor med FN-personal med familjer, den saken är klar.

Jag tror inte att man skall "kleta" fördomar om FN-personal på Zaida. Om hon levde ett "fritt och bekymmerslöst liv" utan barn, så är skälen säkert andra. Kanske så simpelt att hon hade valt en helt annan livsstil än barnfamiljens?
Citera
2017-03-31, 12:46
Medlem
micro113s avatar
Svaret på morden finns nog i detta;

I hennes och expertgruppens sista rapport pekades kongolesiska regeringstrupper ut för lagbrott.
[...]
rapporten som Cataláns grupp skrev går det att läsa: ”Guld fortsätter att vara den mineral som främst används för att finansiera väpnade grupper och kriminella nätverk. En positiv utveckling är att utredningar inletts mot kongolesiska militärer som gruppen tidigare rapporterat är involverade i sådana aktiviteter. Tyvärr fortsätter en del militärpersoner trots det att vara inblandade i guldexploatering och handel med privata företag”.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9aaod/pekade-ut-kongos-regering-som-guldvakter
Citera
2017-03-31, 12:51
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Va?

I det här fallet har svensk polis startat en utredning - jag undrar varför.
Det bör vara Chile som startar den utredningen - inte Sverige ..

Kliv ur ruset och kalsongen och kom in i matchen.

Att Svensk polis utreder en Svensk medborgare som blivit mördad i ett annat land, tycker du att det är så jädrans märkligt?
I tidningarna så står det att FN kommer att utreda det hela, att FN ställt krav på att Kongo utreder det hela och att FN och Svenska myndigheter kommer att samarbeta.

Du skriver att Chile "bör" starta den utredningen, kan du förklara varför du så kategoriskt kan hävda att Chile "bör" göra det?

Med den information som finns tillgänglig, och som jag och andra har postat i tråden, så finns det inte något kan läggas till grund för att Chile "bör" starta utredningen.
Citera
2017-03-31, 12:55
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:

I hennes och expertgruppens sista rapport pekades kongolesiska regeringstrupper ut för lagbrott.
[...]
rapporten som Cataláns grupp skrev går det att läsa: ”Guld fortsätter att vara den mineral som främst används för att finansiera väpnade grupper och kriminella nätverk. En positiv utveckling är att utredningar inletts mot kongolesiska militärer som gruppen tidigare rapporterat är involverade i sådana aktiviteter. Tyvärr fortsätter en del militärpersoner trots det att vara inblandade i guldexploatering och handel med privata företag”.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9aaod/pekade-ut-kongos-regering-som-guldvakter

Exakt! Och det avhandlades i början av tråden, de olika klanernas intressen vad det gäller de naturresurser som DRC har (massor av).
Citera
2017-03-31, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Saknar helt och hållet betydelse för Sveriges engagemang i saken. Sverige upphör inte att "beskydda" svenska medborgare utomlands bara för att de avregistrerats eller liknande.

Edit: Inser nu att du menar att Sverige ändå ska hålla på och bry sig. Låt mig klargöra eftersom du verkar fatta dåligt, jag menar att Sverige inte ska hålla på och skicka folk till Kongo och utöva press på kongolesiska myndigheter och FN angående hennes död. Låt Chile anstränga sig. Hon är chilenare och det var Chile som hade utsett henne.

Svenska korridorpoliser älskar att få resa på utlandstraktamente istället för att ta tag i egna triviala svenska problem. Onödigt slöseri med statens pengar, dvs dina och mina skattekronor.
Zaida var en naiv hen som fick plikta med sitt liv för något hon inte hade koll på. Något som 1000-tals hens gör varje dag.
Citera
2017-03-31, 13:28
Medlem
wwrs avatar
Citat:

[...]

Det låter som om gruppen hade ett livsfarligt jobb.
FN borde ha bidragit med livvakter 24/7.
Vita som åker till Kongo och säger till deras militär att de inte får delta i landets guldutvinning!
Citera
2017-03-31, 13:42
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Det blir nog svårt att hitta de som är ansvariga. Men jag säger som de vise brukar säga:

"Nothing is particularly hard if you divide it into small jobs..." - Henry Ford

Jag har svårt att se vad hennes smak har med saken att göra dock. Jag såg att du har en länk med bra information förresten, kan du posta källan?

Jag har inte kommit in på flashback på flera dagar nu. Blockerad antar jag.

"... tillfälligt fel." och sen den där flashback loggan med ciggen.

Någon som vet vad som kan vara fel? Har typ fått avsevärt mycket mindre bandbredd av flashback sen jag fick en varning av modsen. Cookie fel?

On-T:
Jag har mycket information, men vet inte vad du menar med länken.

Söker efter filmbevis på händelsen just nu men mina kontakter i Kongo lyser med sin frånvaro.
Jag antar att det är alldeles för farligt där just nu för att få bra information.
Citera
2017-03-31, 15:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ytterligare personer framöver kommer att bli halshuggna?

Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Tragiskt att en naiv idealist skulle drabbas av grovt sexuellt våld och sen halshuggas av dessa negermonster!
Förhoppningsvis lär detta hindra andra naiva hjärntvättade svenskor att göra om misstaget Zaida gjorde...

Ja verkligen mycket tragiskt. Att bli halshuggen 2017 säger allt om hur grymma och vidriga dessa förövare var.

Nej inget kommer att förändras. Allt kommer att fortsätta att vara "buisness as usual". Åtminstone på längre sikt. Fler personer kommer att drabbas framöver. Vi får hoppas att ingen mera kommer att drabbas av att bli halshuggen. Antar tyvärr att detta är en fåfäng förhoppning i ett land som Kongo.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-03-31 kl. 15:23.
Citera
2017-03-31, 15:33
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja verkligen mycket tragiskt. Att bli halshuggen 2017 säger allt om hur grymma och vidriga dessa förövare var.

Nej inget kommer att förändras. Allt kommer att fortsätta att vara "buisness as usual". Åtminstone på längre sikt. Fler personer kommer att drabbas framöver. Vi får hoppas att ingen mera kommer att drabbas av att bli halshuggen. Antar tyvärr att detta är en fåfäng förhoppning i ett land som Kongo.

De får betalt att göra dessa dåd. De vill ha konflikt i området och inte fan är det Pygméerna som står för oroligheterna utan "utländska" negrer som drar runt och idkar elände för civila.

Vem tjänar på detta frågar ni då?

Jo, konflikt i områden med stora naturresurser är BIG BUSINESS. Ju mer konflikt, ju mer kan man lägga på risktillägg för de företag som vill driva något. Body guards och "protection" mot betalning är en klassisk och uråldrig metod att tjäna storkovan för diverse maffia bossar.

Det är inte en slump att Kongo ser ut som det gör.
Citera
2017-03-31, 16:08
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:

[...]

Man ska dock ha i bakhuvudet, att den guldgruva som rapporten behandlar ligger i en helt annan del av Kongo, 80-100 mil eller så från den plats där de blev mördade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in