Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Dessutom undrade jag mer över hur automatiserad en algoritm som används på sidor på blocket faktiskt är.
Jag hade en idé på en sida som liknar Blocket och svaret på frågan är avgörande för om det är värt att skapa sidan eller inte.
Jag skulle säga att det är så automatiserat som det bara går. Om det blir för mycket manuellt arbete så kostar det mängder med pengar i lön. Anställda är dyra.
Annonser på Blocket ska godkännas innan de publiceras. Jag skulle säga att det är det enda manuella steget. Då har man lämpligtvis ett smidigt admin-GUI där alla nya annonser dyker upp med två knappar: Godkänn och Neka. Om den som jobbar med annonserna godkänner den så dyker den upp direkt. Om den blir nekad så får de ange någon fördefinierad anledning och ett mail går ut till annonsören med info om vad som hänt.
Det finns även en anmälningsfunktion där man kan anmäla annonser. Om den blir anmäld så blir den synlig i admin-GUIt igen och annonsen blir manuellt granskad och hanterad på tillbörligt sätt.
En person kan hantera några hundra annonser i timmen och så måste det finnas en person i backup. Så minst två anställda som bara granskar annonser. Sen när antalet annonser blir fler än de kan hantera så anställer man fler annonsgranskare.
Sen går det ju att utveckla automatiserad program (AI) för att godkänna och neka annonser. Den tränas genom att titta på alla annonser som manuellt hanteras och får till slut en tillräckligt hög hit ratio för att kunna produktionsättas. Anmälningsfunktioner är då väldigt viktiga för att kunna "överklaga" programmets beslut och få en manuell granskning och mer träning av programmet.