2017-03-30, 23:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Fast regeringen tycker att större delen av FN-soldaterna kan/bör åka hem. De tycker att de är odugliga i nordöst för att hindra "Herrens befrielsearmè" under Joseph Kony att göra räder från Uganda. Istället sitter de och "räknar flugor", som regeringen i Kinshasa uttrycker det.

Men i grund och botten vill förstås regeringen slippa inblandning utifrån.
Ja, de vill ha biståndet men ingen inblandning.
Citera
2017-03-30, 23:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Hm. Vad andra berättar om henne, kan utveckla dig lite där? Vad hennes meritlista beträffar kan man av den utläsa att hon inte skulle ha bott hemma i Sverige mellan de olika uppdrag som hade. Utsänd från Chile var hon först i somras. Innan dess jobbade hon för Europol.
nantale - nej, jag kommer inte att delge annat än du kan läsa om i tidningarna, där framgår det också att hon vistats utomlands i sådan omfattning att hon inte skall vara folkbokförd i Sverige ...

Och i övrigt är det lite ointressant - hon var inte i Kongo på svenskt uppdrag utan i egenskap av chilenare på Chiles uppdrag..
Citera
2017-03-30, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Va?

I det här fallet har svensk polis startat en utredning - jag undrar varför.
Det bör vara Chile som startar den utredningen - inte Sverige ..

Kliv ur ruset och kalsongen och kom in i matchen.

Jag tror att det handlar mest om uppmärksamheten fallet har fått pga tråden du själv startat och att det är mer av en formalitet som jag iofs tycker är ok.

Jag tror du kan chilla, svensk polis blir allt mer politiskt styrd men inte ens jag tror att man kommer lägga några betydande resurser på att verkligen utreda detta mordet även om det handlar om en miljöpartistisk radikal vänster-feminist.
Dvs. att jag tror att svensk polis kommer sköta visst informationsutbyte för sakens skull och att det krävs ett praktisk nyttjande av resurserna för den dagen det handlar om ett betydande ärende.

Svensk polis kan såklart även lära sig av omständigheterna på fler sätt än ett och även kunna presentera info till de anhöriga.

Men den som lever får se och om du har andra uppgifter så är det såklart intressant.
Citera
2017-03-30, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Hm. Vad andra berättar om henne, kan utveckla dig lite där? Vad hennes meritlista beträffar kan man av den utläsa att hon inte skulle ha bott hemma i Sverige mellan de olika uppdrag som hade. Utsänd från Chile var hon först i somras. Innan dess jobbade hon för Europol.

Intressant.

Hon har alltså jobbat för Europol även under tiden i Kongo om jag förstår dig rätt?

Har det att göra med den påstådda utpekningen av eventuella guldsmugglare?

Kan det ha varit en del av Chiles engagemang?
Citera
2017-03-30, 23:33
Medlem
Holdingbreaths avatar
Chile är oviktigt

Micro113,

Den formella aspekten - hennes medborgarskap och delaktighet i den chilenska FN kvot - är av mindre betydelse. Till svenska eliten var hon en representant för Sveriges politiska ideologi. Hon hjälpte till att främja Sveriges beslut att göra sexköp ett brott. Hon arbetade i en kvinnojouren mot mäns Micro113,

Den formella aspekten - hennes medborgarskap och delaktighet i den chilenska FN kvot - är av mindre betydelse. Till svenska eliten var hon en representant för Sveriges politiska ideologi. Hon hjälpte till att främja Sveriges beslut att göra sexköp ett brott. Hon arbetade i en kvinnojouren mot mäns misshandel. Hon var en vegetarian. Och hon var grön.

Hon trodde att ett svenskt feminist kunde prata afghanska stammedlemmar ur sina islamiska seder och de kongolesiska rebeller och regeringstrupper därifrån lust till våldtäkt och mord. Hon var en progressiv kraft. Därför har hon till behandlas som martyr.

Hennes kropp som nu är helgonlik måste komma tillbaka till Sverige. Med så mycket investerat i sina idéer, kan Sverige aldrig bara ge henne till Chile.. Hon var en vegetarian. Och hon var grön.

Hon trodde att ett svenskt feminist kunde prata afghanska stammedlemmar ur sina islamiska seder och de kongolesiska rebeller och regeringstrupper därifrån lust till våldtäkt och mord. Hon var en progressiv kraft. Därför har hon till behandlas som martyr.

Hennes kropp som nu är helgonlik måste komma tillbaka till Sverige. Med så mycket investerat i sina idéer, kan Sverige aldrig bara ge henne till Chile.
Senast redigerad av Holdingbreath 2017-03-30 kl. 23:42. Anledning: Stavning
Citera
2017-03-30, 23:47
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Eller så skickar vi in hela flygvapnet och gör om platsen till en parkering.

Hela svenska flygvapnet är en handfull JAS och några Herkulestransportplan...

Så här stort är Kongo jämfört med Europa. Och över 99% av landet är täckt av tjock djungel: http://i.imgur.com/UKLY2.png
Citera
2017-03-30, 23:51
Medlem
nilswids avatar
http://sv.tinypic.com/r/ebf0hx/9

Det kanske är bara jag som reagerar på det här viset, men jag blir jävligt beklämd och undrande när jag ser de foton som publicerats av Zaida C
Jag får ett svårdefinierbart intryck att hon, trots sina 36 år, var en fruktansvärt omogen, kontaktsökande och otrygg människa, som sökte bekräftelse, både för sina aktiviteter och sitt utseende.

Hon kan ha drivits av något som hon inte själv förstod, ett komplex som bottnade i osäkerhet och en smått desperat önskan att bli omtyckt och beundrad.
Ogift, barnlös vid 36, och vad jag kan förstå utan något förhållande vare sig nu eller tidigare.
Inte unikt, nejvisst, men lite ovanligt.
En isolerad människa, som fick vänner bara genom att gå med i den allra mest naiva grupp som finns, Grön Ungdom, samlingsplatsen för känsloberusade världsförbättrare.

Hur förnuftsbaserat verkar det vara att inspektera hur det var med genderkunskapen hos IQ-befriade halvvildar? Att ställa upp på något sådant? Blåögt tro att man kan omvända en brutal stenålderskultur genom dialog eller ”inspektion och analys”?

Titta gärna lite på bilder av henne som tagits i olika sammanhang.

Genderexperten är tydligen ivrig att visa övre delen av bröstkorgen? Hon har mycket frikostiga urringningar på de flesta officiella bilder, T-shirts med överdrivet djup,
eller en blus där hon knäppt upp någon knapp för mycket för att det ska kunna vara en händelse. Som en fjortonåring som vill testa sin sexuella attraktion. Feministfrisyr på ett par foton.

Ett av de foton som publicerats är klart märkligt (röd ram). Tydligen taget i studio, med mellangrå fond, belyst snett nerifrån höger, så hon får en ljuskrans runt håret. Dessutom är ansiktet belyst framtill från vänster, för att lätta upp skuggan.
Bakåtlutad, för att skjuta fram brösten, som hon synbarligen inte var nöjd med storleken på. Blusen absolut ett nummer för liten, med lockande (?) glipa mellan knapparna, och uppknäppt med kragen vikt åt sidorna så mycket det går. Ett ”idolfoto”…

Den där stackars flickan var en naiv fjant, som utan att ha kompetens och förnuft ville göra intryck i världshistorien.

Jag tycker synd om den där lilla tjejen. Hon levde sitt eget liv, långt från verkligheten.
Senast redigerad av nilswid 2017-03-30 kl. 23:56.
Citera
2017-03-31, 00:17
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilswid
Jag tycker synd om den där lilla tjejen. Hon levde sitt eget liv, långt från verkligheten.

Jag tycker du sammanfattar väl. Jag tycker också synd om henne. Hade hon fått leva lite längre tror jag Kongo hade förändrat henne till det bättre.

What doesn't kills you makes you stronger. I det här fallet hann hon inte bli starkare.
Citera
2017-03-31, 00:19
Medlem
Proras avatar
Jag tror nilswid sniffar åt rätt håll. En undertryckt sexualitet som tar sig andra uttryck. Jag talar av egen erfarenhet. Jag är ej våldtäktsmördad av negerbanditer dock, så jag får väl vara glad.

Vila i frid Zaida Catalan. Riktigt ledsamt att höra att en kämpe för mänskliga rättigheter går ett sådant öde till mötes.
Citera
2017-03-31, 01:02
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
http://sv.tinypic.com/r/ebf0hx/9

Hon kan ha drivits av något som hon inte själv förstod, ett komplex som bottnade i osäkerhet och en smått desperat önskan att bli omtyckt och beundrad.
Ogift, barnlös vid 36, och vad jag kan förstå utan något förhållande vare sig nu eller tidigare.

En isolerad människa, som fick vänner bara genom att gå med i den allra mest naiva grupp som finns, Grön Ungdom, samlingsplatsen för känsloberusade världsförbättrare.

Insiktsfull av Nilswid.

Kolla in hennes YouTube inlägg. Samma stil. Hon vill leverera något konstnärligt och anmärkningsvärt , men hon inte riktigt förstå formuläret. Style är viktigt för henne men hon är på grans till olämpligt.

Hennes oförmåga att få ett jobb ett SIDA var tecken på att hon inte riktigt hade det som kravs.

Hon slutade politik utan att rada upp sitt nästa jobb. När hon var vid makten hon kunde har ordnat SIDA stol.

I sitt försvar, gjorde hon lever ett extraordinärt liv. Men vad hon ska bli ihågkommen för i första hand är hur hon dog.
Citera
2017-03-31, 02:56
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
.
Ogift och barnlös livet ut är dock snarare regel än undantag för kvinnor inom FN.

Skulle de vilja har de alltid möjlighet att flytta tillbaka till hemlandet och försöka skaffa sig ett svensson-liv. Det gör vissa. Men det verkar som att många som söker sig till den branschen är beredda att offra familjelivet.
Senast redigerad av Horbock.i.Fjugesta 2017-03-31 kl. 02:59.
Citera
2017-03-31, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mixertx
Äckligt att du sitter och hittar på så mycket osant blaj om vemsomhelst, det är du som är långt från verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Han har rätt i mycket av det han sa. Det låter som att vi har en arg kopia här.

Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Instämmer. Löjligt att sitta och spekulera om en människa man aldrig träffat på det sättet.

Vi är många i den här tråden som har varit inne på detta och nu framkommer det i intervju med mamman att BO sagt att detta skulle vara hennes sista mission och sedan skulle hon komma hem och bilda familj, sitta på fik och underhålla andra med berättelser om "de vilda ungdomsåren".

Det här är inte mer än ett utdraget sökande efter identitet, bekräftelse och har en upprorisk dimension. För vissa är det mer utdraget än för andra.

Vilket ansvar bär FN och regeringen att skicka ut dessa människor på självmordsuppdrag i oroshärdar?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/zaida-catalans-mamma-hon-var-en-valdigt-fin-manniska/

"Maria Morseby berättar att Zaida Catalán hade sagt att den här missionen skulle bli hennes sista. Hon längtade efter att leva ett mer normalt liv.

– Hon hade så många drömmar om framtiden; hon ville vara mer hemma, ha mer kontakt med familjen och kunna träffa vänner över en fika. Hon ville leva ett mer ”Svenssonliv”, säger Maria Morseby."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in