2017-03-30, 18:46
Medlem
Skulle inte tro det, det var nog skolungdomar. Den yngsta 14 år. Känns som de opererar på en annan nivå.
Även om den här killen inte direkt är typen man tänker på när man hör Juniskär. Han bor väl där med sin morsa?
Citera
2017-03-30, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Jag har inte st plus. Vilken ursäkt presenterades idag på siten?

Citat:
Mannens förklaring till knarkgömman i Juniskär: "Han inser att det inte är bra"
Mannen erkänner att det var han som placerade paketet under en brygga i Juniskär.
Men han säger att han var omedveten om vad som låg i – närmare två kilo narkotika.
– Han är så klart orolig över vad som kommer hända nu. Han inser att det inte är bra, säger mannens advokat Erik Hansson.
När mannen, som är i 50-årsåldern och hemmahörande i Sundsvall, placerade paketet under en brygga i Juniskär den 19 februari var det någon som såg honom.
Iakttagelserna ledde fram till att mannen kunde gripas 9 mars och häktas dagen efter.
Men mannen hävdar i förhör att han inte visste vad som fanns i paketet – närmare två kilo narkotika – som han knöt fast under bryggan.
– Han har vidgått att han i och för sig haft del i det här paketet som hittats, att det är han som har placerat det. Men han var inte medveten om att det var narkotika i paketet, säger mannens advokat Erik Hansson.
Vad trodde han att det var?
– Det har han ingen uppfattning om.
Hur reagerade han när det framkom att det handlade om två kilo narkotika?
– Det kom naturligtvis som en chock. Och han är så klart orolig över vad som kommer hända nu. Han inser att det här inte är bra. Det handlar ju om en ovanligt stor mängd narkotika, säger Erik Hansson.
Mannens advokat, Erik Hansson, säger att hela mannens berättelse kommer komma fram inom kort.
Mannen häktades för att åklagaren hävdar att det finns risk för den misstänkte att undanröja bevis eller på något sätt försvåra den pågående utredningen.
– Det var ett rätt och riktigt beslut då det handlar om en väldigt stor mängd narkotika, säger åklagaren Catharina Kjelsson.
Men det håller inte, menar Erik Hansson. Därför överklagade man beslutet till hovrätten, men det avslogs under onsdagen så mannen är fortsatt häktad och kommer så vara till åtal väcks den 7 april.
– Jag tycker att beslutet om fortsatt häktning är märkligt. Vi kan förstå att han är misstänkt, men vad häktningen handlar om är att åklagaren ser att det finns en risk om han sätts på fri fot och att det kan påverka utredningen, säger Erik Hansson.
På vilket sätt är häktningsbeslutet fel?
– Därför att den utredningsåtgärd som återstår är ett analysbesked, och det kan min klient inte påverka, säger Erik Hansson.
Mannen sitter med restriktoner under häktningstiden. Han får inte ringa som han vill, och sitter ensam, isolerad från övriga fångar.
– Det är alltid jobbigt att sitta häktad. Och att sitta med restriktioner är så klart extra påfrestande. Min klient är relativt ostraffad, säger han.
Hur ser du på bevisläget mot honom?
– Vi vet ju inte riktigt hur det ser ut då vi inte fått ta del av hela förundersökningen. Men vad som hittills redovisats motbevisar inte det han har sagt. Hela hans berättelse kommer att komma fram i samband med åtalet, säger Erik Hansson.

//ox
Citera
2017-03-30, 18:52
Medlem
Skreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fandig
Jag undrar hur fan man hittade det. Känns faktiskt som ett bra gömställe, inte för att jag hade riskerat 2 kilo "knark" att bli sabbat av vågorna men hur fan kunde dom hitta de??
i en kaffetermos och ditt problem med vågorna är löst.
Citera
2017-03-30, 19:55
Avslutad
Ha ha vilken storry, knyta/gömma paket under brygga mitt i vintern o inte veta vad det är.
Dummare har jag inte hört på årtionden!

Borde bli 6-10 år + 1 år för försök till vilseledande av rättsväsendet.

E.H, dålig advokat, egna erfarenheter. Inget knarkmål!
Senast redigerad av kinahat 2017-03-30 kl. 19:57. Anledning: ord åndring
Citera
2017-03-30, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinahat
Ha ha vilken storry, knyta/gömma paket under brygga mitt i vintern o inte veta vad det är.

Sannolikt blir ett par år, minst 5 år, även om HD gått ut med man ska se varje fall som unikt vid bedömning. Dock kan man inte bli åtalad för att vilseleda som åtalad.
Citera
2017-03-30, 21:20
Medlem
Basns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hurvetdudet
Nu blev det allt inte så lite fel. 😉

I och med att jag bor i trakterna så kan jag nämna att Juniskär ligger inte i Njurunda. Juniskär tillhör Kvissleby och inget annat.

De med postadressen Kvissleby vill inte bli på något sätt sammankopplade med dem som har postadressen Njurunda.

Juniskär har Kvissleby som postadress, det stämmer. De personer jag känner från Kvissleby och Juniskär säger dock att de bor i Njurunda. Enligt en polare görs detta för att inte bli associerad med skönheterna* i centrala Kvissleby, trastvägen, toppstigen etc. Postorten Njurunda har väl lite mer villa-svenssonkaraktär.

Skönheterna= Pundare, socialfall och annat löst folk.
Citera
2017-03-30, 23:26
Medlem
flugrekorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basn
De personer jag känner från Kvissleby och Juniskär säger dock att de bor i Njurunda.

Vilket nog hänger samman med att områdena innan 1971 tillhörde Njurunda landskommun och mellan 1971-1974 Njurunda kommun där Kvissleby var en av många tätorter i kommunen. Ska man sedan vara riktigt petig så slogs både Dingersjö, Essvik, Juniskär, Njurundabommen, Skottsund och Svartvik samman med Kvissleby år 2015 då SCB förändrade sin definition av tätorter. (Källa wikipedia)

Ontopic:
Jag gissar på att det här är mgm's facebooksida? (Ta bort stjärnan för att få länken att fungera)
https://www.facebook.com/peder*6
Citera
2017-03-30, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinahat

Nån annan du kan rekommendera?? Tycker dom verkar vara döskallar hela bunten, det verkar bara allmänt less hela högen.
Citera
2017-03-31, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FX5000
Jag förstår ärligt talat inte vad det är för pellejönsar som ringer polisen och berättar vad de hittat.
FAN, ta knarket själv och gräv ned i skogen eller något.
En hemlig skatt som bara du känner till. Kan vara bra att ha på ålderdomshemmet senare.
Måste ha varit en riktigt torr jävel.
En äkta svensk morsa.

En äkta flashbackare som jag skulle naturligtvis tagit det och njutit av några extra sabbatsår.

Antagligen för att den familjen säkerligen inte anses passa in i området, och när grannarna såg att han gjorde något lurt. Kanske tillochmed det var bryggans ägare som reagerade så tvekade de inte att ta chansen att sätta åt dem. Och nu fick ju grannarna jackpot, de är ju av med killen i ca 5 år.

Sen kanske det var två termosar från början och den andra har lagts undan för lite byfester osv av inringaren.
Citera
2017-03-31, 09:14
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Var det rent knark? Den vita drogen?
https://www.youtube.com/watch?v=SWAbMpRv-XY
Citera
2017-03-31, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Var det rent knark? Den vita drogen?
https://www.youtube.com/watch?v=SWAbMpRv-XY

Det var Amfetamin dem hittade i Juniskär.

Hur rent det var återstår att se i analysen när fup kommer.
Citera
2017-03-31, 14:32
Bannlyst
Skulle jag satsa pengar så hade jag nog satsat på tjack. Tror knappast Peder leker med det lite finare pulvret sett till hur han presenterar sig. Btw Peder betyder Bög på jugoslaviska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in