2017-03-30, 12:05
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det är nog väldigt ovanligt att oskyldigt anklagade personer försöker ta livet av sig men det är desto vanligare att skyldiga personer gör detta redan innan polisen dyker upp eller i häktet innan rättegång kan inledas, ett rätt smart sätt kanske att slippa undan rättvisans gång? Med din logik skulle väl en helt annan person i ett uppmärksammat fall Kaj Linna ha försökt begå självmord tio gånger om?

Och nej, du far med osanning nu när du påstår att åklagare Helin ansåg att det hela inte borde gått till åtal, varför inte friska upp ditt usla minne?

En huvudroll under rättegången spelas av förre chefsåklagaren Anders Helin, som väckte åtalet mot obducenten och allmänläkaren fyra år efter att Catrine da Costas kropp hade hittats.
Han förnekar dock uppgifter som gör gällande att han på senare tid har ändrat sin ståndpunkt i frågan om det fanns grund för ett åtal.
- Det stämmer inte att jag ångrat mitt åtalsbeslut, säger den numera 78-årige Helin. Han menar att det är "föga lustigt" att ännu en gång behöva förklara sitt ställningstagande

http://www.expressen.se/nyheter/styckmordet-blev-en-rattegang-mot-svenska-rattvisan/
Eller Samir, som 1986 dömdes för mordet på sin styvmor i Tensta. Han fick resning nyligen, drygt 30 år senare. Han har inga suicidförsök i bagaget. I Sverige är vi lyckligtvis relativt förskonade, från sådana här misstag. Vi kan ju jämföra med Amerika, som bradgardsindianen gärna gör, där det finns bra många fler som spenderat väldigt många år i amerikanska fängelser, oskyldigt dömda. Utan att ha försökt ta sina liv, med ev. dövhet som följd.
Var Farbror Tomt rädd för farbröderna och tanterna på "kåken"? Kanske hade han kollat för mycket exploationsfilm utspelandes i fängelsemiljö, där fångvaktare och större internern bibbar med dem mindre? Trodde Farbror Tomt att det gick till såhär på Hall och Kumla? Hade Farbror Tomt bott och verkat i t. ex. Florida, hade han nog dykt i någon av sina egna strypsexsnaror, så fort sheriffen satt sin fot på uppfarten.
Trodde Farbror Tomt att han var mördaren i en Lucio Fulci-film, där han stod och skar trafikoffer i underlivet på Solna rättsläkarstation? Hade Farbror Tomt filmen Doctor Butcher, M.D. från 1980 i sin "godisgömma"? Filmen har nämligen denna intrig: "In New York City a hospital worker is found to have been devouring bodies in the morgue."
I dag kanske cineasten Farbror Tomt kan trösta sig, genom att fantisera om att han är Gene Wilder i Hör upp, blindstyre! Tror ni att Allmänläkaren kommer över till Farbror Tomt ibland, sminkar "blackface", och tar Richard Pryors roll? Sedan leker de Hör upp, blindstyre!, givetvis utan några nyfikna barn närvarande?
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-03-30 kl. 12:19.
Citera
2017-03-30, 12:12
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nej. Att han hade köpt sex vid något tillfälle är klarlagt sedan länge.

Vid hur många tillfällen? Finns det någon ungefärlig siffra? Hur många köp medgav den misstänkte själv? Vad anser du om OB:s tillförlitlighet i polisens många förhör? Visserligen har inte du läst förundersökningen av oklara skäl men du borde väl ändå komma ihåg att OB blev igenkänd som kund av ett förhållandevis stort antal prostituerade kvinnor? Anser du att dessa kvinnor ljög eller tog miste? Föremålet för deras igenkännande hade väl också ett rätt speciellt utseende som man inte förväxlar med någon annan i första taget?

Och för sakens skull så kan jag bara påpeka att alla manspersoner som förekommer i utredningen är intressanta i den meningen om dom har köpt sex av kvinnorna på Malmskillnadsgatan och det innefattar självklart också helt andra personer som arkitekten och Vinof.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2017-03-30 kl. 12:21.
Citera
2017-03-30, 12:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Det är nog väldigt ovanligt att oskyldigt anklagade personer försöker ta livet av sig men det är desto vanligare att skyldiga personer gör detta redan innan polisen dyker upp eller i häktet innan rättegång kan inledas, ett rätt smart sätt kanske att slippa undan rättvisans gång? Med din logik skulle väl en helt annan person i ett uppmärksammat mordfall Kaj Linna ha försökt begå självmord tio gånger om?

Och nej, du far med osanning nu när du påstår att åklagare Helin ansåg att det hela inte borde gått till åtal, varför inte friska upp ditt usla minne?

En huvudroll under rättegången spelas av förre chefsåklagaren Anders Helin, som väckte åtalet mot obducenten och allmänläkaren fyra år efter att Catrine da Costas kropp hade hittats.
Han förnekar dock uppgifter som gör gällande att han på senare tid har ändrat sin ståndpunkt i frågan om det fanns grund för ett åtal.
- Det stämmer inte att jag ångrat mitt åtalsbeslut, säger den numera 78-årige Helin. Han menar att det är "föga lustigt" att ännu en gång behöva förklara sitt ställningstagande

http://www.expressen.se/nyheter/styckmordet-blev-en-rattegang-mot-svenska-rattvisan/

Det är inte många som anklagas för den typen av brott med den uppmärksamheten heller.
Citera
2017-03-30, 12:21
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är inte många som anklagas för den typen av brott med den uppmärksamheten heller.

Det fanns ingen enorm uppståndelse i media vid tidpunkten för självmordsförsöket i slutet av 1985, i själva verket så skrevs det väldigt lite om fallet just då. Jag tror inte att du har riktig koll på kronologin i da Costa fallet.
Citera
2017-03-30, 12:23
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Det fanns ingen enorm uppståndelse i media vid tidpunkten för självmordsförsöket i slutet av 1985, i själva verket så skrevs det väldigt lite om fallet just då. Jag tror inte att du har riktig koll på kronologin i da Costa fallet.
Nej, med tanke på att det verkar finnas en allmän uppfattning, här i tråden, som går ut på att Allmänläkarens fru sprang till både polisen och Hanna Olsson p. g. a. av hennes make dragit en runk, så finns det skäl att tvivla.
Citera
2017-03-30, 12:27
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Det är svårt att bedriva seriös diskussion om man icke har koll på kronologin. Man får intrycket av att många tror att Hanna Olsson skrev sin bok först, och att det blev en helig skrift för allmänhet och myndigheter i jakten på Allmänläkaren och Farbror Tomt. Jag kan då upplysa om att boken gavs ut anno 1990.
Citera
2017-03-30, 12:36
Medlem
Uttalar sig inte Helin i artikel Lawnie länkar till utifrån premissen om vad som framkom i bevisning då? Här är ett klipp där Helin ändrat uppfattning om Rajs vittnesmål och betydelsen av det, och detta är inspelat några år före 2009 som artikeln Lawnie länkar till

https://m.youtube.com/watch?list=PLlnit8-ktJ4CgySoJwnS80T88tPo-BOis&v=OfjYK_etzh8
Citera
2017-03-30, 12:46
Medlem
Citat:

Uppståndelse i media var det väl? Dessutom kan det väl vara så att han sörjde sin fru när detta då kom som grädde på moset?
Citera
2017-03-30, 12:47
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Uttalar sig inte Helin i artikel Lawnie länkar till utifrån premissen om vad som framkom i bevisning då? Här är ett klipp där Helin ändrat uppfattning om Rajs vittnesmål och betydelsen av det, och detta är inspelat några år före 2009 som artikeln Lawnie länkar till

https://m.youtube.com/watch?list=PLlnit8-ktJ4CgySoJwnS80T88tPo-BOis&v=OfjYK_etzh8
Dokumentärskaparna pekar ju åt Gonerka eftersom han "tidigare är dömd för ett liknande styckmord". Jag trodde inte att det var rätt och rimligt, enligt Farbror Tomts expertissvans, att jämföra detta mord med andra liknande? Ingår denna dokumentär i själva verket i komplotten också? Man kan ju tro det med tanke på hur tramsigt uppbyggd den är. Den får ju snarare tittaren att vilja främja sig än mer mot Farbror Tomt och Barnbibbaren.
Citera
2017-03-30, 12:50
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Uppståndelse i media var det väl? Dessutom kan det väl vara så att han sörjde sin fru när detta då kom som grädde på moset?
Nu spekulerar du, ang. scenarion som är lika troliga som de jag tidigare skrivit om. Ge mig ett datum då detta självmordsförsök inträffade, så skall jag gå igenom dagspressen från tiden.
Citera
2017-03-30, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Det är svårt att bedriva seriös diskussion om man icke har koll på kronologin. Man får intrycket av att många tror att Hanna Olsson skrev sin bok först, och att det blev en helig skrift för allmänhet och myndigheter i jakten på Allmänläkaren och Farbror Tomt. Jag kan då upplysa om att boken gavs ut anno 1990.

Men det handlar väl inte om när boken egentligt skrevs. Hon var ju kopplad till Socialdepartementet genom uppdraget om prostitutionsutredningen redan före det. Da Costa var väl en av de kvinnor hon kom i kontakt med och vad jag förstår så ska hon även ha känt till att någon manlig bekant till CdCs föräldrar ska ha varit kund hos CdC. Förutsättningarna för inriktningen finns således innan boken publiceras.
Citera
2017-03-30, 12:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Citat:

Tack för länken. Förstahandsinformation är alltid att föredra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in