2017-03-30, 08:12
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har också svårt att tro att uppgifterna i artikeln som 'Ettsjutretton' hänvisade till kan stämma. Det är möjligt att tidningen publicerade en rättelse senare.
(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Farbror Tomt kanske drog tidningens ansvarige utgivare inför skranket? Eller njöt Farbror Tomt i själva verket, av denna uppmärksamhet? Farbror Tomts ord ekar i mitt huvud; "Det ville han väl själv."

Vad anser du om rapporterna som rör Farbror Tomts springande på Malmskillnadsgatan, nedtecknade av spanare vid sedlighetsroteln, samt tjänstgörande vid ordningspolisen?

Oktober 1982:
Citat:
...
Tomts uppträdande var så anmärkningsvärt i våra ögon och som vi aldrig tidigare sett hos någon annan människa på platsen.
...
Året därpå blev två poliser på Centralstationen uppsökta av några småflickor, som uppgav att en obehaglig man sökte ögonkontakt med dem:
Citat:
...
Flickorna pekade ut mannen som vi kände igen som rättsläkare Tomt.
...

Ljög dessa polismän? Per Lindeberg går i sin bok hårt åt flickorna, och de andra kvinnorna som påstår sig ha sett Farbror Tomt. Däremot låter han bli att kalla polismännen för lögnare, eller ens ta upp dem? Han vågade kanske inte? 15-åriga utsatta flickor går bra, men inte stora, starka polismän?
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-03-30 kl. 08:14.
Citera
2017-03-30, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Vad drar du för slutsats? Att det hela är en komplott mot de två läkarna, iscensatta av en samling kvinnomisshandlare? I syfte att slippa undan med sina egna brott, då polisen istället skulle rikta blicken åt annat håll? Känner du paret Rajs? Brukar du närvara vid dessa "privata middagar"? Eller är du kanske gäst vid dessa bord, enbart i fantasin?
Du kan väl kontakta makarna Rajs och fråga om uppgifterna stämmer. När du sedan fått detta bekräftat kan du lämna tråden. Men du vet att det jag skriver är sant och kommer inte veriifiera uppgifterna.
Citera
2017-03-30, 08:21
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Du kan väl kontakta makarna Rajs och fråga om uppgifterna stämmer. När du sedan fått detta bekräftat kan du lämna tråden. Men du vet att det jag skriver är sant och kommer inte veriifiera uppgifterna.
Jag betvivlar inte att Rajs ev. ångrar att han gick "hårt" åt Farbror Tomt. Det är många som ångrar hela, eller delar av sin medverkan i denna, och andra rötor. Detta behöver inte betyda att de är tvångsmässiga, kvinnomisshandlande lögnare som kommit till insikt eller tröttnat på att ljuga. Många människor har inslag i sina liv, som de känner är mer värdefulla, än att åsidoläggas till förmån för evighetsdiskussioner.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-03-30 kl. 08:24.
Citera
2017-03-30, 08:25
Medlem
Citat:
Jag betvivlar inte att Rajs ev. ångrar att han gick "hårt" åt Farbror Tomt. Det är många som ångrar hela, eller delar av sin medverkan i denna, och andra rötor. Detta behöver inte betyda att de är tvångsmässiga kvinnomisshandlande lögnare som kommit till insikt eller tröttnat. Många människor har inslag i sina liv, som de känner är mer värdefulla än att åsidoläggas till förmån för evighetsdiskussioner.
Håller med dig om att detta fall är ett exempel på rättsröta. Vad jag vet är det väl ingen på åklagarsidan som tror att TH och TA är skyldiga längre.
Citera
2017-03-30, 08:28
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Håller med dig om att detta fall är ett exempel på rättsröta. Vad jag vet är det väl ingen på åklagarsidan som tror att TH och TA är skyldiga längre.
Inte heller jag är av övertygelsen att läkarna begått något mord, eller styckning. Det vore nästan tjänstefel av åklagarna att säga annat. Jag har aldrig motsatt mig det faktum att rättsprocessen var, i brist på andra ord, illa utförd.
Citera
2017-03-30, 10:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Istället för att tramsa, så kan du väl svara på mina frågor ang. vad du anser om polismännens rapporter gällande Farbror Tomts förehavanden på Malmskillnadsgatan och Centralstationen?
Jag misstolkade ditt inlägg. När det gäller "obducenten och allmänläkaren" är väl det enda man kan göra att bemöta de seglivade vanföreställningarna från 80-talet med fakta:

SVT-dokumentär:
https://www.youtube.com/watch?v=DErdOpSSfFE&list=PL2D470AF0BEE45E6E

P3-dokumentär:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/83905?programid=2519
Citera
2017-03-30, 10:08
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Jag misstolkade ditt inlägg. När det gäller "obducenten och allmänläkaren" är väl det enda man kan göra att bemöta de seglivade vanföreställningarna från 80-talet med fakta:

SVT-dokumentär:
https://www.youtube.com/watch?v=DErdOpSSfFE&list=PL2D470AF0BEE45E6E

P3-dokumentär:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/83905?programid=2519
Jag tolkar det som att du anser att dessa, minst, fyra polismän ljög om att Farbror Tomt skådats? Jag antar att Farbror Tomt själv ljög när han erkände, att han brukade springa på Malmskillnadsgatan?

Om du tvungen skall diskutera detta, borde du lära dig att kunna skilja en pervers läkare från en annan. Att den ene av läkarna ev. förgriper sig på sitt barn, är en egen "sak". Jag har redan nämnt att jag inte tror "barnets berättelse" har något att göra med fallet da Costa.

Nu var det länge sedan jag såg dokumentären, och friskade upp mitt minne litet. Allmänläkarens fru blev alltså så kränkt av att han onanerat, så hon bestämde sig för att anmäla honom för polisen? Det låter som en mycket rimlig åtgärd? Eller är detta kanske vilda fantasier från dokumentärmakarnas sida? Jag trodde att det var förskolepersonal som gjorde första anmälan? Likaså låter det mycket rimligt, att Allmänläkaren visste om anklagelserna, låtsades som om det regnade, och gnetade på med Svensson-livet i vanlig takt.

Ännu en gång, bevisar du att du inte har en aning om vad du skriver om. Du är bara ute efter att skydda två individer, du inte har någon som helst koppling till, då du anser dem vara utsatta för ett rättsövergrepp. Fortsätt med att ställa till oreda i tråden om Eva Söderström, eller den om Kaj Linna istället.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-03-30 kl. 10:16.
Citera
2017-03-30, 10:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag tolkar det som att du anser att dessa, minst, fyra polismän ljög om att Farbror Tomt skådats? Jag antar att Farbror Tomt själv ljög när han erkände, att han brukade springa på Malmskillnadsgatan?
Nej. Att han hade köpt sex vid något tillfälle är klarlagt sedan länge.

Citat:
Du är bara ute efter att skydda två individer, du inte har någon som helst koppling till, då du anser dem vara utsatta för ett rättsövergrepp.
Ja, det stämmer.
Senast redigerad av Draifos 2017-03-30 kl. 10:25.
Citera
2017-03-30, 10:31
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Nej. Att han hade köpt sex vid något tillfälle är klarlagt sedan länge.
Vad tror du om att det kanske var "karma" som slog till när Farbror Tomt inte lyckades lämna jordelivet, och istället lämnades halvdöv och utpekad för resten av sitt levande liv? Varför försökte han ta sitt liv? Ångrade Farbror Tomt sitt bibbande med alla tanter från Malmskillnadsgatan? Kanske drabbades Farbror Tomt av svår ångest, över att ev. ha avslutat en ung kvinnas liv, för att sedan klä det som ett självmord? Eller snarare svår ångest över att behöva spendera kommande år på anstalten Kumla eller Karsudddens sjukhus?
Den barnbibbande Allmänläkaren kanske tackar sin lyckliga stjärna över att Farbror Tomt misslyckades så miserabelt. Detta har verkligen gagnat deras sak; Farbror Tomts dövhet, Per Lindeberg, Jan Guillou.
Hur döv än Farbror Tomt blev, kommer han förhoppningsvis alltid höra sina egna ord eka: "Det ville han väl själv."

Vilka föremål för polisutredningar är det nu som söker avsluta sina liv? Serievåldtäktsmannen Max Kessel som försökte hänga sig på Kronobergshäktet? Den perverse läkaren i Göteborg, som var Margaretas siste kund? Lustmördaren i Stockholm under tidigt 1970-tal, som efter sitt andra mord begick självmord i sin cell? Den incestanklagade fadern i Stockholm under tidigt 1980-tal, som tog livet av sin familj, innan han körde sig själv utför kajkanten? Dubbelmördaren Grivander i Göteborg, som försökte begå självmord när han förstod att polisen närmade sig?
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-03-30 kl. 10:38.
Citera
2017-03-30, 11:36
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Vad tror du om att det kanske var "karma" som slog till när Farbror Tomt inte lyckades lämna jordelivet, och istället lämnades halvdöv och utpekad för resten av sitt levande liv? Varför försökte han ta sitt liv? Ångrade Farbror Tomt sitt bibbande med alla tanter från Malmskillnadsgatan? Kanske drabbades Farbror Tomt av svår ångest, över att ev. ha avslutat en ung kvinnas liv, för att sedan klä det som ett självmord? Eller snarare svår ångest över att behöva spendera kommande år på anstalten Kumla eller Karsudddens sjukhus?
Den barnbibbande Allmänläkaren kanske tackar sin lyckliga stjärna över att Farbror Tomt misslyckades så miserabelt. Detta har verkligen gagnat deras sak; Farbror Tomts dövhet, Per Lindeberg, Jan Guillou.
Hur döv än Farbror Tomt blev, kommer han förhoppningsvis alltid höra sina egna ord eka: "Det ville han väl själv."

Vilka föremål för polisutredningar är det nu som söker avsluta sina liv? Serievåldtäktsmannen Max Kessel som försökte hänga sig på Kronobergshäktet? Den perverse läkaren i Göteborg, som var Margaretas siste kund? Lustmördaren i Stockholm under tidigt 1970-tal, som efter sitt andra mord begick självmord i sin cell? Den incestanklagade fadern i Stockholm under tidigt 1980-tal, som tog livet av sin familj, innan han körde sig själv utför kajkanten? Dubbelmördaren Grivander i Göteborg, som försökte begå självmord när han förstod att polisen närmade sig?

Eller ångest över att oskyldigt bli utpekat i ett mycket uppmärksammat mordfall (även om man inte vet hur hon dött). Man ser ju också att många antar dem skyldiga även om de blivit frikända och man behöver väl inte vara ett geni gör att uppfatta konsekvenserna av detta? Det är väl bl. a. därför exempelvis FUPar inte blir offentliga innan åtal väcks, och Helin har väl själv tillstått att det inte borde gått till åtal?
Citera
2017-03-30, 11:39
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eller ångest över att oskyldigt bli utpekat i ett mycket uppmärksammat mordfall (även om man inte vet hur hon dött). Man ser ju också att många antar dem skyldiga även om de blivit frikända och man behöver väl inte vara ett geni gör att uppfatta konsekvenserna av detta? Det är väl bl. a. därför exempelvis FUPar inte blir offentliga innan åtal väcks, och Helin har väl själv tillstått att det inte borde gått till åtal?
Det är många som folk och fä går och pekar finger och kastar glåpord som "mördare" efter, oavsett om det är sant eller ej. Inte tar dem livet av sig för det. Tyvärr, i vissa fall, gör dem inte det.
Citera
2017-03-30, 11:58
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Det är nog väldigt ovanligt att oskyldigt anklagade personer försöker ta livet av sig men det är desto vanligare att skyldiga personer gör detta redan innan polisen dyker upp eller i häktet innan rättegång kan inledas, ett rätt smart sätt kanske att slippa undan rättvisans gång? Med din logik skulle väl en helt annan person i ett uppmärksammat mordfall Kaj Linna ha försökt begå självmord tio gånger om?

Och nej, du far med osanning nu när du påstår att åklagare Helin ansåg att det hela inte borde gått till åtal, varför inte friska upp ditt usla minne?

En huvudroll under rättegången spelas av förre chefsåklagaren Anders Helin, som väckte åtalet mot obducenten och allmänläkaren fyra år efter att Catrine da Costas kropp hade hittats.
Han förnekar dock uppgifter som gör gällande att han på senare tid har ändrat sin ståndpunkt i frågan om det fanns grund för ett åtal.
- Det stämmer inte att jag ångrat mitt åtalsbeslut, säger den numera 78-årige Helin. Han menar att det är "föga lustigt" att ännu en gång behöva förklara sitt ställningstagande

http://www.expressen.se/nyheter/styckmordet-blev-en-rattegang-mot-svenska-rattvisan/
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2017-03-30 kl. 12:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in