Citat:
Ursprungligen postat av
Fnordman
Du har helt rätt, medel-IQ i afrika är väldigt lågt - detta är ett obekvämt men obestridligt faktum.
Det ser så ut, vad jag har fått veta är det som att deras intellektuella utveckling stannar när de kommer i puberteten, i 14-års åldern, att de förblir tonåringar sen hela livet
De som jobbar i gruvorna jobbar bra, men när de får lön, det blir likadant varenda gång, pengarna går åt till alkohol, fnask, spel och tobak, och sen ännu mera alkohol. Efter att ha supit en vecka och bränt hela lönen och de är bakfulla och hungriga, de plundrar några byar och boskapen, och kanske mördar några på vägen.
Det spelar ingen roll om företaget som köper mineraler eller olja utav kongoleserna vare sig de heter Lundin, BP, Shell, Chevron, Texaco, IBM, Apple, Kina så är det samma visa varenda gång. Gruvarbetarna super sig knall och ger sig ut på rövarstråt. Och det behövs mutor och fler mutor för att hålla igång ruljansen. Och sen ännu större mutor till makthavarna.
Ibland så har jag funderat på om alkoholkulturen bidrar till att göra intresset för häxerier större ?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ben-Benn
Korrekt, det ska ha gällt en transport eller ett byte, inte pågående jakt. Vill minnas att det fanns minst tre andra spår som var intressanta när vi inte ens visste att hon var död.
Att de påträffade tjuvjägare kan ha varit en slump, och de därför föll offer. Den klumpiga hanteringen tyder på någon sådan random banditledare som bara ville ha bort vittnena.
Men Kongo är väl i stort sett så laglöst ändå att tjuvjägare kan nog operera rätt så ostört, och de hade ju bara kunnat ignorera de två vitingarna.
Men Kongo är så laglöst att enbart en liten dispyt kan få dem att flippa och gå bananas för ingenting.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ben-Benn
Det där med att hon skulle spionera på hemliga massgravar såg jag som en av de sämre idéerna, ungefär som polisspåret i Arbetet.
Fast de var ju bara två och skulle titta på massgravar, jag vet ej vad de tänkt men det är ju ett arbete för ett 50-tal personer att gräva, bokföra och katalogisera kropparna osv. Och ett 50-tal till som ska intervjua vittnen och idka "dörrknackning" - Det är helt klart att det är amatörmässigt att arbeta som Zaida & Sharp - två personer i det området kan knappt uträtta någonting. Med Zaidas feministinställning så var det väl ändå uteslutet att arbeta i en tight organisation eftersom det förr eller senare skulle innebära att hon fick ta order ifrån en manlig chef, och det då blivit kortslutning för Zaida.
Sharp antar jag var nog kanske lite toffelhjälte emot Zaida, och agerade som ett slags förkläde åt Zaida, och de måste väl haft en rätt så begränsad kontaktyta emot omvärlden.
Jag antar att man ifrån FNs sida kunnat sett att Zaida var antagligen mycket språkbegåvad och därmed lätt kunnat få folk, kreti som pleti, att öppna sig och prata obesvärat.
Men kaxiga kvinnor gillas inte alls i många delar av världen utav männen.
Hon hade nog kunnat göra mera nytta i vanligt traditionellt hjälparbete, tex arbetat på någon skola eftersom hon var språkbegåvad hon skulle ha fått eleverna att glänsa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ben-Benn
Nån i regeringen gick ut och fördömde resan och uttalade då att ingen från deras sida känt till den, samt beklagade att de inte fått någon chans att bereda dem skydd. Tror inte regeringen brydde sig ett skit om någon specifik fråga som Zaida kunde tänkas utreda, utan i så fall skulle det ha varit i demonstrativt syfte.
Jag vet ju inte men jag antar att ingen i regeringen och förvaltningarna begriper något av det snömos som genustramset och strukturer och sådant om det är sådant som står i hennes arbetsbeskrivning, och det hon har skrivit. Det är antagligen fullständigt främmande för dem.
Dessa afrikaner är oftast väldigt resultatorienterade och så fort de ser en viting så tror de att de är vandrande pengasäckar, checkhäften eller bankomater, eller att de är där för att göra affärer, antingen köpa varor eller sälja. Och det ger status, och status är allt där, man ska glänsa och visa rikedom. Det är ingen status alls att skriva rapporter om våldet i provinsen. Och ingen status alls att diskutera kvinnors utsatta situation
Om man är vit så den enda orsaken till nomenklaturan skulle lyssna på vad man har att säga är om man har status och kan visa den.
Möjligen att kongoleserna såg det som suspekt att dessa två ägnade sig åt något väldigt främmande. De har liksom ingen känsla för ideellt arbete och att man kan erhålla pengar för att bara snöa runt. De har heller ingen känsla för att hjälpa sina svältande grannar tex gratis, även om de har ladorna sprängfyllda. Många afrikanska makthavare har samlat på sig sjukt stora förmögenheter, men skulle aldrig komma på tanken att använda dem till typ skolor och sjukstugor. Det finns liksom inte i deras begreppsvärld, helt enkelt därför att de då måste ägna sig åt att muta byggherrar för att få det gjort. Och att själv vara makthavare och behöva betala mutor för att få sådana saker gjorda, det är väldigt främmande. De har ju själva dragit in sina pengar på mutor, varför ska de då behöva muta någon ? De lämnar sådant till FN och andra hjälporganisationer att sköta och lastar det på deras budget.
Angående mutor så minns jag en historia om ett flygplan till Afrika hade blivit väldigt mycket försenat, så att när de väl landat och tankat så fick de inte lyfta förräns de skaffat ett nytt starttillstånd. Ja då fick piloterna ta en taxi in till banken i staden, ta ut kontanter, och muta någon tjänsteman på transportförvaltningen för att få ett nytt tillstånd, 10 000 US dollar kostade det visst i mutor. Trots att de redan hade betalat en gång för det gamla tillståndet. Dålig affär för flygbolaget, undrar om de fick ett kvitto ? Hur drar man av för mutor i bokföringen ?