2017-03-28, 16:29
Medlem
Kan man täcka sår och ärr med kirurgtejp för solen? Eller kan strålarna komma genom tejpen ändå? Och kan man lägga kirurgtejpet direkt på huden eller behöver man ha något annat på innan?

Har denna från apoteket
https://www.apoteket.se/produktbilder/custom/211519s.jpg
Citera
2017-03-28, 16:39
Medlem
Hur gammalt är ärret?
Citera
2017-03-28, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Hur gammalt är ärret?
några månader
Citera
2017-03-28, 17:18
Medlem
Skulle ha kört på Leukoplast. Även lite Idominsalva då och då.
Citera
2017-03-28, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
några månader

Fortfarande sår? Solen bleker ärren, så det är positivt enigt mej
Citera
2017-03-28, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anselm86
Fortfarande sår? Solen bleker ärren, så det är positivt enigt mej
nej. det gör dom rödare och mörkare/synligare
Citera
2017-03-28, 21:48
Medlem
Citat:
Kan man täcka sår och ärr med kirurgtejp för solen? Eller kan strålarna komma genom tejpen ändå? Och kan man lägga kirurgtejpet direkt på huden eller behöver man ha något annat på innan?

Har denna från apoteket
https://www.apoteket.se/produktbilder/custom/211519s.jpg

Ja, den tejpen kan du använda och den går bra att använda direkt på huden - den ska ju vara för känslig hud dessutom.

Men var beredd på att få en knepig solbränna :P

Citat:
nej. det gör dom rödare och mörkare/synligare

Beror lite på, faktiskt. Många av mina ärr har blekts i solen = blivit ljusare. Det blir de ju ändå, men solen har påskyndat processen. Men ärren är ju känsligare än vanlig hud så man riskerar att bränna sig. Men jag brukar sola mina ärr, stryker kanske på lite högre solskydd bara.
Citera
2017-03-28, 23:09
Medlem
Kebabfysikers avatar
Ordentligt med hudsalva kommer nog funka bra.
Citera
2017-03-29, 09:33
Medlem
Flamsans avatar
Efter min hjärtoperation 2012 hade/har jag ju några snygga ärr😉
Ett på bröstkorgen och ett som sträcker sig utmed hela insidan av höger underben och en bit upp på låret.

Jag tejpade oftast ärren och använde då kirurgtejp köpt på apoteket som hade inbyggd (eller hur det nu heter ) solskyddsfaktor. Och ibland smorde jag in med solskyddsfaktor 50.

Mina ärr är väldigt fina idag, det på bröstkorgen är väldigt diskret om man inte vet att jag är opererad så ser man inte det.
Det på benet syns lite mer men inte så mycket som jag tror😉

Jag skyddade ärren hela första året efter op.

Just det inga kompresser eller så, tejpade direkt på ärren.
Citera
2017-03-29, 16:56
Medlem
Chandler Bings avatar
Nej nej nej, det här är den bästa tejpen, tål sol och bad, byts när den lossnar lite i kanten. Jag har ärr på hela magen, som schackrutor. Jag garanterar bästa resultat! Samt inga "limfläckar" när man dra av den. Det är en silikontejp. Alla morsor som gör kejsarsnitt använder den för att göra snygga ärr, ni vet ju hur noga dom är att det ska vara snyggt efter ett sånt ingrepp
https://www.apotekhjartat.se/produkter/sar-bett-stick/tejp/mepitac-mjuk-silikon-transparent/
Senast redigerad av Chandler Bing 2017-03-29 kl. 16:59.
Citera
2017-03-29, 21:37
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Ja, den tejpen kan du använda och den går bra att använda direkt på huden - den ska ju vara för känslig hud dessutom.

Men var beredd på att få en knepig solbränna :P

Beror lite på, faktiskt. Många av mina ärr har blekts i solen = blivit ljusare. Det blir de ju ändå, men solen har påskyndat processen. Men ärren är ju känsligare än vanlig hud så man riskerar att bränna sig. Men jag brukar sola mina ärr, stryker kanske på lite högre solskydd bara.
Du måste dela med dig av den här revolutionerande informationen. Det är helt sjukt, i princip alla rekommenderar att man inte solar ärr första året för bästa resultat, men de har alltså fel! Kan knappt tänka vilka upptäckter du sitter på.
Citera
2017-03-29, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Du måste dela med dig av den här revolutionerande informationen. Det är helt sjukt, i princip alla rekommenderar att man inte solar ärr första året för bästa resultat, men de har alltså fel! Kan knappt tänka vilka upptäckter du sitter på.

Jag har många hemligheter :-)

I don't know, min hud kanske är superkonstig? Men jag har aldrig sagt att några har fel, jag skrev att mina ärr har blivit ljusare av solen. Kanske var jag otydlig, my bad i så fall.

edit: såg nu att TS hade skrivit "några månader", det missade jag. Jag är lite extra försiktig kanske de första två månaderna, men efter det försöker jag faktiskt ge ärren sol just för att de bleks. Ett-års regeln har jag aldrig kunnat följa, har så många ärr så då hade jag fått sitta inomhus
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in