2017-03-29, 19:48
Medlem
Har startat en pensionsportfölj med fonder som jag tänkt månadsspara i ca 30 år. Ungefär samma belopp i varje fond. Försöker ha stor spridning.
Är lite osäker på om jag ska ha kvar de dyrare fonderna (didner & gerge) då jag har så lång sparhorisont. Vad tycker ni?

Länsförsäkringar Europa Indexnära
Swedbank Robur Access Asien
Länsförsäkringar Global Indexnära
Spiltan Globalfond Investmentbolag
AVANZA ZERO
Didner & Gerge Aktiefond
Didner & Gerge Småbolag
Citera
2017-03-29, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Varför ha två fonder som mer eller mindre är identiska?

Varför inte?

Handlar för mig om riskspridning. Osannolikt, men tänk dig ett bedrägeri, större IT-haveri, konkurs eller något annat hos en av förvaltarna. I sådant fall skulle det kännas tryggare att ha en del av pengarna någon annanstans.

Ser egentligen inga nackdelar med detta.
Citera
2017-03-29, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamHaest
Varför inte?

Handlar för mig om riskspridning. Osannolikt, men tänk dig ett bedrägeri, större IT-haveri, konkurs eller något annat hos en av förvaltarna. I sådant fall skulle det kännas tryggare att ha en del av pengarna någon annanstans.

Borde du inte ha innehav hos olika mäklare då också?
Citera
2017-03-29, 21:22
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Varför inte?

Du får betala fondavgifter till två olika förvaltare, som i sin tur handlar i samma marknader (samma företag rent ut sagt). Kraschar teknikbranschen i Nordamerika exempelvis, så går båda fonderna ner lika hårt.

Jag håller med föregående talare att denna taktik är märklig enligt mig, för du betalar dubbelt arvode för samma produkt. Alla har vi dock olika visioner och idéer, så önskar dig all lycka i ditt framtida sparande.
Citera
2017-03-29, 21:26
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Du får betala fondavgifter till två olika förvaltare, som i sin tur handlar i samma marknader (samma företag rent ut sagt). Kraschar teknikbranschen i Nordamerika exempelvis, så går båda fonderna ner lika hårt.

Jag håller med föregående talare att denna taktik är märklig enligt mig, för du betalar dubbelt arvode för samma produkt. Alla har vi dock olika visioner och idéer, så önskar dig all lycka i ditt framtida sparande.

Men fondavgiften är väl i procent av innehavet, och då blir det inte dubbel avgift?
Citera
2017-03-29, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Du får betala fondavgifter till två olika förvaltare, som i sin tur handlar i samma marknader (samma företag rent ut sagt).

Eftersom fondavgifter är procentuella så betalar man inte mer i avgift för att man har två fonder istället för en (förutsatt att den andra fonden inte har högre förvaltningsavgift såklart).

Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Men fondavgiften är väl i procent av innehavet, och då blir det inte dubbel avgift?
Korrekt!

Edit: Såg nu vilka fonder det handlade om och att de hade olika förvaltningsavgifter. Kolla vilka index de följer - är det samma så tycker jag du ska behålla den billigare, är det olika index så får du göra en bedömning om det är värt mellanskillnaden i avgift för att få den olika exponeringen. Risken för bedrägeri och liknande är så nära 0 det går att komma för dessa stora bolag. Tänk på att fondinnehaven är särskiljda från verksamheten så om banken skulle gå dåligt så drabbar det inte fonden.
Senast redigerad av _Baste_ 2017-03-29 kl. 21:37.
Citera
2017-03-29, 21:47
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Varierande förvaltningsavgifter, olika policy för engångsavgifter (insättning/uttag), rörliga avgifter. Samma marknader kan ha helt olika avgifter. Viktigast att tänka på att du är inte ett dugg skyddad emot den del av totalavkastningen som då går till förvaltaren, då båda fonderna kommer prestera lika bra eller dåligt.
Senast redigerad av Herr Larsson 2017-03-29 kl. 21:54.
Citera
2017-03-29, 22:10
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Varför inte?

Vill man nu sprida riskerna så kan man ju i stället börja med att lägga mer pengar utanför USA/Sverige, då exempelvis i frontier eller emerging markets.
Citera
2017-04-25, 20:53
Medlem
trattfans avatar
Tjena.
Morsan beslöt sig januari 2016 att skaffa flytta över sin tjänstepension till Avanza. Detta upptäckte jag idag då vi var inne och rotade runt lite i hennes internetbank och jag såg att hon hade en automatisk överföring på 3k/månad till Avanzas tjänstepension.

Så när vi loggade in där så såg jag att den största delen utav kontot låg på kontot, oinvesterat. Morsan hade ingen aning om någonting och mumlade något om att hon trodde det skulle lösa sig själv. Allt som var investerat var då 25k i Avanza Zero (som är maxgränsen per dag) och sedan de där 3k/månad, som då totalt var uppe i ungefär 85k idag (avkastning 20% under denna tid).

Ganska iskallt att ha missat att investera
Enligt morsan så hade människan på Avanza sagt "Vi sköter allting och investerar så att du följer börsen", men verkar som att endast 25k blir investerat? Rätt dåligt att Avanza inte har någon på plats på kontoret som reagerar över att tjänstepensionen ligger helt orörd. Aja vem bryr sig.

Jag har själv handlat en del aktier i mina dagar så jag la snabbt lite köpordrar på beloppet som fanns, till imorgon då, men hur funkar det. Finns det några begränsningar med ett tjänstepensionkonto eller kan jag handla samma produkter som med ett vanligt ISK-konto?

Jag kopierade min portfölj en aning, skippade dock en del bolag så som Starbreeze, Kindred osv och la följande:

Axfood
Castellum
Invester B
Avanza Zero
Spiltan Investmentbolag

Vad tror ni?
Citera
2017-04-25, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Tjena.
Morsan beslöt sig januari 2016 att skaffa flytta över sin tjänstepension till Avanza. Detta upptäckte jag idag då vi var inne och rotade runt lite i hennes internetbank och jag såg att hon hade en automatisk överföring på 3k/månad till Avanzas tjänstepension.

Så när vi loggade in där så såg jag att den största delen utav kontot låg på kontot, oinvesterat. Morsan hade ingen aning om någonting och mumlade något om att hon trodde det skulle lösa sig själv. Allt som var investerat var då 25k i Avanza Zero (som är maxgränsen per dag) och sedan de där 3k/månad, som då totalt var uppe i ungefär 85k idag (avkastning 20% under denna tid).

Enligt morsan så hade människan på Avanza sagt "Vi sköter allting och investerar så att du följer börsen", men verkar som att endast 25k blir investerat? Rätt dåligt att Avanza inte har någon på plats på kontoret som reagerar över att tjänstepensionen ligger helt orörd. Aja vem bryr sig.

Jag har själv handlat en del aktier i mina dagar så jag la snabbt lite köpordrar på beloppet som fanns, till imorgon då, men hur funkar det. Finns det några begränsningar med ett tjänstepensionkonto eller kan jag handla samma produkter som med ett vanligt ISK-konto?

Jag kopierade min portfölj en aning, skippade dock en del bolag så som Starbreeze, Kindred osv och la följande:

Axfood
Castellum
Invester B
Avanza Zero
Spiltan Investmentbolag

Vad tror ni?

Är inte så förtjust i Axfood personligen, men övrigt ser det ju stabilt ut. Långsiktigt helt klart en bättre investering än att bara låta pengarna sitta.
Citera
2017-04-25, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Tjena.

Axfood
Castellum
Invester B
Avanza Zero
Spiltan Investmentbolag

Vad tror ni?

Fortsätt med fonderna så blir nog mor glad i framtiden

Avanza Zero
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Spiltan Globalfond Investmentbolag
Citera
2017-05-04, 14:40
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thoughtbox
Har bara en aktie idag som jag gick all in på.
2053 aktier Fing B @ 117 SEK.

Tror den kommer gå till minst 500 inom två år när den har skakat av sig alla investerare. Dippen nu är temporär. Så de investerade pengarna blir miljonen.
Fyfan den måste vara kännbar eller han du köpa dig ur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in