2017-03-29, 14:41
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Vänern är störst, men staden ligger ju inte vid Vänern. Däremot kan man åka Göta kanal till Vättern. Västergötland, Östergötland, Småland och Närke delar på Vättern. Men det kanske är Askersund.

Vi får vänta tills Gogge återvänder för att få veta Sanningen (Pravda).
Citera
2017-03-29, 18:27
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Vi får vänta tills Gogge återvänder för att få veta Sanningen (Pravda).

Pravda calling! Snyggt! Via Glafsfjorden kan man söderut - åtminstone via småbåt! - ta sig till Vänern! Som du nämnt: festivalen, Volvos hjullastare (gamla Arvikaverken) och Arvika gjuteri. Tänkte göra en Bernard - men det är mest minneslucka fr en 90-talssommar - minns lera, lera, lera, halvtaskig synth, samt en galen göteborgare med en jättedunk hemkört och en miniatyr M16 och som med Sven Wollter-stämma på en järnfemmas avstånd gapar "Gogge!!! Det finns la brännvin kvar te dajj!!!" när jag och damsällskapet, som gick omkring med en plastödla i koppel (Inte jag! What I remember!) var på g hemåt...

Bernard - again: snyggt! Please: ta oss från Arvika ASAP!
Citera
2017-03-29, 19:04
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Pravda calling! Snyggt! Via Glafsfjorden kan man söderut - åtminstone via småbåt! - ta sig till Vänern! Som du nämnt: festivalen, Volvos hjullastare (gamla Arvikaverken) och Arvika gjuteri. Tänkte göra en Bernard - men det är mest minneslucka fr en 90-talssommar - minns lera, lera, lera, halvtaskig synth, samt en galen göteborgare med en jättedunk hemkört och en miniatyr M16 och som med Sven Wollter-stämma på en järnfemmas avstånd gapar "Gogge!!! Det finns la brännvin kvar te dajj!!!" när jag och damsällskapet, som gick omkring med en plastödla i koppel (Inte jag! What I remember!) var på g hemåt...

Bernard - again: snyggt! Please: ta oss från Arvika ASAP!

Bernard tar oss från Arvika och börjar med en Bernard:
1. När jag besökte hjullastarfabriken i Arvika träffade jag någon från denna stad.
2. Inte helt ovanligt namn, förekommer också i bl a USA.
3. Grundades för ungefär 500 år sen.
Citera
2017-03-29, 19:43
Medlem
Fromlandss avatar
Drar till med Karlstad.
Citera
2017-03-29, 20:32
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Drar till med Karlstad.

Inte Karlstad, inte ens i närheten.
Citera
2017-03-29, 21:01
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Med risk för att låta gnällig (en risk som i mitt fall alltid ligger där latent förvisso) men inte så speciellt mkt att gå på Bernard, en liten, liten - gärna Überklurig! - lead ska du kunna släppa väl...?

Citat:
- - - bl a USA.
...här vill man ju gärna ha ett -burg, -berg suffix typ...? Hm..

(det är efter sådana här vädjanden att brukar komma instörtande med ett kliniskt avslut! )
Citera
2017-03-29, 22:17
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Med risk för att låta gnällig (en risk som i mitt fall alltid ligger där latent förvisso) men inte så speciellt mkt att gå på Bernard, en liten, liten - gärna Überklurig! - lead ska du kunna släppa väl...?

...här vill man ju gärna ha ett -burg, -berg suffix typ...? Hm..

(det är efter sådana här vädjanden att brukar komma instörtande med ett kliniskt avslut! )

OK då, här har vi en über-klurig lead: Über finns inte här, inte i resten av landet heller.
Citera
2017-03-29, 23:42
Medlem
BernardLoutres avatar
OK då, en till: Landets näst största stad.
Citera
2017-03-30, 08:54
Medlem
schizophrenias avatar
Ledtrådarna passar in på flera städer (om man undantar den för den som gissar tämligen värdelösa ledtråd 1), t.ex. León, Nicaragua, och Spanish Town, Jamaica.

Notera att jag inte har gissat på något. Vill bara göra Bernard uppmärksam på att ledtrådarna är uppenbart alltför vaga för att det ska gå att säga att en (och bara en) stad är korrekt utifrån den information som givits.
Senast redigerad av schizophrenia 2017-03-30 kl. 08:56.
Citera
2017-03-30, 09:29
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Ledtrådarna passar in på flera städer (om man undantar den för den som gissar tämligen värdelösa ledtråd 1), t.ex. León, Nicaragua, och Spanish Town, Jamaica.

Notera att jag inte har gissat på något. Vill bara göra Bernard uppmärksam på att ledtrådarna är uppenbart alltför vaga för att det ska gå att säga att en (och bara en) stad är korrekt utifrån den information som givits.

OK då. På 50-talet hände något här som skulle få konsekvenser i landet, i regionen, ja i världen!
Citera
2017-03-30, 11:22
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
OK då. På 50-talet hände något här som skulle få konsekvenser i landet, i regionen, ja i världen!

Santiago de Cuba? Kubanska revolutionen startade där -53.
Citera
2017-03-30, 11:36
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Santiago de Cuba? Kubanska revolutionen startade där -53.

Correcto Camarada!
Och Santiagos finns det gott om runt om i världen, i Chilen, Galicien och även i USA, fast det är bara en liten håla så det får väl klassas som ett villospår. https://en.wikipedia.org/wiki/Santiago_Township,_Sherburne_County,_Minnesota

Adelante Bilingualbvern2.0!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in