2017-03-28, 21:13
Medlem
Hej,

Har ett stort problem för hur jag ska deklarera momsen.
Jag har i min enskilda firma bokfört många affärshändelser i ören, t.ex. att ingående moms slutar på 27,6 kronor.

I sammanställningen har jag fått följande på berörda konton:

2641 Deb. Ing. moms (inom Sverige) 1531,8 kr
2645 Ing. moms (inköp från utland): 380,7 kr
2614 Utg. moms (omv. skattskyldighet): 380,7 kr

Vad jag har förstått så behöver man deklarera momsen i hela kronor för att i slutändan kunna betala ut/få tillbaka av skatteverket. Då behöver jag isåfall göra en öresavrundning.

Så mina frågor är:

1. Stämmer det att man behöver deklarera momsen i hela kronor?
2. NÄR ska jag göra öresavrundningen. Behöver jag göra det på varje faktura (där det blir ören), så att det ska kunna bli ett jämnt tal i hela kronor i slutändan, eller kan jag korrigera det i samband med deklarationen på något sätt?

Har ingen aning om hur jag ska gå till väga. Någon som har varit med om samma situation?

Tacksam för hjälp!
Citera
2017-03-28, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pariba
Hej,

Har ett stort problem för hur jag ska deklarera momsen.
Jag har i min enskilda firma bokfört många affärshändelser i ören, t.ex. att ingående moms slutar på 27,6 kronor.

I sammanställningen har jag fått följande på berörda konton:

2641 Deb. Ing. moms (inom Sverige) 1531,8 kr
2645 Ing. moms (inköp från utland): 380,7 kr
2614 Utg. moms (omv. skattskyldighet): 380,7 kr

Vad jag har förstått så behöver man deklarera momsen i hela kronor för att i slutändan kunna betala ut/få tillbaka av skatteverket. Då behöver jag isåfall göra en öresavrundning.

Så mina frågor är:

1. Stämmer det att man behöver deklarera momsen i hela kronor?
2. NÄR ska jag göra öresavrundningen. Behöver jag göra det på varje faktura (där det blir ören), så att det ska kunna bli ett jämnt tal i hela kronor i slutändan, eller kan jag korrigera det i samband med deklarationen på något sätt?

Har ingen aning om hur jag ska gå till väga. Någon som har varit med om samma situation?

Tacksam för hjälp!

Fråga 1: Ja
Fråga 2: Du kan göra öresavrundningen i momsöverföringen i bokföringen. Det spelar ingen roll att du har ören med löpande under året.
Citera
2017-03-29, 09:58
Medlem
Du menar när jag för över momsbeloppet till mitt förenklade årsbokslut?

Jag har läst att det går att göra på detta sätt. Men jag menar, rent bokföringstekniskt så blir det då inte längre korrekt.

På mitt förenklade dagboksblad har jag en momsfordran på staten på 1531,80 kr, och eget kapital på 1531,80 kronor. Om jag nu avrundar momsen uppåt (eftersom det endast går att trycka i hela kronor i den digitala deklarationsblanketten) så blir ju momsfordran nu 1532 kronor och eget kapital ligger kvar på 1531,80 kr.

Så vad rekommenderar ni att jag gör här? Kan inte läsa några råd om detta överhuvudtaget.
Citera
2017-03-29, 10:14
Medlem
Citat:

Jag har läst att det går att göra på detta sätt. Men jag menar, rent bokföringstekniskt så blir det då inte längre korrekt.

På mitt förenklade dagboksblad har jag en momsfordran på staten på 1531,80 kr, och eget kapital på 1531,80 kronor. Om jag nu avrundar momsen uppåt (eftersom det endast går att trycka i hela kronor i den digitala deklarationsblanketten) så blir ju momsfordran nu 1532 kronor och eget kapital ligger kvar på 1531,80 kr.

Så vad rekommenderar ni att jag gör här? Kan inte läsa några råd om detta överhuvudtaget.

20 öre till konto 3740.
Citera
2017-03-29, 10:30
Medlem
Citat:

Gör som Nordiad säger 20 öre 3740.
Känns som att du har hoppat över steget momsöverföring i bokföringen alt. Bokslutet.
2640 K 1531.8
2614 D 380.7
2644 K 380.7
2650 alt. 1650 D 1532
3740 K 0.2
Citera
2017-03-29, 10:59
Medlem
Låter logiskt, tack! En sista fråga: När upprättar jag denna verifikation om momsöverföring? Är det sista dagen på perioden (dvs 31 dec) eller i samband med bokslutet?
Citera
2017-03-29, 11:16
Medlem
Citat:
Låter logiskt, tack! En sista fråga: När upprättar jag denna verifikation om momsöverföring? Är det sista dagen på perioden (dvs 31 dec) eller i samband med bokslutet?

Gör det sista dec. Så är allt klart sedan. Har du ett bokföringsprogram kan du ta ut en momsrapport så ser du även där hur du ska bokföra. Men har du redan börjat med bokslutet och är i princip klar med det kan du göra en korrigering där istället. Men lättast och kanske mest rätt är i bokföringen.
Citera
2017-03-29, 13:52
Medlem
OK. Är dock inte helt övertygad om att en momsomföring måste göras?

I en anvisning från Skatteverket så står det följande mening för just förenklad årsbokslut: "Bokslutshändelser får du skriva på ett bokslutsunderlag i stället för att bokföra som vanligt. Bokslutsunderlaget blir alltså både bokföring och verifikation".

Jag menar: Momsomföring måste väl ändå ses som en bokslutshändelse? Eller har jag fel? Om det nu är så så bör det ju räcka om man fyller i informationen på bokslutsunderlaget, vilket jag också har gjort. Det är det jag tolkar utifrån vad som står i instruktionen, men jag kan ju tolka det hela fel.

Jag bokför på dagboksblad och kan inte heller se några uppställda dagboksexempel där det finns någon momsomföring med.

Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2017-03-29, 14:54
Medlem
Har du årsmoms?
Ja du, dagboksblad har jag absolut noll koll på men antar att det är lika som när du kör i program. Det är inga problem att göra momsöverföring i bokslutet om du glömt att göra det i bokföringen.
Momsöverföring måste hur som helst göras på det ena eller andra stället för att inte få fel ingående summor nästa år.

Edit: www.bfn.se/sv/informationsmaterial/att-fora-bok där hittar du en del du kan ha hjälp av.
Senast redigerad av Ekfs 2017-03-29 kl. 15:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in