Citat:
Ursprungligen postat av
justina
Jag ser inget nytt i media om fallet, har jag missat något eller betyder det att ingen hört något mer efter försvinnandet?
Mer än två dygn nu eller?
Är det vanligt i kongolesiska kidnappningar att kraven kommer efter många dagar?
Hon har absolut varit naiv men det som hänt henne är hemskt. Jag hoppas att allt går bra.
Du och många andra bör läsa Kiai:s inlägg ovan. Något av det bästa jag läst här. Det han skriver bygger på en grundläggande insikt som alltför många saknar.
Det som hänt är lika hemskt vem det än händer. Vad jag fattat så är det vanligt med rena våldtäkter, men med kidnappningar så är det vad jag förstått vanligast att de redan vet på förhand hur kontakter ska ske.
I det här fallet framgår det i tråden, tack vare dem som följt utländsk media, att hon och hennes kollega togs i samband med att noshörningshorn stals. Där är sannolikheten högst att de mördades på plats och att liken dumpats på lämplig plats. Tidsfördröjningen beror i så fall på att hornen måste säljas innan någon kommer dem på spåren. Alltså inte sannolikt med någon kidnappning. Det ekonomiska intresset gällde alltså enbart noshörningshornen och att få handla med dem ostört.
Det har också spekulerats att regimen tystat Zaida Catalan. Det är så klart skrattretande. Jag skrattar högt i skrivande stund. Otroligt rolig tanke, hon är ju helt värdelös och alla som är något vet precis det Kiai skrev om ovan, d.v.s. i princip att det handlar om kvalificerade bidragstagare som ljuger systematiskt så att de tror sig själva vad de än säger, för att få mer pengar och jobb osv.
Vi har också tagit upp ett antal kidnappningsfall, där det är uppenbart att kidnapparna vet precis vem de tar och hur de ska bära sig åt för att få pengar för dem. Offren släpps omgående när de fått det deras anhöriga lyckas skrapa, inget vidare snack om den saken, till skillnad då mot somalierna, men de riktar sig ju uteslutande mot vita båtturister.
Ytterligare en faktor är påtända barnmiliser. Om det är såna så lär det blivit stor våldtäktsfest på Catalan.