2017-03-26, 20:05
Bannlyst
Att utgå från JM blir åklagarnas svåra uppgift. Ak* kan knappast anses vara ett föredöme för sina barn som riskerar sitt eget liv att ge sig ut med hög promille på sjön. Dåligt omdöme och frågan kan ju bli intressant om någon försökt stoppa honom. En konflikt i en båt med sprit i kroppen är inte ett perfekt utgångsläge för en åklagare och det verkar finnas vittnen till händelsen. Det finns säkert mer om honom och hans dryckenskap antar jag och hur han betett sig i sådana situationer. Dåligt ölsinne tyder också på dålig människosyn, frågan är hur väl detta är kartlagt av åklagaren. Hade Ak* fiender?
Citera
2017-03-26, 20:18
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsFold
Att utgå från JM blir åklagarnas svåra uppgift. Ak* kan knappast anses vara ett föredöme för sina barn som riskerar sitt eget liv att ge sig ut med hög promille på sjön. Dåligt omdöme och frågan kan ju bli intressant om någon försökt stoppa honom. En konflikt i en båt med sprit i kroppen är inte ett perfekt utgångsläge för en åklagare och det verkar finnas vittnen till händelsen. Det finns säkert mer om honom och hans dryckenskap antar jag och hur han betett sig i sådana situationer. Dåligt ölsinne tyder också på dålig människosyn, frågan är hur väl detta är kartlagt av åklagaren. Hade Ak* fiender?

Finns det någon uppgift från Aki eller de han varit i kontakt med om att han (frivilligt eller över huvud taget) skulle gett sig ut på sjön? Det är väl en uppgift som kommer från JMs historia som går ut på att hon inte har med hans död att göra?

Den riktigt svåra uppgiften i den här historien har väl Amanda Hikes som på något sätt med hjälp av JM ska försöka väva ihop en historia som går ut på att JM inte har begått de brott hon anklagas för. I jämförelse förefaller åklagarnas uppgifter som enkla, IMO...

Citera
2017-03-26, 20:25
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Du har rätt, det är verkligen ett dåligt föredöme för sina barn att bli drogad, släpad ut i sjön och dränkt. Ingen pappa borde utsätta sig för det.

Fiender? Sin fru, kanske...
Citera
2017-03-26, 20:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Har hon erkänt bestickning? Det har jag missat.
Åklagare JF tror i vart fall att hon har gjort det. - Brottet anses f.ö. fullbordat även om mottagaren inte accepterar erbjudandet.
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:cOWXf_Gfy-EJ:www.gp.se/nyheter/sverige/arbogakvinnan-beg%25C3%25A4rs-h%25C3%25A4ktad-f%25C3%25B6r-mord-p%25C3%25A5-maken-1.4199637+&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se
Citera
2017-03-26, 20:36
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Åklagare JF tror i vart fall att hon har gjort det. - Brottet anses f.ö. fullbordat även om mottagaren inte accepterar erbjudandet.
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:cOWXf_Gfy-EJ:www.gp.se/nyheter/sverige/arbogakvinnan-beg%25C3%25A4rs-h%25C3%25A4ktad-f%25C3%25B6r-mord-p%25C3%25A5-maken-1.4199637+&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Tack, hittade det:

"– Jag tror att hon har erkänt det här bestickningsbrottet givande av muta men i övrigt tror jag att hon nekar till allt, säger Johan Fahlander."

Citera
2017-03-26, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Du har rätt, det är verkligen ett dåligt föredöme för sina barn att bli drogad, släpad ut i sjön och dränkt. Ingen pappa borde utsätta sig för det.

Fiender? Sin fru, kanske...
Finns inga droger i den här kroppen, se nedan. Alkoholen är av intresse då den gjort en vanlig person redlös. Ak* däremot verkar van och sådana människor brukar få problem med omgivning, barn och sociala kontakterna. Det är mycket möjligt att han fick i sig lika mycket Stella som han fick i Egypten då han påstods blivit förgiftad men här säger jag självinducerad alkoholförgiftning i kombination med sol. Det här är ett svagt case ens att bevisa mord, desto lättare för försvaret. Det pratas plötsligt om 7 stämplingar men kanske två av dem kommer från frustrerade förhörsledare som fått ta om alla förhör efter månader av nekande från MR och sedan får ta ett erkännande.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Citera
2017-03-26, 20:56
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Finns inga droger i den här kroppen, se nedan. Alkoholen är av intresse då den gjort en vanlig person redlös. Ak* däremot verkar van och sådana människor brukar få problem med omgivning, barn och sociala kontakterna. Det är mycket möjligt att han fick i sig lika mycket Stella som han fick i Egypten då han påstods blivit förgiftad men här säger jag självinducerad alkoholförgiftning i kombination med sol. Det här är ett svagt case ens att bevisa mord, desto lättare för försvaret. Det pratas plötsligt om 7 stämplingar men kanske två av dem kommer från frustrerade förhörsledare som fått ta om alla förhör efter månader av nekande från MR och sedan får ta ett erkännande.
Är det detta du åsyftar?
Citat:
Som det ser ut nu kommer hon inte åtalas för mordförsök på maken - för förgiftningen.
– Det finns ingen bevisning i den delen, säger Johan Fahlander.
Det misstänkta mordförsöket skedde i Egypten i februari 2015. Det som skedde i augusti var inte mordförsök, Aki överlevde inte.
Citera
2017-03-26, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Är det detta du åsyftar?

Det misstänkta mordförsöket skedde i Egypten i februari 2015. Det som skedde i augusti var inte mordförsök, Aki överlevde inte.

Nej han överlevde inte och ärendet avskrevs av första utredningen som drunkningsolycka. Hade de hittat spår av förgiftning så går den omöjligvis att härleda i tid till just drunkning i augusti. Uppenbart finns ingen förgiftning förutom alkohol. Jag är intresserad av de sju stämplingarna men räkna med en koatisk rättegång och all lycka till att sätta dit JM för detta, först bör man hitta bevis.
Citera
2017-03-26, 21:08
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Nej han överlevde inte och ärendet avskrevs av första utredningen som drunkningsolycka. Hade de hittat spår av förgiftning så går den omöjligvis att härleda i tid till just drunkning i augusti. Uppenbart finns ingen förgiftning förutom alkohol. Jag är intresserad av de sju stämplingarna men räkna med en koatisk rättegång och all lycka till att sätta dit JM för detta, först bör man hitta bevis.
Letade de efter annat gift än etanol efter vad polisen redan hade benämnt olycka? Aki kan ha drogats.

Jag delar din uppfattning att det blir svårt att hitta bevis mot JM. Alla som pekar ut henne är inblandade. Ord står mot ord, om ingen teknisk bevisning står att finna.
Citera
2017-03-26, 21:09
Medlem
Citat:
Christine Schürrer var från Tyskland. Hon åkte till Arboga för att mörda.
JM, Joh*nna Möll*r (*a,e) är från Eskilstuna. Hennes föräldrars sommarstuga finns i Arboga kommun vid Hjälmaren. De mord som JM misstänks för har utförts vid eller i sommarstugan. MR och JJ som också är häktade för delaktighet i de mord som JM misstänks för är väl afghaner. MR är född i Iran. Kanske JJ också?

Edit:
Då kan vi väl anse det utrett... Är arbogabornas heder återupprättad nu?

Uppenbart mördas fler i Arboga rent procentuellt i förhållande till befolkning än i resten av landet.
Citera
2017-03-26, 21:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Om JJ
IMO har det varit lite svårt att bilda sig en uppfattning om vad JJ är för sorts människa.
Han uttryckte något på Facebook som kan tolkas som att han har samvete.
Någon bekant till honom uttalade sig positivt om honom i en tidning, men varnade för hans temperament, om jag minns rätt.
Han har ett brottsligt förflutet.

Om för ett ögonblick vi leker med teorin om att han var "verktyget" som gjorde att JM kunde börja begå allvarliga brott.

Hur ska vi pussla ihop det med de minst sju fall då JM misstänkts för försök till stämpling till mord?
T.ex. att JJ har gett henne ett antal lektioner i hur man bäst löser konkurrensfrågan inom HVB-branschen - men att han sedan kommit på kant med några av de tilltänkta amatörtorpederna.
Citat:
Nu är det ju fortfarande mycket som vi inte vet om fallen med försök till stämpling till mord, som när det var och vilka det riktade sig mot och vilka som skulle vara torpeder.
Man kan t.ex. tänka sig att hon försökt få ett antal av JJ:s (f.d.) kompisar att döda AP, föräldrarna, flyktingpojkarna, ett par konkurrenter/affärskompanjoner - och man kan även tänka sig att MR tubbats till att utöver föräldrarna även döda andra personer.
Citat:
Jag har ändå svårt att få bitarna i pusslet att passa ihop om jag inte utgår från att JM är huvudperson...
Vadå, hon har väl inte gjort någonting - hon har bara varit omgiven av dåliga rådgivare... Hade hon haft erforderliga kontanter hade hon naturligtvis anlitat en riktig torped - och sett till att befinna sig på en helt annan plats än brottsplatsen. - Det är så där att vara småsnål och vilja ha det mesta på banken, i stället för att låta pengarna arbeta och göra rätt för sig.
Citera
2017-03-26, 21:11
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Uppenbart mördas fler i Arboga rent procentuellt i förhållande till befolkning än i resten av landet.
Någon plats måste vara värst även i det avseendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in