Citat:
Ursprungligen postat av
molliesmille
1.Ja, alla betalar någon avgift till kyrkan; för gravplats.
Medlemmar i kyrkan betalar ganska mycket mer.
2. Ja, eventuell minnesstund ordnas och betalas av dödsboet. Har någon uppgett något annat i tråden?
Äh, det var väl någon som insinuerade att han skulle vart så fattig att det skulle bli dödsboanmälan hos soc. (Om dödsbiets tillgångar inte räcker till för begravningskostnaderna. Men även då ingår en enklare minnesstund för de närmaste, typ fika. Man kan ju göra mycket sjölv, det är ju faktiskt lite terapeutiskt på sätt och vis, att fixa blomsterarrangemangen och så. Det är stor skillnad att köpa blommorna löst och ev oasis att arrangera det i jämfört med färdigt från floristen. Även om vissa begravningsbyråer kan visa lite negativ inställning till det.
När farsan dog så ville jag ha en stilig kista och inte de billigare men fixade blommor och käk till de som skulle komma, de var bara drygt 50 pers. Jag ville inte bara ha fika så blligaste cateringalternativet skulle ha gått på ca 190 per person så det var helt klart lönt och fixa det själv. Och det betalade jag som dödsboet då men det blev ändå billigare än vad soc brunar gidkänna.