2017-03-24, 21:42
Medlem
Vossevangens avatar
Prøver med:
Holy See - med jurisdiksjon over Vatican City.
Citera
2017-03-24, 21:58
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Prøver med:
Holy See - med jurisdiksjon over Vatican City.

Nej.

Staden hade i några år nästan libertarianska lagar, vilket var lite egendomligt med tanke på att resten av landet hade kungligt envälde.
Citera
2017-03-24, 23:04
Medlem
Frawjons avatar
Orten har än idag bara drygt 1000 invånare, varför den införlivades med en grannstad i början av 1970-talet.
Citera
2017-03-25, 11:41
Medlem
Frawjons avatar
Kungen som gjorde staden autonom hade planer på att investera i slavhandeln men hade samtidigt en vän som var neger.
Citera
2017-03-25, 12:37
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Kungen som gjorde staden autonom hade planer på att investera i slavhandeln men hade samtidigt en vän som var neger.

Det här luktar ju Gustav lll och Gustav Badin lång väg... MEN hittar ingen grannstad till Gustavia, ingenting på Svenska Guadelope och Cabo Corso för tidigt.

Mot bättre vetande: Gustavia...
Citera
2017-03-25, 12:40
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Det här luktar ju Gustav lll och Gustav Badin lång väg... MEN hittar ingen grannstad till Gustavia, ingenting på Svenska Guadelope och Cabo Corso för tidigt.

Mot bättre vetande: Gustavia...

Du är nästan rätt, men svaret finns på ännu närmare håll. Tänk på din avatar.
Citera
2017-03-25, 13:41
Medlem
Frawjons avatar
Man brukar för övrigt använda ett annat begrepp än autonomi om den här stadens förhållande, men rent konkret var det en form av autonomi.
Citera
2017-03-25, 14:13
Medlem
Fromlandss avatar
Gissar på den lilla pittoreska daycruiser orten Marstrand.
Citera
2017-03-25, 14:54
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Gissar på den lilla pittoreska daycruiser orten Marstrand.

Stämmer. Marstrand var stad sedan början av 1200-talet men införlivades 1971 med Kungälv. Under tiden 1775-1794 var staden en porto franco-stad. Hela staden var juridiskt sett en sorts frihamn.

Frågan är din.
Citera
2017-03-25, 17:30
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Frågan är din.
Tackar. Ny stad:

Skulle jag haft förmånen att få ställa en fråga i frågetråden över Andra världskriget så hade jag kunnat ställa den där lika gärna. (Tufft att få chansen där bara..)
(Det får bli ledtråd nr 1)

2) Var tidigare provinshuvudstad och under en kort period (se ledtråd 1) faktiskt en egen stat och på sätt och viss samtidigt en enklav med regering och tre utländska ambassader.

3) Relativt liten stad med stort slott.
Senast redigerad av Fromlands 2017-03-25 kl. 17:44.
Citera
2017-03-25, 17:39
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Tackar. Ny stad:

Skulle jag ha förmånen att få ställa en fråga i frågetråden över Andra världskriget så hade jag kunnat ställa den där lika gärna.

2) Var tidigare provinshuvudstad och under en kort period (se ledtråd 1) faktiskt en egen stat och på sätt och viss samtidigt en enklav med regering och tre utländska ambassader.

3) Relativt liten stad med stort slott.

Danzig var huvudstad i Västpreussen och var egen stat 1920-1939. Fast "relativt liten stad" vet jag inte. Stort som Göteborg åtminstone.
Citera
2017-03-25, 18:57
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Danzig var huvudstad i Västpreussen och var egen stat 1920-1939. Fast "relativt liten stad" vet jag inte. Stort som Göteborg åtminstone.
Inte Danzig/Gdansk.

Citat:

Skulle jag haft förmånen att få ställa en fråga i frågetråden över Andra världskriget så hade jag kunnat ställa den där lika gärna. (Tufft att få chansen där bara..)

b) Högsta hönset i denna kortlivade stads-stat dömdes efter kriget för landsförräderi och dog senare i fängelse.

3) Relativt liten stad med stort slott..
b)..som erövrades av svenskar under trettioåriga kriget. När fienden återerövrade det så brann delar av det upp.

4. Guten Tag, Bonjour.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in