2017-03-24, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricViking
Det är skillnad på en slumpmässigt utvald panelmedlem och en som röstar i en webbenkät där vem som helst kan registrera sig i vilket namn som helst, och kanske samma person med olika namn. Inte alls säkert!

Se du skillnaden?
Du har självklart rätt. Och det finns ju inga som är lika kåta på opinionsundersökningar som SDare. De kanske visade mer korrekt förr, men det är ju väldigt sannolikt att det är oproportionellt många SDare som väller in på yougov.
Att försöka diskutera detta i politiktrådarna på flashback är såklart svårt eftersom en överdriven majoritet sympatiserar blint med dem och vägrar se någon annan sanning är att SDs ord är lag.
2017-03-24, 11:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Debattörerna uppmanas att föra resonemang och undvika kommunkation med enstaka ord och brottstycken av meningar.

Strix/Mod
2017-03-24, 11:20
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Webbpaneler som baseras på frivilliga deltagare som kan registrera sig både en och flera gånger är inte trovärdiga och säkra.
Andra paneler som slumpmässigt väljer ut deltagare är mer säkra och inte lika lätta att förvränga och/eller påverka resultaten.
Ja, det låter iof logiskt, men jag har inte detaljstuderat detta. Och jag tvivlar på att undersökningsföretagen har så slappa rutiner som du antyder (jag tror det ligger i ditt intresse att överdriva) att de låter folk anmäla sig hur som helst och inte har någon koll.

Och du skrev tidigare i tråden att "de som anmäler sig till 80 % är SD-Troll" Hur vet du det? Ett sådant uttalande stärker inte direkt din trovärdighet...
2017-03-24, 11:27
Medlem
Jag kanske missat något men har det inte varit ganska tyst från SD ganska länge? Min observation är att opinionen för SD ökar trots detta och att etablissemanget själva är så pass bra förespråkare för SD att de inte behöver marknadsföra sig.
2017-03-24, 11:27
Medlem
Citat:
Det är skillnad på en slumpmässigt utvald panel och en helt frivillig panel...eller hur?

Exakt. En skillnad är att opinionsinstitutet som gör sitt urval från folk som frivilligt anmält sig till panelen är mycket, mycket bättre på att mäta SDs stöd än opinionsinstitutet som har helt slumpmässigt urval till sin panel.
2017-03-24, 11:29
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Du har självklart rätt. Och det finns ju inga som är lika kåta på opinionsundersökningar som SDare. De kanske visade mer korrekt förr, men det är ju väldigt sannolikt att det är oproportionellt många SDare som väller in på yougov.
Att försöka diskutera detta i politiktrådarna på flashback är såklart svårt eftersom en överdriven majoritet sympatiserar blint med dem och vägrar se någon annan sanning är att SDs ord är lag.
Nej, det är inte alls "så självklart". Särskilt med tanke på vilka resultat de uppvisade i valet 2014 och hur de olika metoderna fungerar i dag. Läs tidigare inlägg i tråden.

Ditt inlägg visar mer ditt hat mot SD, än att få fram ett seriöst inlägg i debatten. Som vanligt alltså, när det gäller SD:s motståndare.
2017-03-24, 11:35
Medlem
Jag är själv medlem på Yougov och det Ni som inte varit medlemmar bör veta att opinionsökningen är en försvinnande liten del i deras undersökningar. De ligger dessutom inbakade i andra undersökningar oftast längs bak så om någon tror att vem som helst kan anmäla sig och gå in och rösta bara på sitt parti så har ni fått detta om bakfoten.

Att det skulle vara mest SD-anhängare som tycker det är roligt att svara på vilken glass man föredrar eller vilken radiokanal man helst lyssnar på känns inte speciellt trovärdigt.

Jag tror webbundersökningarna ger ganska trovärdiga resultat just av den anledningen att här gör man sitt val opåverkat

Mvh // Shas
2017-03-24, 11:55
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Det är skillnad på en slumpmässigt utvald panel och en helt frivillig panel...eller hur?

Fast telefoninstituten får inte svar från en slumpmässigt utvald panel, eftersom de bara får svar från runt hälften av de tillfrågade, och webbinstituten frågar inte de 1000 första som hör av sig för att besvara en viss fråga, så du jämför två saker som är irrelevanta i sammanhanget.
Senast redigerad av Gullegubben 2017-03-24 kl. 12:01.
2017-03-24, 11:56
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shas
Jag är själv medlem på Yougov och det Ni som inte varit medlemmar bör veta att opinionsökningen är en försvinnande liten del i deras undersökningar. De ligger dessutom inbakade i andra undersökningar oftast längs bak så om någon tror att vem som helst kan anmäla sig och gå in och rösta bara på sitt parti så har ni fått detta om bakfoten.

Att det skulle vara mest SD-anhängare som tycker det är roligt att svara på vilken glass man föredrar eller vilken radiokanal man helst lyssnar på känns inte speciellt trovärdigt.

Jag tror webbundersökningarna ger ganska trovärdiga resultat just av den anledningen att här gör man sitt val opåverkat

Mvh // Shas

Helt riktigt! Äntligen kommer någon som visar hur det går till där. Istället för massa tramstrådar från vänstern som påpekar att det är SD-anhängare som går in å skapar flera användare.
Än en gång, inte dåligt å komma med anklagelser mot SD från vänstern utan att känna till någon information alls. Börjar som vara en trend det.
2017-03-24, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simon.gunnut
Jag kanske missat något men har det inte varit ganska tyst från SD ganska länge? Min observation är att opinionen för SD ökar trots detta och att etablissemanget själva är så pass bra förespråkare för SD att de inte behöver marknadsföra sig.

Svensk media försöker åter igen på sig strategin att tysta SD till döds som de gjort så många gånger förr. Men trots det fortsätter SD växa. Och att denna tråden översvämmas av vänstertroll är ett bevis på det. Så länge jag läst på flashback så har dessa troll alltid varit extra aktiva när SD ökar. Antar att det ligger i luften så sniffar de sig hit direkt
Senast redigerad av Snobbenomimmi 2017-03-24 kl. 12:01.
2017-03-24, 12:05
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes

Ja, tyvärr väller SDarna inte enbart in på de seriösa opinionsinstitutens mätningar!

Nu väller de in i hela Skåne med full styrka, liksom Blattarna - t.o.m. enligt SVT/Novus:

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sd-storsta-parti-i-skane

Snart väller de med säkerhet och förhoppningsvis in i övriga Sverige också.

Även om SD redan är största partiet...

2017-03-24, 12:36
Medlem
EricVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, det låter iof logiskt, men jag har inte detaljstuderat detta. Och jag tvivlar på att undersökningsföretagen har så slappa rutiner som du antyder (jag tror det ligger i ditt intresse att överdriva) att de låter folk anmäla sig hur som helst och inte har någon koll.

Och du skrev tidigare i tråden att "de som anmäler sig till 80 % är SD-Troll" Hur vet du det? Ett sådant uttalande stärker inte direkt din trovärdighet...

Om du granskar den tabell jag postade, så ser man snabbt att det bara är SD som har fått många röster i en Yougov-mätning, de andra partierna ligger relativt nära varandra i de olika instituten, även i Yougov ligger de nära varandra. Hur kommer det sig?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in