2017-03-23, 06:15
Medlem
Bara-Robins avatar
Jag vet att det krävs auktorisering och tillstånd från länsstyrelsen för att bedriva bevakningstjänster med en massa regleringar och krav på verksamhet, personal och annat.

Wikis länk till "lagen.nu" om ämnet beskriver bevakningsverksamhet som:

"1 § Med bevakningsföretag avses i denna lag den som yrkesmässigt åtar sig att för annans räkning
1. bevaka fastighet, anläggning, viss verksamhet, offentlig tillställning eller något annat sådant,
2. bevaka enskild person för dennes skydd, eller
3. bevaka sedlar, mynt eller annan egendom i samband med transport."

Wiki säger: "Till bevakningstjänsterna kan räknas tillträdesskydd, parkeringsövervakning och brand- och stöldskydd. Dit hör även patrulleringsverksamhet, larmtjänst, personskydds- och skyddshundtjänster."

Samt: "Bevakningsföretag utför yrkesmässig bevakning för annans räkning. Förenklat innebär detta att ett företag räknas som ett bevakningsföretag om det utför olika former av kontrollverksamhet (för att skydda mot brott, brand och olyckor) åt ett annat företag eller person mot betalning. Uppfyller ett företag ovanstående villkor måste de först söka tillstånd för sin verksamhet, en så kallad auktorisation."

Det jag undrar över då är om det finns några juridiska hinder för att bedriva en, vad vi kan kalla lite mer omfattande "nattvandrargrupp", som mot betalning kan utföra tillsyn av egendom. Alltså inte bevakning som är förebyggande, utan tillsyn som snarare är en form av fastighetsskötsel där man återställer egendom till viss mån, kontaktar ägare och polis och liknande efter att ett brott har begåtts, eventuellt filmar händelseförlopp eller till och med använder sig av sin nödvärnsrätt.

Den viktiga punkten här är alltså om detta är lagligt, och att man kan särskilja "tillsyn" från "bevakning".

En tillsynsverksamhet som under en tillsyn har ju även nödvärnsrätt att, citat:
"BrB 24 kap. 1§ säger att du har laglig rätt att försvara:
• Dig själv eller någon annan från obehag, smärta, skada eller död
• Din egen eller annans egendom från skada eller förstörelse
• Din egen eller annans egendom från stöld "

Detta i kombination med reguljär nattvandring eller "grannsamverkan"/"ortsamverkan" så skulle man undrar jag om det är tillåtet att ta betalt för att bedriva tillsynsverksamhet av egendom i syfte att återställa egendomen, kontakta polis och ägare och på annat sätt passivt, och i efterhand hantera situationen.

Är detta en verksamhet som vore lagligt, och som skulle stå utanför bevakningstjänst eftersom ingen bevakning sker.

Alltså, är det lagligt att starta ett företag, ta betalt av privatpersoner och företag för att åka runt och titta till deras egendom så inget brott skett mot deras egendom?

Följdfråga, är det lagligt att via en slags utökad nattvandringsverksamhet ta betalt för att följa med personer som känner sig osäkra på väg hem, eller skulle det räknas som "personskydd", eller är det okej att ta betalt för att endast utgöra sällskap åt någon?

Jag ska under dagen ringa runt till länsstyrelsen, polisen, jurist och lite och kolla runt och se vad de säger, men jag tänker mig att det är en skillnad på bevakning och tillsyn, men om vi här under anonymiteten på Flashback, så kan vi tala öppet om att om en sådan verksamhet är laglig, så skulle denna i praktiken kunna utföras liknande bevakning och personskydd då tillsyn kan ske var 5e minut under en hel natt, och att man inom nödvärnsrätten har rätt att agera för att skydda någons egendom.

Jag hoppas jag är tydlig, trots all, något osammanhängande text.
Men kort sagt, är det lagligt starta företag som bedriver "tillsyn" av egendom och ev. person, och är detta att anse som särskilt från "bevakning"?
Senast redigerad av Bara-Robin 2017-03-23 kl. 06:37.
Citera
2017-03-23, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Det jag undrar över då är om det finns några juridiska hinder för att bedriva en, vad vi kan kalla lite mer omfattande "nattvandrargrupp", som mot betalning kan utföra tillsyn av egendom. Alltså inte bevakning som är förebyggande, utan tillsyn som snarare är en form av fastighetsskötsel där man återställer egendom till viss mån, kontaktar ägare och polis och liknande efter att ett brott har begåtts, eventuellt filmar händelseförlopp eller till och med använder sig av sin nödvärnsrätt.

Det är ungefär vad bevakningsföretag gör idag. Att kalla det "nattvandrargrupp" när man mot betalning utför detta lär man nog inte komma undan med. Det samma gäller utföra personskydd som har ännu hårdare krav. Så, ja, det är sannolikt att det behövs tillstånd.
Citera
2017-03-23, 07:05
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Det är ungefär vad bevakningsföretag gör idag. Att kalla det "nattvandrargrupp" när man mot betalning utför detta lär man nog inte komma undan med. Det samma gäller utföra personskydd som har ännu hårdare krav. Så, ja, det är sannolikt att det behövs tillstånd.

Själva tillsynsverksamheten menar jag främst? Liknelsen med "nattvandrargrupp" var mest för att måla en bild av hur verksamheten kan tänkas fungera. Man har ett företag där man genomför tillsyn för att se så inget brott har begåtts. Detta får nattvandrare göra, även privatpersoner, och då tänker jag att man även borde få göra detta mot betalning. Är det lagligt för mig att ha ett företag som kollar till ditt hus när du är på semester för att kontakta polis om inbrott skett, eller lappa igen fönster eller dylikt?
Personskyddet är ju inget regelrätt personskydd, utan endast sällskap mot betalning.

Det är alltså inte bevakning, vilket är en pågående process av uppsikt, vaktande och övervakning. Tillsyn är en enskild handling där man i detta fallet endast kollar om något hänt, istället för att förebygga det.

Alltså, det är ju i princip exakt samma saker som nattvandrare gör, grannsamverkan och privatpersoner gör. Dessa gör ju dock detta i högre omfattning då deras förfarande kan liknas vid bevakning, men eftersom ingen betalning sker så är det lagligt. Jag undrar då om jag får göra mindre, alltså endast tillsyn, mot betalning.
Senast redigerad av Bara-Robin 2017-03-23 kl. 07:11.
Citera
2017-03-23, 07:12
Medlem
Citat:
Själva tillsynsverksamheten menar jag främst? Liknelsen med "nattvandrargrupp" var mest för att måla en bild av hur verksamheten kan tänkas fungera. Man har ett företag där man genomför tillsyn för att se så inget brott har begåtts. Detta får nattvandrare göra, även privatpersoner, och då tänker jag att man även borde få göra detta mot betalning. Är det lagligt för mig att ha ett företag som kollar till ditt hus när du är på semester för att kontakta polis om inbrott skett, eller lappa igen fönster eller dylikt?
Personskyddet är ju inget regelrätt personskydd, utan endast sällskap mot betalning.

Det är alltså inte bevakning, vilket är en pågående process av uppsikt, vaktande och övervakning. Tillsyn är en enskild handling där man i detta fallet endast kollar om något hänt, istället för att förebygga det.

Det är när du börjar göra detta mot betalning som det krävs tillstånd. Det du beskriver är bevakning och personskydd mot betalning. Sen kan du försöka kalla det vad du vill.

Tror du inte redan det hade funnits den typ av verksamhet om det vore legalt? Eller tror du att du kommit på en fantastiskt ny affärsidé?
Citera
2017-03-23, 07:20
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Det är när du börjar göra detta mot betalning som det krävs tillstånd. Det du beskriver är bevakning och personskydd mot betalning. Sen kan du försöka kalla det vad du vill.

Tror du inte redan det hade funnits den typ av verksamhet om det vore legalt? Eller tror du att du kommit på en fantastiskt ny affärsidé?

Fast det är inte bevakning av vad jag kan komma fram till enligt det jag hittar på internet. Bevakning är att vakta något. Personskyddet förstår jag är lite mer känsligt och svårare att motivera att ta betalt för.

Men menar du att tillsyn är ekvivalent med bevakning/vaktande enligt lagen?

Jag förstår att det är själva betalningsdelen som är kruxet, därav anledningen att jag tog upp detta i TS.

Jag har inte en aning om det finns sådana verksamheter. Jag vet inte ens om det är en bra affärsidé, utan jag frågar om den juridiska aspekten.
Citera
2017-03-23, 08:25
Medlem
Bara-Robins avatar
Har nu haft kontakt med länsstyrelsen, och det var inte alls självklart att detta skulle anses vara bevakning. Hon skulle dock kontrollera detta lite närmare med sina kollegor och återkomma med ett klarare svar, men min uppfattning av vårt samtal var att detta nog allt kan vara okej.
Får se när hon ringer eller mailar tillbaka och se vad hon säger.

Ringer jurist om ett par timmar när de öppnar också och ser vad de har att säga.
Citera
2017-03-23, 09:39
Medlem
Bara-Robins avatar
Juristen hade ingen koll då detta var utanför dennes kunskapsområde. Kontaktade polisen direkt som skulle kontrollera detta lite noggrannare med sina kollegor och återkomma under dagen.

Så beroende på vad länsstyrelsen återkommer med, och vad polisen återkommer med så är detta eventuellt okej. Det är då sannerligen inte självklart enligt någon jag pratat med.
Citera
2017-03-23, 09:57
Medlem
Citat:
Juristen hade ingen koll då detta var utanför dennes kunskapsområde. Kontaktade polisen direkt som skulle kontrollera detta lite noggrannare med sina kollegor och återkomma under dagen.

Så beroende på vad länsstyrelsen återkommer med, och vad polisen återkommer med så är detta eventuellt okej. Det är då sannerligen inte självklart enligt någon jag pratat med.

Problemet är att du tycker att det borde vara lagligt att utföra bevakningsuppdrag mot ersättning bara man kallar det något annat och därför kommer du framföra frågan som att det inte är bevakningstjänst.

Det du beskriver låter exakt som bevakningstjänst och skulle du bedriva en sådan tjänst så är risken att om det prövas så blir det nerslag.
Citera
2017-03-23, 10:22
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Problemet är att du tycker att det borde vara lagligt att utföra bevakningsuppdrag mot ersättning bara man kallar det något annat och därför kommer du framföra frågan som att det inte är bevakningstjänst.

Det du beskriver låter exakt som bevakningstjänst och skulle du bedriva en sådan tjänst så är risken att om det prövas så blir det nerslag.

Det är inte bevakning. Bevakning är vaktande, stationärt placerad vakt, rondering etc. Tillsyn av samma art som privatpersoner, grannsamverkan och nattvandrare gör är mer en egendomskontroll. En singulär inspektion för att se om någonting har skett, snarare än att förhindra att någonting ska hända.
Själva tjänsten är snarare lokalvård, service eller kanske besiktning där jag kanske tejpar igen en ruta, ringer polisen, meddelar ägaren och liknande.
Bevakning är vakthållning. Det är inte det detta handlar om. Detta är mer att se som ett städföretag som själva kommer och kollar om det behövs städas.

Det är ingen bevakning. Jag kommer inte att bevaka någonting, jag kommer inte vakthålla eller något av den arten. Den enda gemensamma faktorn mellan det jag gör och det ett vaktbolag för är att vi båda kollar om ett brott begåtts.

Du får det att låta självklart, men varken länsstyrelsen eller polisen eller juristen jag pratat med tycker att det är självklart, utan de förstod mycket väl skillnaden i art. Sen får jag se när de återkommer om deras bedömning ändå blir så att det är att likställa med någon form av bevakning.

På vilket sätt likställer du singulär tillsyn, utan brottspreventivt syfte, utan vakthållning med bevakning av ronderande eller stationär väktare?

Men ja, jag håller just nu på att utreda om detta är att betrakta som bevakning eller inte. Hittills så är det ingen som är mer sakkunnig än både du och jag som tyckt att detta varit självklart, men vi får se vad de säger när de återkommer.

Anledningen till att jag utreder detta är ju just för att jag inte vill bryta mot lagen, men vill veta om det finns ett utrymme för en verksamhet här. Länsstyrelsen, polisen och jurist kommer återkomma med svar. Min uppfattning av våra samtal var att de inte alls såg det som självklart att det skulle röra just bevakning eftersom lagtexten säger: "1. bevaka fastighet, anläggning, viss verksamhet, offentlig tillställning eller något annat sådant,".
Jag kommer inte "bevaka" någonting. Lika lite som någon som kontrollerar däcktrycket på din bil bedriver bevakningsverksamhet.

Men men... Jag säger inte att jag har rätt, jag argumenterar bara för min sak, så får jag se vad de som bestämmer om detta har att säga om det sen. Uppdaterar så småningom. Länsstyrelsen kunde ta upp till en vecka, polisen under dagen.
Senast redigerad av Bara-Robin 2017-03-23 kl. 10:31.
Citera
2017-03-23, 10:34
Medlem
Citat:
Det är inte bevakning.

Det du beskriver är bevakning.

Du kommer mot betalning (som näringsidkare) utföra tillsyn hos företag och privatpersoner och rapportera brott du ser, använda nödvärnsrätten om du kan, meddela polisen osv.

Du kallar det tillsyn - men det är precis den sorts jobb som bevakningsföretagen gör.
Citera
2017-03-23, 10:45
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det du beskriver är bevakning.

Du kommer mot betalning (som näringsidkare) utföra tillsyn hos företag och privatpersoner och rapportera brott du ser, använda nödvärnsrätten om du kan, meddela polisen osv.

Du kallar det tillsyn - men det är precis den sorts jobb som bevakningsföretagen gör.

Jag säger inte att du har fel, men jag är inte så säker på att du har rätt. Jag förstår hur man kan tycka begreppen är likartade, men jag menar att de är väsentligt väsensskilda då "bevakning" är en pågående process av vaktande, medans "tillsyn" är en enskild kontroll där syftet inte är prevention, utan eftervård.

Jag skulle ju i praktiken kunna knalla omkring med plywoodskivor och vävtejp som nattvandrare och göra exakt samma sak och vid brott kontakta ägaren och erbjuda mig att lappa igen fönstret med materialet jag då säljer med vinst genom mitt företag som då säljer träskivor och tejp.

Är det olagligt att ge grannen en 100ing för att gå ett par varv runt huset medans man är på semester?

Jag vet inte, vi får se. Jag ställde frågan för att jag var osäker, och här verkar det råda konsensus om att jag har fel. Det har jag kanske. De sakkunniga jag talat med är dock inte lika säkra, så jag får återkomma när jag fått svar från dem.
Citera
2017-03-23, 11:00
Medlem
Bergakungens avatar
Det som gör saken knepig (eller, snarare, skitenkel) är att det du föreslår (tänker dig) är yrkesmässigt och riktar sig mot andra än dig själv.

" Med bevakningsföretag avses i denna lag den som yrkesmässigt åtar sig att för annans räkning"...

Det finns gott om verksamheter av den här naturen som inte är auktorisationspliktiga, till exempel klubbmedlemmar som bevakar klubbens anläggningar (båtklubbar, t ex) eller sk "nattvandrare" som i byn räknar in egna och andras busungar.

Men då talar vi inte "yrkesmässigt".

"Annans räkning" går bra, man får lov att ingripa/agera i andras intresse, prövat gentemot begreppen "nöd" och "nödvärn" när saken kan vara ifrågasatt.

Tillsynsgruppen som kallar sig "Ideella nattvandrare UPA" kan då ingripa mot pågående brott eller agera förebyggande i en nödsituation (nödsituationen kan vara trivial om ingripandet är proportioneligt - att begå hemfridsbrott genom att gå in på tomten, för att putta igen ett fönster som slår fram och tillbaka bör vara straffritt, t ex).

Men man får inte ta betalt.

(Om man spontanbelönas för "rådig grannsamverkan" är det inte yrkesmässigt)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in