2017-03-18, 22:46
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Jag gillar att vara försiktig så man blir positivt överraskad istället för negativt. Jag gissar alltid för lågt medvetet trots att även jag lägger på rejält på mätningarnas underskattningar. Det säger ju någonting.
Finns ingen anledning att sitta och gissa låga siffror som man postar i tråden.
Tråden är väldigt välbesökt även om vi bara är något hundratal som skriver.
Vi ska inte förverkliga för låga siffror åt alla de tiotusentals som läser.

Men jag förstår vad du menar.
2017-03-18, 22:47
Medlem
fishANDchipss avatar
Jag har inte hängt så mycket i den här tråden på senare tid men hur har stödet för SD rört sig sen man i partiet valde att flirta med AKB? Har det gynnat eller missgynnat SD i opinionsundersökningarna?
2017-03-18, 22:53
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Jag har inte hängt så mycket i den här tråden på senare tid men hur har stödet för SD rört sig sen man i partiet valde att flirta med AKB? Har det gynnat eller missgynnat SD i opinionsundersökningarna?

Varken eller skulle jag säga. Moderaterna har haft en långsiktig negativ period som gett SD hundratusentals nya väljare, men det har inte så mycket med just det du nämner att göra. Det är snarare för att m och Kinberg Batra är så dåliga, för att folk fortfarande är arga över Reinfeldt-regeringens politik och massinvandring och ser dagens moderaterna som en fortsättning på det. Nu är m och Kinberg Batra dessutom enormt veliga och står mitt emellan SD och extremvänstern och tar inte ställning fullt ut vilket man naturligtvis måste göra. M måste stå fullt ut för och gå ut med att man ska bilda regering med SD efter valet 2018, det är deras enda chans.

Det har gynnat SD enormt, men just det du nämner är ingen särskild del av det. Däremot har ju det bidragit till att sätta den här pressen på m och Kinberg Batra som nu inte vet vad dom ska göra. Det är ju ett parti i upplösningstillstånd just nu baserat på bland annat SD:s agerande som du nämner.
Senast redigerad av 8711 2017-03-18 kl. 22:58.
2017-03-18, 22:57
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Nej, alla trender visar att SD ökade mycket från sommaren 2015 och framåt, efter en stor framgång kommer naturligt en nedgång och utplaning då man inte kan slå rekord för alltid, sen har det ökat och legat still i perioder och senaste månaderna ser vi vissa ökningar igen där två institut visat rekordnivåer för Sverigedemokraterna där Sentio visat 26,9% och Inizio visat 22,2% vilket båda är rekord hos respektive institut. För att hålla dessa höga nivåer efter stora ökningar så förstår väl alla att det faller bort en del människor och rekryteras ständigt stora mängder nya vilket håller siffrorna uppe.

Det är en naturlig process. Men i början var det tillfälliga ökningar som berodde på tillfällig enorm massinvandring hösten 2015, om samma siffror uppnås idag har det en helt annan stabilitet då vi nått dit under normala förutsättningar för landet och där nya väljarna rekryterats långsamt under en längre tid vilket ger mer trogna och genuina väljare.

Det är en mycket mer långsiktig framgång vi ser idag. Om den normala kurvan hållits hade du sett detta, den enorma massinvandringen hösten 2015 förstör den normala trenden, men den finns där under som långsiktigt stigande. Många som bara kom tillfälligt hösten 2015 är ju borta nu. Det är nya väljare enligt den normalt stigande trenden som hela tiden anslutit i stora antal som håller nivåerna uppe och efter tid under tillfälligt höga siffror gett en långsiktig ökning.

Jag har svårt att förstå vad du menar. Alla trender visar att SD tappade något efter sommaren 2015 som var toppen och nivån idag är ungefär densamma som sommaren 2015. Man har altså inte lyckats dra till sig något större stöd i opinionen sedan sommaren 2015. Kanske kan man nu börja tala om att trenden är bruten.

Många i den här tråden har stora förhoppningar till valåret. Själv tror jag på det motsatta att det går utför härifrån , inget dramatiskt, men utför.
2017-03-18, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Vad har det med månadsgenomsnittet att göra? Det finns inget institut som utför polls of polls-sammanställningar som tar hänsyn till antal recipienter.

Förövrigt så har antal intervjuer föga mycket att göra med hur trovärdig en mätning är, Novus till exempel som intervjuar 4000 personer varje månad är totalt värdelösa och ligger ca 7,5 %-enheter för lågt gällande SD, ljusår ifrån träffsäkra Sentio med sina 7-800 intervjuer.
Det har allt att göra med månadsgenomsnittet.

Exempel:

Mätning X ger SD 20% där 500 personer intervjuades.

Mätning Y ger SD 10% med 5000 intervjuade.

----------------------
Vad är mer korrekt tror du, att SD ligger runt 15% eller runt 11%?

Här har du en poll of polls som tar antalet intervjuade med i beräknigen.
http://www.dagenssamhalle.se/dagens-samhaelle-poll-of-polls
2017-03-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZoZoMan
Det har allt att göra med månadsgenomsnittet.

Exempel:

Mätning X ger SD 20% där 500 personer intervjuades.

Mätning Y ger SD 10% med 5000 intervjuade.

----------------------
Vad är mer korrekt tror du, att SD ligger runt 15% eller runt 11%?

Här har du en poll of polls som tar antalet intervjuade med i beräknigen.
http://www.dagenssamhalle.se/dagens-samhaelle-poll-of-polls
Det handlar om strata, representation, inte om antal.
2017-03-18, 23:01
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Jag har svårt att förstå vad du menar. Alla trender visar att SD tappade något efter sommaren 2015 som var toppen och nivån idag är ungefär densamma som sommaren 2015. Man har altså inte lyckats dra till sig något större stöd i opinionen sedan sommaren 2015. Kanske kan man nu börja tala om att trenden är bruten.

Många i den här tråden har stora förhoppningar till valåret. Själv tror jag på det motsatta att det går utför härifrån , inget dramatiskt, men utför.

Det är en tillfällig topp du ser, nu har vi en långsiktig topp.

Väljarna från den tillfälliga är just tillfälliga och stannade inte alltid, vilket dom som anslutit under den längre tiden gör. Du skulle kunna göra en trend under den som skett där du ser den långsiktiga ökningen om du bortser från den tillfälliga toppen som berodde på den extrema situationen den hösten.

Hade SD inte fyllt på i stora antal kontinuerligt hade du ju sett ett stort tapp sedan den tillfälliga toppen. Du skulle kunna göra en underliggande kurva som du ser stiger kontinuerligt. Nu är vi i vissa mätningar uppe på rekordnivån igen, utan extraordinära händelser vilket innebär en mycket mer stabil ökning och mer trogna väljare som anslutit i stora antal kontinuerligt under en lång tid i en jämn ström.
Senast redigerad av 8711 2017-03-18 kl. 23:05.
2017-03-18, 23:11
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Varken eller skulle jag säga. Moderaterna har haft en långsiktig negativ period som gett SD hundratusentals nya väljare, men det har inte så mycket med just det du nämner att göra. Det är snarare för att m och Kinberg Batra är så dåliga, för att folk fortfarande är arga över Reinfeldt-regeringens politik och massinvandring och ser dagens moderaterna som en fortsättning på det. Nu är m och Kinberg Batra dessutom enormt veliga och står mitt emellan SD och extremvänstern och tar inte ställning fullt ut vilket man naturligtvis måste göra. M måste stå fullt ut för och gå ut med att man ska bilda regering med SD efter valet 2018, det är deras enda chans.

Det har gynnat SD enormt, men just det du nämner är ingen särskild del av det. Däremot har ju det bidragit till att sätta den här pressen på m och Kinberg Batra som nu inte vet vad dom ska göra. Det är ju ett parti i upplösningstillstånd just nu baserat på bland annat SD:s agerande som du nämner.

Okey! Ja, alltså jag tänker att det var ett strålande strategiskt drag av JÅ att flirta med AKB's Moderater. Jag tror nämligen att det fortfarande finns massor av invandrartrötta väljare att kräma ur M och locka över till SD, samtidigt som man dessutom krossar den gamla alliansen.

Jag tycker det känns bra faktiskt inför nästa valår.
2017-03-18, 23:16
Medlem
Smoothmans avatar
Centern är idag inte uppe på tvåsiffrigt opinionsstöd. Glöm det! Max 9%
Sossarna är inte över 25%, snarare kring 23%
Moderaterna ligger inte under 18%, utan strax under S nivå.
SD är absolut inte under 28% utan snarare strax över 30%.

Sifos siffror är som alla förstår rent nonsens och har inget med verkligheten att göra. Det räcker att gå ut på stan, befinna sig i ett väntrum på närmaste vårdcentral, sitta och käka på en lunchrestaurang, prata med taxichauffören, grannarna, växla några ord med elektrikern, rörmokaren eller snickaren, lyssna på folks prat på fiket för att begripa att stödet för SD är massivt. Så är det i alla fall i stora delar av Västsverige där jag befinner mig och arbetar. Etablissemanget kommer att få en sådan chock på valnatten 2018 att det kommer att ta månader, kanske år, innan de ens börjar återhämta sig efter det som inträffat. SD kommer att bli största parti med bred marginal. Har man inte förstått detta nu, ca 18 månader före valet, då lever man i den djupaste förnekelse med en svår släng av kognitiv dissonans.

Så kallat vanligt folk är aströtta på sjuklövern och kommer att se till att sända en mycket tydlig signal på valdagen 2018. Vi har facit i september nästa år...
2017-03-18, 23:40
Medlem
svampdamps avatar
Hur kan det skilja för exempelvis SD 10% mellan olika institut? Finns det någon statistisk förklaring till det?
2017-03-19, 00:11
Medlem
SD är säkert underskattade i mätningarna men inte lika mycket som för ett par år sedan. Jag gissar på att SD får runt 20 % och blir näst största parti. Blir nog ungefär som med Geert Wilders PVV att dem går framåt men inte så mycket som man tror.
2017-03-19, 00:13
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Hur kan det skilja för exempelvis SD 10% mellan olika institut? Finns det någon statistisk förklaring till det?

Problematiken ligger väl snarast det faktum att det råder en systematisk skillnad på upp mot 10 PE.
Detta går, som jag ser det, endast att förklara genom inkompetens alternativt manipulation.
Jag har ytterst svårt att föreställa mig några ens svagt plausibla förklaringsmodeller som skulle kunna ge upphov till denna såväl extrema som tidskonsistenta skevhet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in