2017-02-24, 22:44
Medlem
En Övre medelklass har en äkta Marie Fredriksson tavla hon är ju så fin så äkta och så har hon varit sjuk.http://www.gp.se/n%C3%B6je/kultur/marie-fredriksson-br-visar-sin-konst-1.1197965
Citera
2017-02-24, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
En Övre medelklass har en äkta Marie Fredriksson tavla hon är ju så fin så äkta och så har hon varit sjuk.http://www.gp.se/n%C3%B6je/kultur/marie-fredriksson-br-visar-sin-konst-1.1197965

Nya Lasse Åberg glasen. Någon som vet vad hon tar för en tavla?
Senast redigerad av mrsteve2 2017-02-24 kl. 23:03.
Citera
2017-02-24, 23:10
Medlem
25-45 tusen för ett alster om jag minns rätt. Då tar galleristen 30% av det?
Citera
2017-02-25, 13:09
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsteve2
Jag dör. Det sista man vill höra på en middagsbjudning är hur nyttig den är för tarmfloran.

Något som är TM: One-up mentalitet. Livet är en konstant tävling. Grannar, kompisar och arbetskamrater. Större villa, rakare häckar, mer återvinning.

Klimathotet är viktigt och tas med stor allvar. Sorterar i 10 sorters påsar. Alkanbatterier här, litiumbatterier där. Köper utsläppsrätter (som är ett bondfångeri) när man åker på 15 weekend-resor till någon metropol i Europa där man kan max(facebooklikes,instagramlikes). KULTUR!

Donald Trump: Hatar allt han gör. Amerika går åt helvete. Vet inte speciellt mycket om vad han faktiskt har gjort, men att han hatar LBQT och vill förslava svarta har man hört i en rapport. ELler var det aftonbladet? Möjligen ETC. Nope, Huff-post som man trillade in på efter att man hittat en länk på people of new york.

People of new york? Åååhhhhh vad man känner igen sig, när man var på semester i NY och tourade bronx.. Guuuud vad folk är genuinaaaaaa i new york.

Tyvärr har de flesta väl redan hört om folks magproblem orsakade av gluten och/eller laktos? De berättar om hur de blir oroliga och gasiga i magen. I de flesta fall är det rena fixidéer. De flesta människor skiter äckligt då och då men inte fan betyder det att de lider av laktos- eller glutenintolerans. Bland TM verkar det dock vara trendigt att "lida" av dessa problem.

Det sjukaste med TM och klimatet som du nämner ovan är att de verkar inte bry sig om att de bor i en 250 kvm stor villa, har fyra ungar och en uppvärmd pool. De är ju goda för att de köper ekologiska bananer och sopsorterar. De skulle gärna integrera nyanlända genom att lära dem att sopsortera.
Citera
2017-02-25, 13:19
Medlem
övre medelklass kan köpa en begagnad segelbåt som strippas rejält och sedan bär det av till båttillbehörsshoppen och handlas för minst 175-300 tusen spänn båt tillbehör, in med båten under tak sedan anställs folk till att montera och byta ut. Givetvis hjälper övre medelklass till med detta någon helg då o då. Båt klar till Maj.
Citera
2017-02-25, 14:23
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
övre medelklass kan köpa en begagnad segelbåt som strippas rejält och sedan bär det av till båttillbehörsshoppen och handlas för minst 175-300 tusen spänn båt tillbehör, in med båten under tak sedan anställs folk till att montera och byta ut. Givetvis hjälper övre medelklass till med detta någon helg då o då. Båt klar till Maj.

Att köpa en helt ny båt hade blivit billigare
Citera
2017-02-25, 16:27
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Fast det är väl inte så smaklöst? Det är väl snarare så att man vare sig vill eller kan "skruva båt".
Citera
2017-02-25, 21:08
Medlem
Nej,där får jag ge mig, det är inte så smaklöst
Citera
2017-03-18, 06:13
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Love
Inspirerad av denna tråd om White trash:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=305041
tänkte jag att vi kunde köra en liknande för överklasswannabe fenomen och tacky medelklass hangups.
Jag börjar:
  • Trendiga kokböcker med suddiga bilder på tårtor
  • Pesto
  • Whiskeysnobberi
  • Avbetalning på "fin" bil. (Vet inte vilka bilmärken som är värst?)
Medelklassen har det inte lätt. Klämd mellan arbetarklass och finare klass så ser den änglisgt åt alla håll; den vill inte pressas ner i upplevd "WT" och den vill ha den medfödda stil som präglar den stabilare borgerligheten. På vägen kör den ofta i diket med markörer som den tror är rätt, som att upprepa floskler ur skitmedia, köpa nya böcker och proppa bokhyllan med (men inte läsa dem) och lobotomera sig på en klinik i Schweiz, det sista för att få det där transparenta, ständigt leende "Anniel Lööf"-utseendet.
Citera
2017-03-18, 06:24
Medlem
Merwinnas avatar
Jag tror att jag har berättat om min vinkurs här förut? Den är i alla fall en studie i TM. (Det är en evighetskurs kan man säga, ungefär samma människor går där termin efter termin.) Man vill så gärna vara en del av "vinvärlden". Jag kan tycka att det är patetiskt när dessa människor pratar på om vilka vinproducenter de "känner" - fastän de bara har BETALAT för att få en guidad tur med avsmakning på vingårdarna. Men de vill ha det till att de KÄNNER vinbönderna och -baronerna, att de är VÄNNER. De pratar på med stor inlevelse om vilken vinfamiljs son som går som trainee hos vilken annan vinproducent, och vilkas barn som har gift sig med varandra och en dag kommer att slå ihop familjeföretagen. Som om det skulle vara något som ANGICK dem, som om de skulle vara en del i det på något sätt... Det är nästan fnoskigt detta, på vissa.
Citera
2017-03-18, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror att jag har berättat om min vinkurs här förut? Den är i alla fall en studie i TM. (Det är en evighetskurs kan man säga, ungefär samma människor går där termin efter termin.) Man vill så gärna vara en del av "vinvärlden". Jag kan tycka att det är patetiskt när dessa människor pratar på om vilka vinproducenter de "känner" - fastän de bara har BETALAT för att få en guidad tur med avsmakning på vingårdarna. Men de vill ha det till att de KÄNNER vinbönderna och -baronerna, att de är VÄNNER. De pratar på med stor inlevelse om vilken vinfamiljs son som går som trainee hos vilken annan vinproducent, och vilkas barn som har gift sig med varandra och en dag kommer att slå ihop familjeföretagen. Som om det skulle vara något som ANGICK dem, som om de skulle vara en del i det på något sätt... Det är nästan fnoskigt detta, på vissa.

Intressant. Fanimig om man inte skulle gå en vinprovarkurs någon gång framöver. Ett par såna här måste man nog investera i inför den:

https://www.prylstaden.se/spionkameror/spionglasogon/moderna-spionglasogon-720p-hd-diskret-modell

Kanske ska man göra en stilfull avslutning med att bli riktigt drängfull och bete sig allmänt osocialt med lite icke salongsfähiga politiska utgjutelser?
Citera
2017-03-18, 11:28
Medlem
Fine dining förtjänar väl ett kapitel i denna tråd?

Ibland läggs det upp bilder på Instagram föreställandes typ ett tallskott med en liten skumboll duttad bredvid och några stänk av sky/sås. För denna härliga kreation har TM betalat några hundralappar. På grund av det så låtsas man att det är jätteexklusivt att sitta och äta granskott. För de är ju inte ute i skogen och äter dessa som någon vilde, utan så fort granskottet eller vad som nu serveras har lagts på en tallrik och prissatts dyrt så är det fint.

Den här bilden illustrerar exakt vad jag menar:

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2015/05/10/23/288A91F000000578-3076033-image-m-40_1431297436192.jpg

Det här snobberiet är 99,9% korrelerat med vinsnobberi. Det handlar inte om att faktiskt njuta, utan att få andra att tro att man njuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in