Flashback bygger pepparkakshus!
2017-03-17, 16:24
Medlem
ett bolag som drar in 12 000 per månad dvs 144 000 per år är det värt att behålla eller sälja??
det är ett fastighetsbolag med två villor och utgifter förra året låg på runt 30 000. ( reparation, underhåll, revisor, bensin etc )
det är ett aktiebolag o ingen lön tas från bolaget. har haft det ett år nu och visst går man ju + men det är ju inte mycket samt att banken säger att jag inte kan låna så mycket i företaget. företaget måste omsätta mer o göra mer vinst bla bla. vad tycker ni??
Citera
2017-03-17, 18:11
många bäckar små vill du jobba till 67 ?
Citera
2017-03-17, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minponny
många bäckar små vill du jobba till 67 ?

nej inte direkt men vad ska man göra när man inte har mer än så?? jag har försökt låna men dem ger inte lån på den vinsten jag gör så får antingen börja jobba heltid på ett annat jobb. detta fastighetsbolag jag har är inte tidskrävande alls, max en gång varannan vecka
Citera
2017-03-17, 21:00
Medlem
Spontant tycker jag att 12000 kr i intäkter för två villor låter lågt. 6000 kr/månad och villa. Vad blir kvadratmeterpriset? Är hyresnivån på rätt nivå jämfört med andra hyror i området? Får du in tillräckligt för att täcka större kostnader som kommer över tid?
Citera
2017-03-19, 13:40
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megamannen89
ett bolag som drar in 12 000 per månad dvs 144 000 per år är det värt att behålla eller sälja??
det är ett fastighetsbolag med två villor och utgifter förra året låg på runt 30 000. ( reparation, underhåll, revisor, bensin etc )
det är ett aktiebolag o ingen lön tas från bolaget. har haft det ett år nu och visst går man ju + men det är ju inte mycket samt att banken säger att jag inte kan låna så mycket i företaget. företaget måste omsätta mer o göra mer vinst bla bla. vad tycker ni??

Ja, om det är värt att behålla eller inte beror dels på vad du får för fastigheterna om de säljs, dels hur mycket jobb du lägger ner.

6 tkr per månad och villa låter väldigt lågt. Kan du inte höja hyrorna?
Citera
2017-03-19, 21:30
Medlem
biljons avatar
Det finns väl en värdeökning på fastigheterna att fundera över?
Den borde rimligtvis vara helt ok i dessa dagar.

Varför är det så viktigt att få låna i bolaget? Ska du köpa fler fastigheter? Då borde väl värdet och belåningsgraden på dina nuvarande fastigheter samt den ekonomiska planen på de eventuella nya fastigheterna vara det som är intressant?

Revisor behöver du inte ha i ditt bolag. Släng ut dom och skaffa dig en auktoriserad redovisningskonsult, det blir förmodligen 1/3 av kostnaden. Alternativt kan vara att du gör bokföring mm själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in