2016-02-03, 16:14
Medlem
Blekes avatar
Google följer Facebook i det nya censur-tåget

Nu verkar det som att Google börjar jobba mot fel åsikter dolt under epitetet "anti-radicalisation information". Inte svårt att lista ut att detta är en täckmantel som inkluderar att tysta ner kritiken mot vad som händer i europa just nu.

http://unvis.it/www.theguardian.com/uk-news/2016/feb/02/google-pilot-extremist-anti-radicalisation-information

Citat:
Users of Google who put extremist-related entries into the search engine are to be shown anti-radicalisation links under a pilot programme, MPs have been told by an executive for the company. The initiative, aimed at countering the online influence of groups such as Islamic State, is running alongside another pilot scheme designed to make counter-radicalisation videos easier to find

Nu ska vi lära oss att tänka rätt i äkta dystopi-manér.
Citera
2016-02-03, 16:33
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleke
Nu verkar det som att Google börjar jobba mot fel åsikter dolt under epitetet "anti-radicalisation information".
Kommer inte vara länge.
Citera
2016-02-03, 16:42
Medlem
TheGrimComedians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Kommer inte vara länge.

Det där måste du motivera. Jag tror tvärtom. 1984-samhället är här.
Citera
2016-02-03, 17:06
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGrimComedian
Det där måste du motivera. Jag tror tvärtom. 1984-samhället är här.

Jag tror de kommer tappa användare och göra så dålig reklam för sig själv att de snart kommer komma på andra tankar. Om folk slutar att använda deras tjänster så kan de snart vara passé.
Citera
2016-02-03, 17:47
Medlem
Blekes avatar
Är det så enkelt dock? Är inte risken att folk kommer fortsätta använda deras tjänst av ren lättja? Google är synonymt för att söka på internet bland folkmassorna. Fråga vilken genomsnittlig person som helst om de vet vad bing eller duckduckgo är och du kommer troligtvis se en fågelholk som respons.

Det behövs massiva reaktioner för att ens peta i deras IT-imperium kostnadsmässigt.
Citera
2016-07-01, 17:52
Medlem
Readyfreddies avatar
Bumpar den här tråden eftersom det är lite intressant med koppling till det amerikanska presidentvalet.
Trumps förödande öknamn på Googles älskling Hillary Clinton, "crooked Hillary" verkar inte gillas. Skriver man in "crooked Hillary" så får i alla fall jag ingen som helst hjälp av autocomplete under vägen.

Den här artikeln tar också upp det här så det är inte inbillning och jag tycker inte svaren duger.
http://www.breitbart.com/2016-presidential-race/2016/06/05/google-not-censoring-crooked-hillary-searches/
Citera
2016-07-10, 20:31
Medlem
Sculleys avatar
Censur på Google är en kostnadsfråga

Kommuner betaler Google for at skjule dårlige sager
Ordningen koster kommunen 10.000 kroner om året, men det er en god forretning, mener Lars Christensen, professor i kommunikation ved Aalborg Universitet.
http://jyllands-posten.dk/indland/ECE8838121/kommuner-betaler-google-for-at-skjule-daarlige-sager/
Citera
2016-07-10, 20:47
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Google censurerar en masse!

Bara två exempel;

Alla spår av den amerikanska utrotningen (man arrangerade "nöjesresor"!!! Som nutida jaktresor med rätt att skjuta X antal, men här handlade det om människor...) av ursprungsbefolkningen filipinos i slutet av 1800-tal är helt nedtystad. Det låg länkar uppe för några år sedan.

Eli Wiesels senare utgåva av ett av hans alster där massdödande genom jättelika syrabad ersattes av gasningar, är numera nedtystat. På 50-talet kom man s a s överens om att det var gasningar som gällde, syrabaden var FÖR otroliga... tyst på nätet om det, fanns länkar för några år sedan.

Google är farligt och helt i händerna på det utvalda folket! Altavista kom tillbaka!
Citera
2016-12-28, 00:14
Medlem
skankhunt422s avatar
Google inför censur på sökningar om ”förintelsen”
Citat:
IT-giganten Google, som driver världens ledande sökmotor, ska börja censurera sökningar om ”förintelsen”. Detta efter att den brittiska tidningen The Guardian förra veckan avslöjade att förintelse-kritiska nätsidor dominerar sökningen ”Har förintelsen ägt rum?”

Google säger att de nu vill utveckla algoritmer för att sålla ut information från så kallade opålitliga källor. "Att bedöma vilka sidor som bäst svarar på frågor och andra sökningar är en utmaning och vi lyckas inte alltid", säger företaget. källa
Citera
2017-03-17, 16:13
Medlem
CharlieMartels avatar
Google ska censurera ner sajter som beskriver Islam som intolerant (i sökresultaten)

Gör Google rätt som minskar möjligheten att hitta sådana hemska sajter?
Citat:
One of the examples cited by Google for what it now considers “upsetting-offensive” content that will be subject to flagging, de-listing and possible censorship is a website that describes the religion of Islam as “intolerant”.

http://www.prisonplanet.com/google-to-target-criticism-of-islam-in-new-censorship-purge.html
Citat:
While flagging something doesn’t directly affect the search results themselves, it’s used to tweak the company’s software so that better content ranks higher. This approach might, for instance, push down content that is inaccurate or has other questionable attributes, thereby giving prominence to trustworthy sources.

http://www.denverpost.com/2017/03/17/google-adds-tool-to-flag-offensive-search-results/
Citera
2017-03-17, 16:20
Medlem
Internet bör inte cencureras. Läsaren får avgöra själv om det som står är fel.
Citera
2017-03-17, 16:24
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Gör Google rätt som minskar möjligheten att hitta sådana hemska sajter?

Innan jag läste din parentes och blev jag något förbryllad... en sådan sak hade blivit riktigt förbannat på (vet att dom inte kan censurerar "internet" men om dom är ISP, deras browsers... deras OS osv skulle dom ju kunna gå den vägen att faktiskt censurera)...
Men "upsetting-offensive" visst... sure det är det väl muslimer antar jag... ja du vet dom som surfar mest på internet :-)

Inte jätte upprörande för mig dock, och skulle det bli det får vi väl gemensamt byta söktjänst... Så kan muslimerna använda google och vi andra välja en annan...

Minns tiderna då man valde söktjänst lite hip som happ (visst yahoo, altavista, hotbot osv... ja även google var ju rätt tidiga så den använde man ju förstås)...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in