2017-03-17, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Inte om jag inte håller med. Jag vill ju vara rättfärdig enligt mig, inte enligt gudar och skrifter.

Du gör ditt val, jag tycker dock att älska sina fiender och göra gott mot dem som gör ont är mycket mer inspirerande, det låter mycket bättre bara. men du kan ju gå efter islam som säger hata och slakta dina fiender istället.
Citera
2017-03-17, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Augenblick
Du gör ditt val, jag tycker dock att älska sina fiender och göra gott mot dem som gör ont är mycket mer inspirerande, det låter mycket bättre bara. men du kan ju gå efter islam som säger hata och slakta dina fiender istället.
Varför skulle jag gå efter islam? Särskilt när jag precis skrev att jag inte går efter gudar och skrifter?
När sa jag att man ska hata sina fiender? Hatar du alla du inte älskar?
Citera
2017-03-17, 14:50
Bannlyst
Citat:
Varför skulle jag gå efter islam? Särskilt när jag precis skrev att jag inte går efter gudar och skrifter?
När sa jag att man ska hata sina fiender? Hatar du alla du inte älskar?

Nej det var ett förslag bara.

Man ska älska sina fiender för man ska älska alla, så som det var menat i begynnelsen. <- Mitt favoritord.
Citera
2017-03-17, 14:57
Medlem
Citat:
Nej det var ett förslag bara.

Man ska älska sina fiender för man ska älska alla, så som det var menat i begynnelsen. <- Mitt favoritord.
Du föreslog islam när jag förklarade att jag inte vill följa gudar och skrifter? Ok ....

Varför var det menat att man ska ha fiender, i begynnelsen?
Citera
2017-03-17, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Vad är synd egentligen? Är synd enbart ett mentalt koncept för att hålla människor i rädsla och/eller kontroll? Om det stämmer, är det inte de som ingjutit konceptet synd i människans psyke de äkta syndarna om man skulle tala om synd? Om allt detta stämmer, hur kan man befria människors fängslade sinne?
En synd är ett fel. Du gör en synd när du stjäl. Du gör en synd när du misshandlar någon oprovocerat osv osv, har jag rätt?
Citera
2017-03-17, 15:06
Bannlyst
Citat:
Du föreslog islam när jag förklarade att jag inte vill följa gudar och skrifter? Ok ....

Varför var det menat att man ska ha fiender, i begynnelsen?

Det var det inte, det var menat att man ska älska alla sa jag.

Men du får tro vad du vill. Får du fiender någon gång så prova att älska dem så kommer dem antingen gå över på din sida eller dö eller så kommer Gud få dom att sluta störa dig.
Citera
2017-03-17, 15:18
Medlem
Citat:
Det var det inte, det var menat att man ska älska alla sa jag.

Men du får tro vad du vill. Får du fiender någon gång så prova att älska dem så kommer dem antingen gå över på din sida eller dö eller så kommer Gud få dom att sluta störa dig.
Man kan inte prova att älska någon. I alla fall inte jag. Antingen älskar man någon, eller inte. Man kan säkert påverka lite själv, längre sträcker jag mig inte.
Jag tycker du ska prova att vara ateist ett tag. Eller muslim.
Citera
2017-03-17, 15:29
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så nu skall vi tydligen ha ännu en rond, där du försöker projicera dina egna existentiella bekymmer på oss andra.

Istället: Speak for yourself.
Vad snackar du om?
Såklart jag företräder mig själv i frågan över vår existens. Det är väl det forumet handlar om. Att man för fram sina åsikter och tankar och blir bemött med tankar och åsikter?

Är du någon sorts språkrör för ett kosmiskt allvetande, eller vad?
Kanske har gått in för hårt i Baravara-rörelsen? Aldrig funderat på det?
Citera
2017-03-17, 15:54
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Hur vet du att man måste läsa mellan raderna?

Så vår natur, djuret som du kallar det, är bara dåligt? Alla impulser och behov från djuret är negativa?
Hur jag vet det?
Genom att läsa och förstå. Det är ingen receptbok du läser.
Förstår du tex. berättelsen om pojken och vargen? Att det inte är en historisk berättelse?
Alltså, se bibeln som ett bibliotek. Där du finner allt från dikt till faktalitteratur. Mer som att lyssna på en symfoni.
Kan du greppa vad jag menar?

Helt klart är det djuret vi människor brottas med. Är ju det genomgående temat i bibeln. Förklarat på olika sätt.
Hur vi vände oss bort från Gud och valde köttet. Ingen tvekan om det.
Citera
2017-03-17, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Hur jag vet det?
Genom att läsa och förstå. Det är ingen receptbok du läser.
Förstår du tex. berättelsen om pojken och vargen? Att det inte är en historisk berättelse?
Alltså, se bibeln som ett bibliotek. Där du finner allt från dikt till faktalitteratur. Mer som att lyssna på en symfoni.
Kan du greppa vad jag menar?

Helt klart är det djuret vi människor brottas med. Är ju det genomgående temat i bibeln. Förklarat på olika sätt.
Hur vi vände oss bort från Gud och valde köttet. Ingen tvekan om det.
Aha, Jesus har inte funnits, däremot är historierna där för att lära oss något. Nu läste jag mellan raderna. Är det så du menar?
Citera
2017-03-17, 16:15
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Aha, Jesus har inte funnits, däremot är historierna där för att lära oss något. Nu läste jag mellan raderna. Är det så du menar?
Eller så väljer du att missförstå. Som ett barn.
Citera
2017-03-17, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Eller så väljer du att missförstå. Som ett barn.
Nja, jag överdrev. Faktum är att det ibland inte är klart vad som är vad i bibeln. Vilket hade varit ok, om det bara varit en bok, enligt folk. Men hundra miljontals tycker det är mycket mer än en bok.
Den är perfekt och ska lydas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in