2017-03-17, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Kan du nämna några saker du trodde var moralisk förut, men bibeln ändrade din uppfattning?

Jag förstod inte riktigt vidden av barmhärtighet och att man skulle älska sina fiender.
Citera
2017-03-17, 13:15
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Augenblick
GTs lagar tycker jag är alltför hårda.

Jag ser synd som något destruktivt.

Som att man inte får väva ihop ull och linne eller äta skaldjur eller arbeta på sabbaten. Destruktivt som fan.
Citera
2017-03-17, 13:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Syndighet är väl en sorts beskrivning för en person eller ett folk som hela tiden syndar och syndar grovt.

Det som är synd är det som syftar till att förstöra livet, genom att skada andra och/eller sig själv, medan rättfärdighet räknas som det som syftar till att främja livet. Det är min definition på moral - direkt från Bibeln.

Vilket som sagt är en efterrationalisering av det kristna synda-konceptet.
Citera
2017-03-17, 13:16
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Tänk på att Gamla Testamentet, alltså Leviticuslagarna i Moseboken skrevs till judarna som var Herrens utvalda folk. Han ville ha ett renrasigt, heligt, perfekt folk som kunde inspirera alla andra nationer. Dessutom var judarna syndiga på ett annat sätt. På den tiden mördades, våldtogs, stals, ljögs och plundrades hej vilt. Lagarna var tvungna att vara väldigt hårda, jag tror att det är så.

Synd är alltså, som jag sagt tidigare, något som syftar till att skada andra människor och en själv.

Det är som att t.ex. du ska vara rädd för att röka för att du kan få cancer. Likväl ska du vara rädd om du hela tiden ljuger, stjäl och är elak mot andra på internet, t.ex.

Fast Jesus sa ju själv att inte en punkt ska ändras av lagen, så gäller inte det ännu? Inte bara dåtidens judar.
Citera
2017-03-17, 13:18
Medlem
Citat:
Jag förstod inte riktigt vidden av barmhärtighet och att man skulle älska sina fiender.
Vilka fiender älskar du? Och hur visar du det?
Citera
2017-03-17, 13:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du efterrationaliser synda-konceptet.

Citat:
Och?

Efterrationalisering är en form av intellektuell ohederlighet (när det inte är en konsekvens av avgrundsdjup dumhet).
Citera
2017-03-17, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Som att man inte får väva ihop ull och linne eller äta skaldjur eller arbeta på sabbaten. Destruktivt som fan.

Just sabbaten hade en anledning. Judar idag svär på att det händer dåliga saker när dem inte följer sabbaten. Men jag har inte riktigt satt mig in i det. Men det är intressant - för visst är det något speciellt med den sjunde dagen. Sabbaten gällde förövrigt också bara judarna. Det kan ha varit en lag för att ytterligare göra det svårare för dem att blanda sig med andra folk.

Skaldjur var sjukdomsalstrande och vetenskapligt sätt innehåller de mycket onyttigheter. Jämför med hur skaldjur luktar efter en natt framme med annan mat.

Väva ihop ull och linne kan att ha och göra med renhet. Allting skulle vara rent och simpelt - dem skulle inte blanda sig med något, allting skulle hållas till sin sort. Läser man GT verkar det som att Gud är besatt av att hålla saker och ting åtskilda, var för sig.

Men lagarna syftade främst till att göra det i princip omöjligt för judarna att integreras med andra folk, och därmed överge Abrahams Gud, Torah, och i längden Israel.
Citera
2017-03-17, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilket som sagt är en efterrationalisering av det kristna synda-konceptet.

Nej det står i Bibeln.
Citera
2017-03-17, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilka fiender älskar du? Och hur visar du det?

Just nu har jag inga fiender men jag har väl haft, och jag är ingen direkt hatisk person men jag har förstått att de som ofta slåss barmhärtigt och inte har en massa hat inom sig, går det ofta bra för.

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Fast Jesus sa ju själv att inte en punkt ska ändras av lagen, så gäller inte det ännu? Inte bara dåtidens judar.

Visserligen sa han det men det var vissa lagar han specifikt tog bort, för alla skulle bli kristna nu.
T.ex. så får man äta allting nu, för han har deklarerat all mat som ren. Och sabbatsdagen "är till för människan". Jag kommer inte på mer vad han sa.
Citera
2017-03-17, 13:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej det står i Bibeln.

Kanske i din speciella tolkning av bibeln.
Citera
2017-03-17, 13:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Just nu har jag inga fiender men jag har väl haft, och jag är ingen direkt hatisk person men jag har förstått att de som ofta slåss barmhärtigt och inte har en massa hat inom sig, går det ofta bra för.

Visserligen sa han det men det var vissa lagar han specifikt tog bort, för alla skulle bli kristna nu.
T.ex. så får man äta allting nu, för han har deklarerat all mat som ren. Och sabbatsdagen "är till för människan". Jag kommer inte på mer vad han sa.

Du är inte dyft annorlunda än alla dom andra bibelviftare, som har sina egna bibeltolknings-metodologier.

Och som dessa har du bara flyttat målstolperna utan för den del att kommet närmare nån sanning.
Citera
2017-03-17, 13:27
Medlem
Citat:

Ok, själv har jag aldrig haft någon fiende. Dock anser jag inte man ska älska sina fiender. Jag tror heller inte det är något som många är kapabel till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in