Citat:
Ursprungligen postat av
skvallertacka
Jag undrar här hur många på forumet som faktiskt påverkats av vår invandring i reell bemärkelse och inte bara på något subjektivt känslostadium.
Har vår invandringspolitik påverkat dig:
- Ekonomiskt? (dvs, du har fått en löneminskning eller förlorat stora summor pengar pga invandringen=
- Bostadsmässigt? (din bostad, din boendesituation, bostadsområde har försämrats pga invandringen)
- Levnadsstandard? (invandringen har påverkat din vardag till det sämre?)
Ge gärna exempel, och om möjligt, var någonstans i Sverige detta har hänt. Inte direkt på adressnivå men gärna stad och område i staden. Om det inte känns bekvämt, så iaf område i Sverige?
Ja. På alla frågorna. Nedan förklarar jag varför.
1) Ekonomiskt. Jag är offentliganställd och de enorma kostnader som invandringen för med sig har såväl påverkat lönebildningen i offentlig sektor som innehållet i arbetsuppgifterna. Både direkt och indirekt har jag således förlorat på ett individualplan. Ett exempel på indirekt är att invandringsrelaterade frågor påverkar mina arbetsuppgifter utan att jag kompenseras för det ekonomiskt.
2) Bostadsmässigt. Jag har fått lägga mer pengar på inbrottsskydd pga invandringen, främst pga zigenarinvandringen och de betydande mängder stölder, inbrott och skadegörelser som dessa bedriver. Jag måste också vara mer noggrann hur jag arrangerar min tomt, t ex om jag åker på semester, t ex vidtalar någon granne eller bekant att ofta flytta saker på tomten, kontrollera om någon lagt ut markörer osv.
3) Levnadsstandard. På en mängd plan påverkas jag och min familj av detta, från stökigare i badhuset till osäkrare utomhus nattetid, men också genom att det har blivit viktigare att välja skola och fritidsaktiviteter på ett klokt sätt för sina barn.
Men man kan inte enbart mäta på individ-/familjenivå - det finns en samhällsnivå också. I min ungdom rådde litet tvivel om att man kunde lita på sina med-medborgare t ex i händelse av krig. Idag är detta betydligt mindre självklart. Människor som övergivit sitt eget land kan man ifrågasätta i vilken utsträckning de är beredda att ställa upp och försvara Sverige. Sannolikt är detta mycket olika beroende både på individ och folktillhörighet, men blotta faktum att man på goda grunder bör tvivla på lojalitet är förödande för ett land sammanhållning. Sedan finns förstås osäkerheten kring om vissa grupper av människor alls skall släppas in i samhällskritiska verksamheter såsom försvar och polis, och vad som då kan hända.
Jag bor fö i en medelstor svensk stad, men jag bedömer att motsvarande skulle kunna bli sagt om flertalet svenskar i så gott som alla tätorter i landet.