2017-03-16, 15:39
Medlem
skvallertackas avatar
Jag undrar här hur många på forumet som faktiskt påverkats av vår invandring i reell bemärkelse och inte bara på något subjektivt känslostadium.

Har vår invandringspolitik påverkat dig:

- Ekonomiskt? (dvs, du har fått en löneminskning eller förlorat stora summor pengar pga invandringen=

- Bostadsmässigt? (din bostad, din boendesituation, bostadsområde har försämrats pga invandringen)

- Levnadsstandard? (invandringen har påverkat din vardag till det sämre?)

Ge gärna exempel, och om möjligt, var någonstans i Sverige detta har hänt. Inte direkt på adressnivå men gärna stad och område i staden. Om det inte känns bekvämt, så iaf område i Sverige?
Citera
2017-03-16, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Jag undrar här hur många på forumet som faktiskt påverkats av vår invandring i reell bemärkelse och inte bara på något subjektivt känslostadium.

Ja!

- Ekonomiskt? (dvs, du har fått en löneminskning eller förlorat stora summor pengar pga invandringen=

Höjda skatter som fortsätter att höjas okontrollerat utan att lönen följer efter i samma spår. Måste köpa dyrare produkter då man ej längre har lust att åka till eller befinna sig i Malmö pga allt skjutande. Inköp av svindyr skottsäker väst och andra försvarsvapen har också blivit en summa. Parkerande i enbart säkra parkeringshus har också ökat kostnader då man ej vågar ställa bilen på gatan längre.

Inte kunna ta lika många arbetspass i Malmö då vissa pass kräver att man börjar på plats i blatteområden och där vill man varken vistas eller parkera sin privata bil.

- Bostadsmässigt? (din bostad, din boendesituation, bostadsområde har försämrats pga invandringen)

Inte ännu men asylboenden med våldtäktsmän och terrorister har såklart byggts i byn och packet vandrar runt även här numera, trots att man bor på landet.

Man kan ej njuta av malmöfestival eller andra trevliga tillställningar i Malmö längre pga att det bara finns massa äckelblattar överallt, vart man än tittar och att det våldtas, knivas, rånas, misshandlas, skjuts och mördas överallt varje dag. Det innebär att vissa biofilmer kan man då inte se eftersom alla filmer visas inte i Lund t.ex. Det har också blivit så att man inte kan hälsa på kompisar i Malmö längre eftersom man ej vågar parkera sin bil i Malmö längre.

Ge gärna exempel, och om möjligt, var någonstans i Sverige detta har hänt. Inte direkt på adressnivå men gärna stad och område i staden. Om det inte känns bekvämt, så iaf område i Sverige?
Malmö, södra/mellersta skåne.
Citera
2017-03-16, 16:19
Medlem
Alla romer i hela landet
Citera
2017-03-16, 16:31
Medlem
BillHicksHOLLOGRAMs avatar
Jag var på ett jätte bra behandlingshem men det blev flyktingförläggning.
Citera
2017-03-16, 16:56
Medlem
Stockholm:
-Ekonomiskt: Skulle väl säga att det är oförändrat på det personliga planet. Om man nu bortser från karriärs byte vilket lämnade några månader helt utan pensionssparande och dålig ekonomi samt att man fått flytta två gånger, första var p.g.a. hotfulla invandrare på min arbetsplats andra var p.g.a. stress relaterat till invandrargäng som bråkade och förstörde saker runt omkring(min karls bil brann två gånger).

-Bostad: Bor rätt så bra till(numera) så det har inte påverkat mitt boende nämnvärt om man bortser från ett högre bostadslån(men det var ändå planerat). Däremot så är det oerhört svårt att flytta med stigande bostadspriser och bostadsbrist, får hoppas på att jag inte behöver omplacera mig själv igen. Bostadsbristen(och priserna) är ändå en indirekt konsekvens av en högre befolknings tillväxt.

-Levnadsstandard: Skulle väl säga att det finns vissa problem omkringliggande, det är exempelvis obehagligt att ta tunnelbanan(speciellt på kvällen). Sen blir man lite orolig då det händer en jävla massa skumt skit(bråk, våldtäkter m.m.) bara några km bort, har inte påverkat mig personligen sedan jag flyttade bort från ghettot men man känner viss oro att problemet ska sprida sig utåt. Även om man är rätt så van med ghetton, dess små kriminalitet och störiga invånare så flyttade man ändå där ifrån för att lågintensiv stress i längden tär på folk.

Annars så är det rätt så problematiskt som öppen homosexuell att hantera vissa situationer, då det finns invandrare som agerar hotfullt p.g.a. detta. Även om det är få som gör det så känner man ändå viss socialpress som skapar obehaglighets känsla. Har bara blivit fysiskt påhoppad två gånger, men det har gjort mig mycket mer försiktig kring människor som har arabiskt utseende.
Citera
2017-03-16, 22:09
Medlem
TS, du skall inte nonchalera subjektiva känslor. Det kan vara ett helvete att isolera sig för att man inte, av psykiska skäl , orkar frottera sig med MENA.
Att man skall behöva ta till sig information om att någon någonstans har hittat någon inkommen som kan uträtta något bra. I sken av att det gäller en stor del, och att de visst berikar vårt leverne.
Lokalradion sysslar mest med sådant. Resultatet är att jag slutat delta i Lokalradions utbud.

Jag har några yrkesår i Afrika bakom mig. Radion här ville att jag skulle berätta. Men jag upplyste dem om att de nog inte ville sända ut min berättelse. Jag är hämmad i mitt uttryckssätt. Och vad ligger bakom? Jo, PKismen på grund av alla hitkomna.
Har man barnbarn går man och oroar sig för deras framtid i ett land fullt av invandrade brottslingar.
Sverige är inget land man vill lämna över till efterkommande.

Jag tycker mina skäl betyder lika mycket som dina, TS, efterlysta olägenheter.
Citera
2017-03-16, 22:14
Medlem
Grundskolan har i flera avseenden blivit fullkomligt dysfunktionell. Allt beror inte på invandringen, men de nytillkomna drar enormt med resurser. I de flesta fall från övriga elever. Därav politikermantrat "De försämrade skolresultaten beror inte alls på invandrarna eftersom svenska barn också uppvisar försämrade resultat".
Citera
2017-03-16, 22:16
Medlem
Citat:

1)
Nej.
2)
Nej.
3)
Nej.
Citera
2017-03-16, 22:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Ja. På alla frågorna. Nedan förklarar jag varför.

1) Ekonomiskt. Jag är offentliganställd och de enorma kostnader som invandringen för med sig har såväl påverkat lönebildningen i offentlig sektor som innehållet i arbetsuppgifterna. Både direkt och indirekt har jag således förlorat på ett individualplan. Ett exempel på indirekt är att invandringsrelaterade frågor påverkar mina arbetsuppgifter utan att jag kompenseras för det ekonomiskt.

2) Bostadsmässigt. Jag har fått lägga mer pengar på inbrottsskydd pga invandringen, främst pga zigenarinvandringen och de betydande mängder stölder, inbrott och skadegörelser som dessa bedriver. Jag måste också vara mer noggrann hur jag arrangerar min tomt, t ex om jag åker på semester, t ex vidtalar någon granne eller bekant att ofta flytta saker på tomten, kontrollera om någon lagt ut markörer osv.

3) Levnadsstandard. På en mängd plan påverkas jag och min familj av detta, från stökigare i badhuset till osäkrare utomhus nattetid, men också genom att det har blivit viktigare att välja skola och fritidsaktiviteter på ett klokt sätt för sina barn.

Men man kan inte enbart mäta på individ-/familjenivå - det finns en samhällsnivå också. I min ungdom rådde litet tvivel om att man kunde lita på sina med-medborgare t ex i händelse av krig. Idag är detta betydligt mindre självklart. Människor som övergivit sitt eget land kan man ifrågasätta i vilken utsträckning de är beredda att ställa upp och försvara Sverige. Sannolikt är detta mycket olika beroende både på individ och folktillhörighet, men blotta faktum att man på goda grunder bör tvivla på lojalitet är förödande för ett land sammanhållning. Sedan finns förstås osäkerheten kring om vissa grupper av människor alls skall släppas in i samhällskritiska verksamheter såsom försvar och polis, och vad som då kan hända.

Jag bor fö i en medelstor svensk stad, men jag bedömer att motsvarande skulle kunna bli sagt om flertalet svenskar i så gott som alla tätorter i landet.
Citera
2017-03-16, 23:27
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:

Förlorat demokratiskt skyddsnät i form av journalistik är bara början.
Rättskolaps
Välfärden är redan körd.
Pensionerna är om 20 till 30 år körda
Citera
2017-03-16, 23:30
Avslutad
Citat:

Ekonomiskt - kommunalskatten har höjts i min kommun minst två år i rad, till del säkerligen beroende på invsndring.

Boendemässigt - modulhus planeras en bit ifrån min bostad. Om detta blir verklighet kommer min närmiljö försämras. Kan även påverka ovan, dvs ekonomiskt, om värdet på min bostad påverkas.

Levnadsstandard - min trygghet har definitivt minskat. Min tilltro till och solidaritet med det svenska samhället likaså. Min trivselkänsla i det offentliga rummet är mycket lägre.
Senast redigerad av Zurfarn08 2017-03-16 kl. 23:34.
Citera
2017-03-17, 02:06
Medlem
Mjälls avatar
Hela samhället påverkas. Massinvandringen är en enorm reform som genomsyrar alla föreställningar och alla relationer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in