Citat:
Ursprungligen postat av
skvallertacka
Jag undrar här hur många på forumet som faktiskt påverkats av vår invandring i reell bemärkelse och inte bara på något subjektivt känslostadium.
Har vår invandringspolitik påverkat dig:
- Ekonomiskt? (dvs, du har fått en löneminskning eller förlorat stora summor pengar pga invandringen=
- Bostadsmässigt? (din bostad, din boendesituation, bostadsområde har försämrats pga invandringen)
- Levnadsstandard? (invandringen har påverkat din vardag till det sämre?)
Ge gärna exempel, och om möjligt, var någonstans i Sverige detta har hänt. Inte direkt på adressnivå men gärna stad och område i staden. Om det inte känns bekvämt, så iaf område i Sverige?
Menar du invandringen från 1600-talet och framåt? Det är inte en särskilt intelligent fråga, så jag svarar på huruvida invandring från år 2000 framåt påverkat mig.
1. Nej.
2. Möjligt. Har planer på att flytta ihop med en person men är ju svårt med lägenheter.
3. Inte direkt. Men jag har blivit utsatt för brott (bedrägeri) som inte utretts ännu. Beror det på att polisen har hand om invandringsbrott?
Men sanningen är ju att det är som "frågan om grodan som kokades långsamt".
Att det sociala skyddsnätet rämnar märker man inte förrän man behöver det.
Visst kan man säga "ökade sexualbrott har inte drabbat mig eller mina närstående så därför är det inget problem". Tills den dagen det händer.
Man kan säga: "jag har inte behövt sjukvård så kaoset inom sjukvården bekymrar mig inte".
Man kan säga: "jag har fått in mina barn på en blattefri skola, så kaosskolor påverkar mig inte".
Man kan säga: "jag bor inte i eller i närheten av de ständigt större ghettoområdena, så det bekymrar mig inte".
Kan vi inte ge hjälp till svenska ungdomar för att hazarer tar alla HVB-hem får vi en sämre ungdomsgeneration. Har vi inte en fungerande polis ökar brottsligheten.
Långsiktiga förändringar.
Tänk att man på 80-talet och ofta även på 90-talet kunde gå in på akuten och få vård direkt. Där jag bor tar det numer ofta 12h eller mer.
Siffrorna för vad elever presterar i skolan går allt mer neråt. Jag gick själv i en skola där blattar förstörde. Vissa var avsiktligt destruktiva, men om inte annat för att de drar ner undervisningen för resten av klassen. Men visst är det inte något man märker DIREKT.