2017-03-12, 19:51
Medlem
YSATNAF.LANIFs avatar
Vet någon ifall om ventilationen är till för att skicka ut frisk luft till hytten eller suga ut luften?
Citera
2017-03-12, 20:02
Medlem
Friskluft in i hytten och sedan sugs det ut på muggen..
Citera
2017-03-12, 20:03
Medlem
Passagerarfartyg överlag är försedda med FT- eller FTX-ventilation, vilket för hyttera innebär att du har mekanisk till- och frånluft. Oftast designas fartyg med undertryck i hytten WC-utrymme, dvs där tas frånluft, och med tilluft innanför dörren i hytten.
En annan variant är att det tas frånluft på WC och överluft (ljuddämpat galler) från korridoren, men det frångås ofta då man inte vill få in ev lukter från korridoren till hytterna.

Personalhytter eller hytter på högre däck kan ha uteluftsventiler som tar in uteluft och mekanisk frånluft på WC.

Om syftet med frågan är att du vill veta om det är säkert att tända en bong eller ej bör man beakta att partialtrycket för rökgaspartiklar är såpass stort att dessa kan sprida sig mot luftströmmar och slutna dörrar, och således kan det kännas lukt på platser dit luften inte flödar.
Senast redigerad av Woodsmoke 2017-03-12 kl. 20:06.
Citera
2017-03-12, 20:12
Medlem
YSATNAF.LANIFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Passagerarfartyg överlag är försedda med FT- eller FTX-ventilation, vilket för hyttera innebär att du har mekanisk till- och frånluft. Oftast designas fartyg med undertryck i hytten WC-utrymme, dvs där tas frånluft, och med tilluft innanför dörren i hytten.
En annan variant är att det tas frånluft på WC och överluft (ljuddämpat galler) från korridoren, men det frångås ofta då man inte vill få in ev lukter från korridoren till hytterna.

Personalhytter eller hytter på högre däck kan ha uteluftsventiler som tar in uteluft och mekanisk frånluft på WC.

Om syftet med frågan är att du vill veta om det är säkert att tända en bong eller ej bör man beakta att partialtrycket för rökgaspartiklar är såpass stort att dessa kan sprida sig mot luftströmmar och slutna dörrar, och således kan det kännas lukt på platser dit luften inte flödar.

nja inga droger eller så men tänkte mer på att vape:a i hytten då det bildas mycket rök från den. hittills så tänkte jag täcka över brandvarnaren men undrade då om luften då sugs ut och åker in i andra hytter som då kan skapa att brandlarmet går av i en annan hytt men jag vet inte om röken skulle hinna att försvinna i luftströmmen innan en brandvarnare i en annan hytt skulle kunna känna av den. eller om dom har brandvarnare i ventilations gångarna. lukten från den luktar godis/kakor/glass så ingen märker iaf vad det är via lukt så det oroar mig inte så mycket
Senast redigerad av YSATNAF.LANIF 2017-03-12 kl. 20:15.
Citera
2017-03-12, 20:31
Medlem
Oh, där jobbar ju jag!

Det är mekanisk tilluft till alla hytter, mekanisk frånluft från badrummet och överluft från hytten ut i korridoren (genom en kanal under toalettgolvet). Detta innebär att om du röker i hytten så KOMMER det att lukta i korridoren. Beroende på VEM av mina kollegor du möter kan du absolut få betala en straffavgift om det luktar rök eller nåt sånt i hytten.

Det där med öppningsbara ventiler är det ingen färja som har, varken i personal- eller passagerarutrymmen. Det har jag bara stött på i lastfartyg.
Citera
2017-03-12, 21:01
Medlem
YSATNAF.LANIFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreDiamanter
Oh, där jobbar ju jag!

Det är mekanisk tilluft till alla hytter, mekanisk frånluft från badrummet och överluft från hytten ut i korridoren (genom en kanal under toalettgolvet). Detta innebär att om du röker i hytten så KOMMER det att lukta i korridoren. Beroende på VEM av mina kollegor du möter kan du absolut få betala en straffavgift om det luktar rök eller nåt sånt i hytten.

Det där med öppningsbara ventiler är det ingen färja som har, varken i personal- eller passagerarutrymmen. Det har jag bara stött på i lastfartyg.

hm kanalen under golvet är det något galler man ser då som man kanske kan täppa igen lite lätt eller är det någon stealth design? samt vart tar luften vägen från Frånluften från Toaletten kan den orsaka något ifall röken tar den vägen samt hur funkar frånluften från toan om toadörren är stängd är det någon ventil hål någonstans som leder in till toan?

Det är denna hytt jag tänker på då:

https://youtu.be/oYIsUcEbgOc?t=111

där hitta jag ventilen under toan iaf:

https://youtu.be/oYIsUcEbgOc?t=313

frågan är bara hur luften går till toan när toadörren är stängd då ventilen under toan är väll exklusiv för att färdas ut till korridoren väll?
Senast redigerad av YSATNAF.LANIF 2017-03-12 kl. 21:11.
Citera
2017-03-12, 21:12
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YSATNAF.LANIF
hm kanalen under golvet är det något galler man ser då som man kanske kan täppa igen lite lätt eller är det någon stealth design? samt vart tar luften vägen från Frånluften från Toaletten kan den orsaka något ifall röken tar den vägen samt hur funkar frånluften från toan om toadörren är stängd är det någon ventil hål någonstans som leder in till toan?

Det är denna hytt jag tänker på då:

https://youtu.be/oYIsUcEbgOc?t=111

där hitta jag ventilen under toan iaf:

https://youtu.be/oYIsUcEbgOc?t=313

frågan är bara hur luften går till toan när toadörren är stängd då ventilen under toan är väll exklusiv för att färdas ut till korridoren väll?
Bara så du vet så kan en del brandlarm gå igång om de täcks över.
Dum idé, kan bli ganska dyrt om det skiter sig.
Citera
2017-03-12, 21:27
Medlem
Toadörren slutar ett par cm ovanför tröskeln, så det kommer in luft även med stängd dörr.

Brandlarmen går om du mixtrar med det. Jag har sett ljushuvuden sätta plastpåsar över sprinklern i hopp om att brandlarmet inte skulle gå av en rökning, helt otroligt hur korkade människor kan vara. Ska du hålla på med sånt där så gå ut på däck. Det finns en anledning till att man inte får ha tända ljus ombord...... Det är helt enkelt en säkerhetsrisk.
Citera
2017-03-12, 21:37
Medlem
YSATNAF.LANIFs avatar
Citat:
Toadörren slutar ett par cm ovanför tröskeln, så det kommer in luft även med stängd dörr.

Brandlarmen går om du mixtrar med det. Jag har sett ljushuvuden sätta plastpåsar över sprinklern i hopp om att brandlarmet inte skulle gå av en rökning, helt otroligt hur korkade människor kan vara. Ska du hålla på med sånt där så gå ut på däck. Det finns en anledning till att man inte får ha tända ljus ombord...... Det är helt enkelt en säkerhetsrisk.

Tänkte inte mixtra med brandlarmet mer än att lägga någon påse över den så kommer inte ens behöva röra den då jag försöker bara sluta atmosfären runt den men det är ju ingen ide om den går ifall den känner av att man har något över den känns lite för avancerad om den känner av att den är övertäckt man kanske ska skapa mer marginal istället för att lägga den tätt packad . tänkte bara röka e-cigg så inget som skapar någon eld precis samt tar jag bort påsen när hytten är obevakad.
Senast redigerad av YSATNAF.LANIF 2017-03-12 kl. 21:41.
Citera
2017-03-12, 23:45
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Oh, där jobbar ju jag!

Varför skulle det vara en överluftskanal mot korridoren? Undertrycket skapas ju inne på muggen så det blir jubändå ingen luftvandrinh mot korridoren, såvida det inte är ännu större undertryck där.

Samtidigt så är väl respektive hytt en egen brandcell? Så om den kanalen skulle existera så sitter det ett brandspjäll på den kanalen in till varje hytt, låter som en dyr konstruktion?
Citera
2017-03-13, 01:19
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Tänkte inte mixtra med brandlarmet mer än att lägga någon påse över den

Bara så att du vet så har alla hytter ett sprinklersystem som skjutsar in någon liter vatten i form av en spray som dränker precis allt i hytten - så det vill du verkligen inte råka aktivera eftersom det går igång per automatik om sensorn indikerar rök i hytten.

Drar man igång alarmet pga att man röker i hytten eller liknande så väntar dryga böter, råkar det dessutom vara en finskflaggad färja så kommer vakterna att rövknulla dig med en brandsläckare tills du svär på dina släktingars gravar att aldrig igen pyssla med brandfarlig verksamhet i hytten.
Citera
2017-03-13, 09:23
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Tänkte inte mixtra med brandlarmet mer än att lägga någon påse över den så kommer inte ens behöva röra den då jag försöker bara sluta atmosfären runt den men det är ju ingen ide om den går ifall den känner av att man har något över den känns lite för avancerad om den känner av att den är övertäckt man kanske ska skapa mer marginal istället för att lägga den tätt packad . tänkte bara röka e-cigg så inget som skapar någon eld precis samt tar jag bort påsen när hytten är obevakad.

Är det inte bara bättre att gå ut på däck och röka istället för att lägga så mycket tid på att fippla med ventilationssystemet?
Risken är ju bara att du får skit för något som är väldigt lätt löst?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in