2017-03-03, 12:53
Medlem
Jag hade tänkt sälja min bärbara dator. Vad ska man göra med datorn innan man säljer den så att både Windows 7 och Office-paketet finns kvar på datorn?

När jag trycker på F10 vid omstart av datorn så finns det ett alternativ som heter 'Reset BIOS security to factory default'. Ska jag välja det eller? Jag har ingen skiva till varken Windows eller Microsoft Office kanske ska tilläggas.
Citera
2017-03-03, 13:05
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segla-Bland-Moln
Jag hade tänkt sälja min bärbara dator. Vad ska man göra med datorn innan man säljer den så att både Windows 7 och Office-paketet finns kvar på datorn?

När jag trycker på F10 vid omstart av datorn så finns det ett alternativ som heter 'Reset BIOS security to factory default'. Ska jag välja det eller? Jag har ingen skiva till varken Windows eller Microsoft Office kanske ska tilläggas.

Vilket operativsystem talar vi om här?

Kör du med Windows 8.1/10 så kan du hämta hem en ISO och därefter utföra en ren och ny installation. Du låter bara bli att skriva in licensnumret om du nu vill behålla detta.
Citera
2017-03-04, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Vilket operativsystem talar vi om här?

Kör du med Windows 8.1/10 så kan du hämta hem en ISO och därefter utföra en ren och ny installation. Du låter bara bli att skriva in licensnumret om du nu vill behålla detta.
Jag har Windows 7 Pro. Så operativsystemet försvinner om jag 'reset BIOS security to factory default'? Var hittar man licensnumret förresten om man inte har någon skiva?
Citera
2017-03-04, 11:24
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segla-Bland-Moln
Jag har Windows 7 Pro. Så operativsystemet försvinner om jag 'reset BIOS security to factory default'? Var hittar man licensnumret förresten om man inte har någon skiva?

Det du nämner är en s.k fabriksåterställning över Bios. Sök på datorns modell på nätet så finner du säkert guider hur man fabriksåterställer själva operativsystemet.

Vill du veta licens samt om datorn så finns detta program -> http://www.belarc.com/free_download.html
Citera
2017-03-05, 17:11
Medlem
Kiggzors avatar
Köpte win 7 för ett par år sen, passade på att uppdatera till windows 10 när det var gratis. Just nu är jag sugen på att köpa en ny hårddisk, hur kommer det bli med operativsystemet? Vore trist att torska win10.
Citera
2017-03-05, 17:38
Medlem
[quote=Kiggzor|60077357]Köpte win 7 för ett par år sen, passade på att uppdatera till windows 10 när det var gratis. Just nu är jag sugen på att köpa en ny hårddisk, hur kommer det bli med operativsystemet? Vore trist att torska win10.[/QU

jag har själv bytat hdd på min dotters laptop i höstas, inga problem med återaktiveringen av w10

Med vänlig hälsning
t
Senast redigerad av tergo 2017-03-05 kl. 17:40.
Citera
2017-03-05, 17:39
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiggzor
Köpte win 7 för ett par år sen, passade på att uppdatera till windows 10 när det var gratis. Just nu är jag sugen på att köpa en ny hårddisk, hur kommer det bli med operativsystemet? Vore trist att torska win10.
Bör väl bara vara att ladda ner Windows10 från Microsoft och antingen bränna ut på DVD eller USB och sen boota från skivan eller USB-minnet och installera om. Säg bara att Serienummer saknas när du installerar så känner Windows igen att det är samma dator som redan har en aktivering och aktiverar automatiskt.
Citera
2017-03-05, 18:55
Medlem
Kiggzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
jag har själv bytat hdd på min dotters laptop i höstas, inga problem med återaktiveringen av w10

Med vänlig hälsning
t
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Bör väl bara vara att ladda ner Windows10 från Microsoft och antingen bränna ut på DVD eller USB och sen boota från skivan eller USB-minnet och installera om. Säg bara att Serienummer saknas när du installerar så känner Windows igen att det är samma dator som redan har en aktivering och aktiverar automatiskt.

Tack!
Citera
2017-03-06, 12:35
Medlem
/Nisse_Hults avatar
[quote=tergo|60077617]
Citat:
Ursprungligen postat av Kiggzor
Köpte win 7 för ett par år sen, passade på att uppdatera till windows 10 när det var gratis. Just nu är jag sugen på att köpa en ny hårddisk, hur kommer det bli med operativsystemet? Vore trist att torska win10.[/QU

Med vänlig hälsning
t

Enklast är väl att skapa en sk. återställningsenhet? Det ingår ju i Windows och återställer datorn som har den nya hårddisken till exakt samma skick som den var när du skapade återställningsenheten!
Citera
2017-03-08, 00:11
Medlem
Har en laptop som blivit låst,,glömt lösen osv. Hur knappar jag mig fram till en total återställning av datorn? Obs,,kan nästan inget om datorer, så förklara detaljerat tack. Vet ju det går,, fick vägledning vid annat tillfälle. Punkta upp lite åt mig tack. Har en HP laptop windows 7
Citera
2017-03-08, 07:43
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halven6220
Har en laptop som blivit låst,,glömt lösen osv. Hur knappar jag mig fram till en total återställning av datorn? Obs,,kan nästan inget om datorer, så förklara detaljerat tack. Vet ju det går,, fick vägledning vid annat tillfälle. Punkta upp lite åt mig tack. Har en HP laptop windows 7

Sökte lite snabbt och fann mängder med information.

https://www.google.se/#q=%C3%A5terst%C3%A4lla+datorn+med+gl%C3%B6mt+l%C3 %B6senord&*

Sök och bläddrar så bör du finna guider.
Citera
2017-03-12, 19:45
Medlem
Mannomorths avatar
Hej alla glada,

Jag har ett litet problem som jag inte stött på tidigare, jag får felmeddelandet "Det gick inte att uppdatera datorns startkonfiguration. Installationen kan inte fortsätta." när jag ska installera Windows 10 på min nyrensade maskin.

Kopierar windows-filer
Förbereder filer för installation
Installerar funktioner
Installerar uppdateringar - Fram hit är allt ok och fungerar.

Men det är nu som det blir problem. Det är här jag får upp felmeddelandet. Jag har använt diskpart och tagit bort alla partitions men ändå så spökar detta problemet. Har även försökt med BOOTREC /FIXMBR, BOOTREC /FIXBOOT, men "FIXBOOT" ger mig felmeddelande.

Specs på datorn, Acer Aspire 772G.
https://www.acer.com/ac/sv/SE/content/support-product/4732?b=1&pn=NX.MMCED.006
Använder en iso som jag brännt in på en skiva, datorn kom med Windows 8 från början.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta, blir lite frustrerad då formatering tidigare har inte varit så svårt.

Mvh
Mannomorth
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in