2017-03-12, 10:22
Medlem
Ursäktar att jag uttalade mig om autism och förvirrade lite folk var helt säker på att jag läste att han hade det men vid närmare eftertanke så måste jag ha blandat ihop händelsen med något jag läste i en annan tråd tidigare.

Däremot står jag fast vid att killen förmodligen har någon åkomma identisk eller i stil med det jag sa.

Kristoffer Andersson som könsstympa och mördade Ida, 21 i ett joggningspår hade exempelvis asperger och man såg det tydligt på honom innan media gav det tillkänna för oss. Jag vet inte varför men jag har ett öga för att se sånt och tycker att diagnosen medför vissa drag i ansiktet liksom downsyndrom gör. Även denne person var helt beroende av sin dator och hade någon sexuella frustration han bar på om jag inte missminner mig, det är något mönster dom har.
Citera
2017-03-12, 12:54
Medlem
Nrebellions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clida
Ursäktar att jag uttalade mig om autism och förvirrade lite folk var helt säker på att jag läste att han hade det men vid närmare eftertanke så måste jag ha blandat ihop händelsen med något jag läste i en annan tråd tidigare.

Däremot står jag fast vid att killen förmodligen har någon åkomma identisk eller i stil med det jag sa.

Kristoffer Andersson som könsstympa och mördade Ida, 21 i ett joggningspår hade exempelvis asperger och man såg det tydligt på honom innan media gav det tillkänna för oss. Jag vet inte varför men jag har ett öga för att se sånt och tycker att diagnosen medför vissa drag i ansiktet liksom downsyndrom gör. Även denne person var helt beroende av sin dator och hade någon sexuella frustration han bar på om jag inte missminner mig, det är något mönster dom har.

Inte alla har diagnos dock, även om en vill tro dä. En del flippar ut ändå. Men är beredd att hålla med dig i antagandet om att det ibland tycks synas på ansiktsdrag, frågan är om det är för att vi vet vad han gjort som vi tycker det syns?
Värt att understryka att folk med Aspergers och Autism kan vara väldigt fina och kloka människor med. Tror det är oerhört extra extra viktigt att lära dem om livet och gränssättning dock så gott det går...annars kan det lätt bli så här. Internet är ingen bra kompis till dessa individer alla gånger då de ofta har svårt tolka saker och ting och lätt kan bli triggade till att ta sitt eget liv eller andras. Har ju hänt förut, lär hända igen. Handlingen är vidrig i sig, morden osv, men vad jag finner nästintill lika vidrigt är att ingen människa som figurerat i sammanhanget online verkar försökt leda dessa individer rätt?! Vad skulle man kalla det?
Citera
2017-03-12, 21:02
Medlem
EnsamkommandeBarns avatar
Skönt att veta att tillgången till internet blir begränsad i framtiden i varje fall.
Citera
2017-03-13, 05:05
Medlem
Har följt tråden och den har tydligen övergått till att handla om autism. Jag fick diagnosen Asperger nu i vuxen ålder och jag kan tillägga att detta är helt jävla fucking sjukt det han har gjort. Ta och titta på Tony Attwood, vad han säger om Asperger/autism istället för att göra en massa antaganden. Brist på empati är den ABSOLUT största myten om Asperger. Han må kanske lida av autism men inte fan är det därför han gjort det. Han är psycho. Hoppas han lider hela sitt äckliga liv.
Citera
2017-03-13, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nrebellion
Inte alla har diagnos dock, även om en vill tro dä. En del flippar ut ändå. Men är beredd att hålla med dig i antagandet om att det ibland tycks synas på ansiktsdrag, frågan är om det är för att vi vet vad han gjort som vi tycker det syns?
Värt att understryka att folk med Aspergers och Autism kan vara väldigt fina och kloka människor med. Tror det är oerhört extra extra viktigt att lära dem om livet och gränssättning dock så gott det går...annars kan det lätt bli så här. Internet är ingen bra kompis till dessa individer alla gånger då de ofta har svårt tolka saker och ting och lätt kan bli triggade till att ta sitt eget liv eller andras. Har ju hänt förut, lär hända igen. Handlingen är vidrig i sig, morden osv, men vad jag finner nästintill lika vidrigt är att ingen människa som figurerat i sammanhanget online verkar försökt leda dessa individer rätt?! Vad skulle man kalla det?

Mest troligen har alla människor någon form av diagnos, det vill säga personlighetstyp. Om någon mot förmodan inte skulle ha det så är det i min mening en diagnos i sig självt.
Citera
2017-03-13, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Mest troligen har alla människor någon form av diagnos, det vill säga personlighetstyp. Om någon mot förmodan inte skulle ha det så är det i min mening en diagnos i sig självt.

Det ligger nog rätt mycket i det där påståendet.
Citera
2017-03-13, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotenurkalaset-0
Har följt tråden och den har tydligen övergått till att handla om autism. Jag fick diagnosen Asperger nu i vuxen ålder och jag kan tillägga att detta är helt jävla fucking sjukt det han har gjort. Ta och titta på Tony Attwood, vad han säger om Asperger/autism istället för att göra en massa antaganden. Brist på empati är den ABSOLUT största myten om Asperger. Han må kanske lida av autism men inte fan är det därför han gjort det. Han är psycho. Hoppas han lider hela sitt äckliga liv.

Det är en "screening" vi gör av honom, vad är han för person, vad gör han på fritiden, ev diagnoser osv. Nej autism fick inte honom att begå ett mord. Ja brist på empati är absolut den största myten och visste inte ens själv om det, det är väl snarare starkare känslor för en person med asperger?
Citera
2017-03-13, 09:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Jag är övertygad om att du har rätt. Jag står fast vid att jag tror att denna person är en psykopat. Naturligtvis finns psykopater i alla grupper av människor, oavsett diagnos eller inte.

Dessutom finns inget skrivet om att han denna diagnos. Däremot sägs det att han lider av ADHD. Om det stämmer borde han dessutom vara utredd, och en aspberger/autism diagnos utesluten under denna utredning.

Forskning visar tvärtom; att personer med aspberger kan istället ha en ökad känslighet.

Citat:
Ny studie visar: Aspergare saknar inte empati, snarare tvärtom
https://annorlundalandet.wordpress.com/2013/12/04/ny-studie-visar-aspergare-saknar-inte-empati-snarare-tvartom/

http://blogg.1177.se/mitt-ordningsamma-kaos/2014/11/26/asperger-och-empati/

http://www.autism.se/myten_om_empati

Jag tror inte att diagnoser i sig är riskfaktorn för liknande brott, utan mer det som kan följa av att ha diagnos eller på annat sätt vara annorlunda.
Om man inte får rätt hjälp och stöd, missförstånd från omgivningen som kanske leder till bestraffningar, ständigt skäll, känsla av att vara "fel", utanförskap och mobbning. Detta kan leda till starkt hat och hämndkänsla.

Från BILD:

http://www.bild.de/news/inland/kindesmord/marcel-hesse-pressekonferenz-livestream-50785236.bild.html

The police describe Heess as disorientated in life. After his graduation, he had been frustrated because he had been denied applications. He suffered from ADHD.

Från Psykologiguiden:

http://www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/symtom-och-besvar/personlighetsstorningar/psykopati

Barn med ADHD löper risk att utveckla antisociala drag, på grund av bristerna i uppmärksamhet och impulskontroll. Det anses att risken ökar mycket påtagligt om omgivningen inte korrekt bedömt tillståndet, utan bestraffar barnet för sådant han eller hon inte kan hjälpa.

"Personer med anti-sociala drag och psykopati framstår som kalla och hänsynslösa. De blir lätt provocerade och kan då utstråla våld"

Jag kan gott tänka mig att Heess har antisociala drag/psykopati. Hur han har blivit det monster han blivit är mycket intressant.

För att förhindra och upptäcka riskbarn/vuxna INNAN det går så här långt, borde ligga i allas intresse. Tror att utanförskap är en enormt stor riskfaktor. Tyvärr inte lätt att åtgärda.

Mycket tänkvärda ord från en känd svensk författare:

Hjalmar Söderberg:

“Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.”
Senast redigerad av notknapparen 2017-03-13 kl. 09:26.
Citera
2017-03-13, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Forskning visar tvärtom; att personer med aspberger kan istället ha en ökad känslighet.

Detta vet jag inget om, men som det har nämnts, alla människor är olika, både med och utan diagnos; spektrat inom autism är så himla stort. Men att man kan ha ökad känslighet kan definitivt stämma. Jag kan bara tala för mig själv. En annan "aspie" säger säkert något annat, I dunno.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror inte att diagnoser i sig är riskfaktorn för liknande brott, utan mer det som kan följa av att ha diagnos eller på annat sätt vara annorlunda.
Om man inte får rätt hjälp och stöd, missförstånd från omgivningen som kanske leder till bestraffningar, ständigt skäll, känsla av att vara "fel", utanförskap och mobbning. Detta kan leda till starkt hat och hämndkänsla.

The police describe Heess as disorientated in life. After his graduation, he had been frustrated because he had been denied applications. He suffered from ADHD.

Jag tror nog snarare på detta. Ingen människa mår bra av att vara utstött, diagnos eller inte. Har själv en polare som har ADHD som så gärna ville göra lumpen. Han mönstrade men kom ju inte vidare på grund av sin diagnos, tyvärr. Han såg så mycket fram emot det. Men inte mördade han någon för det. Otroligt jävla snäll kille för övrigt men det ska till så många faktorer för att något sådant här ska ske. Det är väääääääääääääldigt långt mellan tanke och handling.

Någon skrev tidigare i tråden något liknande "Han har säkert autism, dessa jävla retards blabla". Jag svarar gärna på frågor i PM så du inser att "vi" inte är några retards.
Citera
2017-03-13, 17:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Detta vet jag inget om, men som det har nämnts, alla människor är olika, både med och utan diagnos; spektrat inom autism är så himla stort. Men att man kan ha ökad känslighet kan definitivt stämma. Jag kan bara tala för mig själv. En annan "aspie" säger säkert något annat, I dunno.

Jag tror nog snarare på detta. Ingen människa mår bra av att vara utstött, diagnos eller inte. Har själv en polare som har ADHD som så gärna ville göra lumpen. Han mönstrade men kom ju inte vidare på grund av sin diagnos, tyvärr. Han såg så mycket fram emot det. Men inte mördade han någon för det. Otroligt jävla snäll kille för övrigt men det ska till så många faktorer för att något sådant här ska ske. Det är väääääääääääääldigt långt mellan tanke och handling.

Någon skrev tidigare i tråden något liknande "Han har säkert autism, dessa jävla retards blabla". Jag svarar gärna på frågor i PM så du inser att "vi" inte är några retards.

Jag tycker att vi kan släppa det där med att Heess är autistisk. Har aldrig sett att han skulle ha den diagnosen. Och det går inte att se på ansiktsdragen (som någon skrev) om någon har autism. Däremot kan möjligen sättet att bete sig, med stel mimik, kroppsspråk eller att personen inte möter blicken verka annorlunda hos en med autism.

Jag uttryckte mig lite fel. Låter som om jag menar att det är bara personer med diagnoser eller som är annorlunda som blir utstötta och riskerar att göra liknande brott. Jag menar att det är utanförskapet är en riskfaktor, inte diagnosen. Vem som helst kan råka hamna i en situation där man blir mobbad eller utstött. Och alla som är utstötta eller mobbade blir ju inte mördare eller något annat heller. De flesta blir fungerande bra människor, även om utanförskapet satt sina spår.

Jag vet också att det är meningslöst att säga att alla med den diagnosen är si eller så. Det kan skilja enormt från individ till individ. Och i princip har vi alla drag av allt möjligt som ingår i diagnoser, det är mest en gradfråga det handlar om.

Och naturligtvis är inte människor med neuropsykiatriska diagnoser vandrande potentiella mördare.

Det är säkert många faktorer som spelar in här, som gjort honom till det monster han är.

Men med kunskap om det brott han utfört kan man nog vara säker (vad jag tror) på att han har mycket psykopatiska drag. Tror inte att han var psykotisk under brotten. Han verkar väldigt medveten om vad han gör, planerar dåden och flykten på ett organiserat sätt. Även om hans motiv i våra öron låter "galna", så tror jag inte han är galen i lagens mening.
Citera
2017-03-14, 08:09
Medlem
notknapparens avatar
Begravning för Jaden och Christopher W på onsdag

http://www.derwesten.de/staedte/bochum/priester-und-muslimische-theologin-so-laeuft-die-gedenkfeier-fuer-jaden-9-und-christopher-in-herne-a b-id209926951.html

Från dagens DerWesten:

Citat:
On Wednesday at 5 pm an ecumenical funeral service for Jaden and Christopher W. will take place in Herne
The speeches are held by Superintendent Reiner Rimkus and the priest of Crange-Wanne, Michael Thoma. At the request of the Islamic community, a Muslim theologian should also speak
A teacher and classmates from Jaden are also expected

Citat:
....as well as relatives of the 22-year-old victim Christopher, who was an acquaintance of the perpetrator, are expected to attend the commemorative ceremony.
Citera
2017-03-14, 09:12
Medlem
notknapparens avatar
Omdömen om Heße från klasskamrater:

Från dagens BILD:

http://www.bild.de/news/inland/kindermord/mitschueler-mobbten-kindermoerder-50818158.bild.html

Citat:
Fabian R. (19) attended a parallel class, knew the killer from the schoolyard. He says, "He always had a cloak, that was his style." At the Realschule Crange, he was also bullied because of his style. "I always thought he was a bit funny, he usually ran alone on the schoolyard."
Fabian W. (19) also knew about the school. He says: "He was a knife freak, always played with knives." Even in the garden of his parents' house, the killer liked to handle knives.
Citat:
The magazine "Spiegel TV" has also met classmates and talked to them about the killer.
According to this, Hess was an extreme outsider. "He was a very cold guy," said ex-classmate Gökhan A. in the show. "Segregated in his own world."

Läste någonstans att han också ofta gick omkring i kamouflage kläder. Osäker på vad Google översättningen cloak ( tyska Tarnweste) står för.
Men sammantaget med det man tidigare läst om honom, t ex att han stått ute i trädgården och slagit med ett träsvärd mot ett träd (minns jag rätt?), ringer många varningsklockor.

Tyvärr tänker jag att trots varningsklockorna, så länge man inte hotar någon eller verkar psykotisk, kan man ju inget göra när han själv inte verkade medverka till att få hjälp när hans mamma tog med honom till psyk-kliniken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in