2017-03-11, 12:56
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
4. Kan du hitta det minsta belägg för att Hans Holmer och Pelle Svensson skulle konspirera? Om man ser till PS tidigare meriter är det troligare att hans agerande bottnar i sensationslystnad för att boosta sin advokatpraktik.

5.Har aldrig sett det. Ulf Spinnars var en kriminell pundare som inte tilldrog sig några större rubriker. Hade PS haft med honom att göra hade han med största sannolikhet tagit upp det i sina böcker.

7-8. Ingen aning

9. Omöjlig fråga att svara på enkelt. Men familjen palme får under hösten 1988 reda på att det finns fler misstänkta än Christer Pettersson, en smugglare och en jugoslav som dödat tidigare. Påstås att Hans Ölvebro katalogiserade tipsen till en början och det verkar som att det till en början hölls en bredd i utredningen. PU fick i o m Ebbe Carlsson-affären en veritabel käftsmäll vad det gäller förtroende från regeringens sida.

10. Här ser jag inte någon verklig koppling mot MOP.

11.Ska finnas runt ett par dussin. Förutom Birgitta Wennerling och Sanna Törneman. Är Mårten Palme, Hubert Falk, Per Mellberg, Leila Kangasviri och Wiklund kända. Att dessa inte offentliggjorts förklaras med den oreda som tidigare fantombilder skapat i PU. Man har formligen dränkts i tips som gör överblicken nära nog omöjlig.

12. Hans Holmer, Pelle Svensson och Ulf Spinnars konspirerande i en mörk lokal. Med benäget bistånd från Sigge Cedergren och Thure Nässén. Till att börja med har ju HH benhårt hållit kvar i PKK och inte trott på CP som GM . Jag kan knappt tro att du tror det här själv när du tänker ett varv till. Vem skulle inbegripa en pundare som spinnars i en konspiration, kan bli hur galet som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Många frågor, ska försöka ge min åsikt om några av dem:

1) "Sekter": Mvagrippa vet säkert. Kanske fanns det optimism inom PU i det läget på grund av Näss uppgifter?

5) Jag är övertygad om att en grupp personer - poliser och missbrukare/kriminella i samförstånd på polisens initiativ - bestämde sig för att försöka få CP fälld för mordet. Det är det som "Hinse-häxan" säger. De kokade helt enkelt ihop en historia med Tingström och Sigges vapen. Därför manipulerades avlyssningsbandet med Roger Östlunds Grandsamtal till Sigge.

11) Så vitt jag förstår blev det lite fel gällande medias beskrivning av "Fantombilden av mördaren". Jag har läst någonstans att det var en mängd olika vittnesmål från tiden före mordet och under mordkvällen som vägdes samman till det som blev "Fantombilden". Det var alltså inte endast tecknerskans uppgifter som låg till grund för bilden. Står inte detta i GRK?
Sedan ska vi minnas att det finns flera fantombilder som aldrig visats. Mårten P gav underlag till en bild och folk i Gamla stans tunnelbana fick också bidra med uppgifter till fantombilder. Vet inte om även Margareta S och Anneli K vid Grand fick någon bild tillverkad utifrån sina uppgifter?
Fantombilden av "Skuggan" byggde på fabricerade uppgifter från en chilensk konstnär som tyckte det var orättvist att endast utländska män misstänktes för mordet. Folk hörde av sig till polisen och tyckte att CP var lik "Skuggan" - och så fick mannen från Rotebro sitt liv förstört.
Jag lägger även in Basfakta`s uppgifter för att göra en jämförelse.
Först och främst Holmér, han och Ebbe kunde ju inte gärna ändra sig efter vad de hade ställt till med runt PKK-spåret?
Och just detta med att inte ändra sig och att stå fast vid sitt favorituppslag kan man se som en röd tråd som går igenom Palmeutredningens alla aktörer och även här på Flashback-MOP.
Ingemar Krussel, Börje Wingren med flera.
Prestigen sätter käppar i hjulet. Vi ser samma fenomen hos de som pekar ut 33-åringen och även de som pekar ut Christer Pettersson efter 30 år. Det är inte en svaghet att erkänna att, jag hade antagligen fel.
Men två undantag kan jag se, nämligen Pelle Svensson och även Ulf Karlsson i spaningsledningen efter det optimistiska "sekt-spåret" i september 1987.

Pelle Svensson var en narcissistisk sensationssökande jurist.
Hans Holmér var en narcissistsk sensationssökande jurist.

De kände varandra väl genom Riksidrottsförbundet och genom dopingkommitéen.

P.S Jag har kortat ner Basfaktas text i hans inlägg.

Kan smugglarens efternamn möjligen var "Wersocki", som Ölvebro informerar familjen Palme om hösten 1988?

Jugoslaven som dödat tidigare är antagligen Jovan von Birchan men det fanns väl tyvärr många från den landsändan som berövat andra människor livet.
Senast redigerad av Gothus 2017-03-11 kl. 13:43.
Citera
2017-03-11, 13:11
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Vad exakt uppnådde Holmer med sitt påstående om att det Lisbet bevisligen sade på Sabb aldrig hade uttalats.

Det är uppenbart. Han neutraliserade huvudvittnet. Och hennes uppgifter. Hans förklaring till JK har bevisligen hemligstämplats. Och ingen har ens idag lyckats upphäva den stämpeln. Det är ren fakta.

Några veckor senare var det enbart han som tog beslutet om att Lisbet inte skulle delta i rekonstruktionen. Utan att ens fråga. Vilket idag är bevisat. Liksom att det är bevisat att ingen efter det beslutet försökte få Lisbet med på en ny rekonstruktion.

Hans krystade förklaring till det beslutet lyser även en oinsatt i ögonen. Hon har lidit tillräckligt. Samtidigt som det strider mot all erfarenhet i mordutredningar. Huvudvittnets deltagande vid en rekonstruktion är av stort värde.

Alltså har vi här en spaningsledare som både hört vad hon inte sade och dessutom på hennes vägnar hindrade hennes deltagande i en viktig rekonstruktion. Dessutom har hans förhör med Lisbet inte redovisats korrekt. De var enbart fragmentariskt återgivna. Som av en tanke hölls en av dessa i Ebbes lägenhet.

Enligt uppgifter finns det hemliga förhör med Lisbet.

http://www.expressen.se/nyheter/hemliga-polisforhor-med-lisbet-palme/

https://gunnarwall.wordpress.com/2016/01/30/varfor-hemlighalls-forhor-fran-mordnatten/

Lars Christianssons samtal/förhör på Sabb har aldrig redovisats. Hans PM 2 veckor efter mordet omtalar att Lisbet aldrig såg gärningsmannens ansikte. Precis som hon själv hävdade.

När Holmer publicerade fantombilden såg helt plötsligt LP hans ansikte. Fast det inte såg ut som på bilden.

I GRK framgår det att Hovrättens ledamöter vid ett besök på mordplatsen kunde konstatera att det var omöjligt att iaktta detaljer i ett ansikte på mordplatsen.

Frågan blir då. Är det ledamöterna eller Lisbet som ljuger. Alla kan med en egen insats övertyga sig om detsamma. Via egna försök i liknande miljöer. Jag tillhör de som anser att Lisbet aldrig såg mördaren face to face. Liksom att jag noterar att de som anser att CP var skyldig nogsamt undviker alla experiment i den riktningen. Liksom de som anser att CA var skyldig eftersom han var lik CP.

Om vi då återgår till Holmers ankomst på lördagen efter mordet. I detta läget är det enligt mig uteslutet att han skulle vilja skydda mördarens anletsdrag. Eftersom de inte angivits av Lisbet eller av någon annan. Lika lite som Anders Bengtssons närvaro.

Analyserar man Holmers snabba agerande måste beslutet tagits av en annan anledning. Något som du kallar för en sanning som är så pass jävlig att den inte får komma fram.

Då återvänder till mordplatsen. Där fragmentariska förhör hållits under natten. Där det inte ens idag går att fastställa var de tog vägen efteråt i ett kort perspektiv. För att inte tala om Sabbs. Alltså är det osannolikt att Holmer under 1 timme och tio minuter kunde genomföra en polisiär bragd. Enbart genom att läsa igenom ett antal förhör.

Alltså måste hans slutsatser ha ett annat ursprung. Som inte baserades på gediget polisiärt arbete. Återigen styrks den uppfattningen genom JKs maskering. Och att Holmer aldrig ändrade rikslarmet.

Då måste vi fråga oss varifrån den insikten emanerade och varför LPs vittnes helt plötsligt blev omöjligt. Alltså måste vi återvända till hennes vittnesmål. Där Ustasja i sammanhanget kan uteslutas. Vad exakt är det i hennes vittnesmål som är så känsligt. Som fick hennes övriga hemliga vittnesmål på Sabb att bli hemligstämplade. Som redovisats ovan.

Det är inte en vågad gissning att Lisbet sitter/satt inne med information som inte får komma fram. Och att det fanns personer redan den förste mars som hade den insikten. Och agerade därefter. Där den ende kände idag är Hans Holmer.

Jag påstår inte att ovanstående resonemang är korrekt. Det jag påstår är att det kan vara korrekt. Och att det idag inte existerar några fakta som motbevisar detsamma.

Det spelar ingen roll hur mycket man än diskuterar MOP. Holmers roll och inflytande kan aldrig bortförklaras. De flesta av hans slutsatser gäller än idag officiellt. Som hans tidtabell 23,23,00 och att YN mötte mördaren.

Så vad är då orsaken till att hans dogmer inte ifrågasattes av sina efterföljare. De närmast stärktes. Trots att hans slutsatser inte hållerför en kritisk granskning. Som här i tråden.

Var och en kan fundera på den orsaken.

Som jag förstår ditt resonemang (korrigera om det är fel) antar du att det finns någon eller några garderober med skelett i som man gärna vill ska bli kvar där och dörrarna hållas stängda. Men antar du att garderoberna är partiets eller statsapparatens? Och vidare, antar du att Holmer kände till dessa eller att man inför honom undvek att informera, eller rent av gav vilseledande information, för att hålla honom borta från rummen där garderoberna fanns?
Det raljeras en del över Holmer i tråden, och han har säkerligen sina brister som de flesta andra men viss kritik kan nog vara obefogad. Att han höll presskonferenser utan att ha något att säga är väl delvis att det ingår i hans yrkesroll delvis, särskilt i ett fall som detta. Han är tillika bunden av diverse regleringar som inte gör sig gällande för de på departementen som kanske hade en friare roll i utredningen (som kanske inte öht borde vara engagerad i utredningen om inte annat för uppenbar jävsproblematik).
Citera
2017-03-11, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Frågor och svar till Mvaqrippa och andra intresserade personer

"Den 4 september 1987, var spaningsledningen så överraskande optimistisk, att dess talesman Ingvar Eriksson avslöjade för medierna:

"Gemensamt för sekterna och brödraskapen har varit det intensiva hatet mot Olof Palme, som betecknats som "Satan själv" och någon som "måste utrotas". Dessa extrema grupperingar har de ekonomiska resurser som behövs för att finansiera ett mord, och just så kan ha skett. Vi är idag mycket optimistiska när det gäller "sektspåret", för det har nämligen dykt upp något utomordentligt intressant i ett av de gamla spåren…".

1. Vad tror ni själva Ingvar Eriksson syftade på i sitt uttalande?

Mest intressant är nog genomgången av Pelle Svenssons trovärdighet beträffande Lars ”Bombmannen” Tingströms berättelse om att det var han som lejde Christer Pettersson att begå dådet. Advokat Svensson påstår sig ha vetat detta sen april 1986.

Intressant att han efter detta datum valt att gå hårt fram i misstankar mot scientologer och högerpoliser, trots att han ”visste” att det var Pettersson.

2. Hur gör Pelle Svensson kopplingen mellan Högerpoliser och Scientologerna?

3. Varför sorteras Scientologispåret under Polisspåret?

Ja det är ett märkligt beteende som Pelle Svensson uppvisar. Högerpoliserna höll efter hans uttalande en lite lägre profil än vanligt kan jag tänka mig och i vissa fall blev de till och med landsförvisade.

Scientologerna drog sig tillbaka in i sina hålor men en del av dem flydde även de utomlands.

Pelle Svensson är inte den som ger upp i första taget, stark och envis. Men i det här fallet var det någon som sa åt honom att backa, och det gjorde han efter ett tag. Men tydligen ville han låta piskan vina först.

Det som slår mig först nu är att Pelle Svensson och Hans Holmér var rätt nära bekanta i och med deras gemensamma intresse, Riksidrottsförbundet/Brottning/Friidrott.

4.I sin tur kan det innebära att det var självaste Holmér som sa till Pelle Svensson att släppa taget om Scientologispåret som ledde till hans egen poliskår.
För att sedan involvera Ulf Spinnars som vittne för att fälla Christer Pettersson och som sagt tidigare lämna in alla dokument och handlingar till PU som berör Scientologerna och Byrå 1?

5. Har Pelle Svenson haft Ulf Spinnars som sin klient i tidigare brottsmål?

Svensson hade sin firma i Sundsvall om jag inte minns fel.

Jag tror nämligen att det är just precis så det har gått till.

Ulf Spinnars bytte efternamn.
Harri Miekkalinna gick även under annat efternamn ett tag

Jag är inne på samma sak som Mvaqrippa. Pelle Svensson ljuger om "Bombmannens testamente", men inte nödvändigtvis kan han väl ljuga för de avhoppade Scientologerna som ger sina vittnesmål? Eller tror du/ni att Pelle Svensson manipulerar dessa personer? Tveksamt!

Min uppfattning är klar, beslut togs i september 1988 att Christer Pettersson skulle fällas med Tingström som anstiftare utan inblandning och utredning av Scientologikyrkans verksamhet. Man stod vid ett vägskäl och valde den enkla vägen.

Det som får vågskålen att tippa över är om Lars Tingström var ansluten till Scientologerna eller "bara" hade nära kontakter med den organisationen och dessa individer.
6. Vilken väg tror du att Palmeutredarna väljer av de två ovanstående då de häktar Christer Pettersson?

7. Vilka är de fyra avhoppade Scientologerna och var befinner de sig idag?
8. Var är de fyra avhoppade Scientologernas Vittnesmål?

9. Vad håller spaningsledningen på med mellan september -87 till september -88.

Ulf Spinnars var i från samma trakt och har även inblandning i MOP. Men det lite märkliga i sammanhanget är att Pelle Svensson(upphovsmannen av tipset även Per S) själv är bosatt och även född i Sollefteå som geografiskt ligger väldigt nära Kramfors.
Varför har inte Norconons behandlingshem nämnts vid ett enda tillfälle när man diskuterar mordet på Eva Söderström i Kramfors den
25 september 1987
Det är en stor gåta för mig att behandlingshemmet aldrig nämns, där samlas väl gräddan av de kriminella?
Pelle Svensson ljuger om att Christer är den skyldige.
Ulf Spinnars ljuger om att Christer är den skyldige(dock ändrar han sin historia)och de båda kommer ifrån samma trakt, Kramfors och Sollefteå vilket ligger nära varandra geografiskt.
Kan du/ni ge en vettig förklaring till dessa omständigheter?

11. Jag vill även passa på att fråga om de teckningar som har avbildat mördaren av vittnen, vet du hur många och vilka vittnen har har varit inblandade i dessa?
12. Jag anar en komplott innehållande Holmér, Svensson och Spinnars.
Ja även Nässén och Cedergren.
Det ser ut som om man anlitat "trovärdiga" narkomaner i syfte att sätta dit sin knarkande kollega Christer Pettersson. Är det någon som håller med om detta?

http://sexnolltva.blogg.se/category/palmemordet.html

Vad angår p. 10. Jag känner inte till specifikt Narconons behandlingshem. I det geografiska området fanns och finns väl rätt många behandlingshem, även Hassela där s-profilen Widar Andersson varit engagerad. Jag skulle heller knappast anta att det är "gräddan av de kriminella" som finns där. Lite oklar på vad just du avser med uttrycket dock. Själfallet är en hel del av människorna på behandlingshemmen kriminellt belastade (det är kriminaliserat att ens använda narkotikaklassade preparat utan läkares förskrivning) och en hel del är också placerade på kontraktsvård från fängelseanstalterna, men det är ofta de som brottsligheten antas bero på, eller ha nära samband med misdbruket. Det är inte bankrånare som kastar i sig ett par rohypnol då och då för att hålla nerverna i schack för att begå brott avsett att finansiera en glammig livsstil etc som typiskt är där.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-11 kl. 13:40.
Citera
2017-03-11, 14:01
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vad angår p. 10. Jag känner inte till specifikt Narconons behandlingshem. I det geografiska området fanns och finns väl rätt många behandlingshem, även Hassela där s-profilen Widar Andersson varit engagerad. Jag skulle heller knappast anta att det är "gräddan av de kriminella" som finns där. Lite oklar på vad just du avser med uttrycket dock. Själfallet är en hel del av människorna på behandlingshemmen kriminellt belastade (det är kriminaliserat att ens använda narkotikaklassade preparat utan läkares förskrivning) och en hel del är också placerade på kontraktsvård från fängelseanstalterna, men det är ofta de som brottsligheten antas bero på, eller ha nära samband med misdbruket. Det är inte bankrånare som kastar i sig ett par rohypnol då och då för att hålla nerverna i schack för att begå brott avsett att finansiera en glammig livsstil etc som typiskt är där.
Tack för att du svarar!

Jag vill inte riktigt gå med på att Hassela ligger nära Kramfors geografiskt men det handlar om, om man har ett "norrlänskt perspektiv" eller inte. Hassela hade till en början lite äldre ungdomar(?) på sina behandlingshem men har sedan genom åren satsat mer och mer på de yngre åldersgrupperna.
K-A Westerberg startade rörelsen men konstigt nog hade han millitär bakgrund och det är inte det första man förknippar med Hasselarörelsen med sina tydliga vänstersympatier.

Jag vet ännu för lite om Narconon´s verksamhet i Sverige men jag vet vilka som bedrev den och jag vet även att en av föreståndarna var misstänkt i utredningen om mordet på Olof Palme. Föreståndarens förehavande före mordet och på mordkvällen är näst intill identiska med Victor Gunnarssons agerande under samma tid.

Sedan att dömda bankrånare och narkomaner hamnar på anstalt eller hårdbevakade fängelser är något som jag också försöker inbilla mig. Men se på verklighetens exempel, John Aussonius, Clark Olofsson mfl. Hur mycket hann de med att utföra innan rättvisan hann ikapp, de har utfört en makalös mängd tunga kriminella handlingar. De finns även de exempel på personer som smitit undan rättvisan då de begått brott och även utfört bankrån för att finansiera ett tungt missbruk, utan straffpåföljd. Dessa personer hamnar möjligtvis på ett behandlingshem som bedrivs i Narconons regi innan "Sherlock Holmér" eller någon annan på den tiden som var i rättvisans tjänst kunde hindra deras framfart. Det bästa exemplet är kanske mannen som höll i revolvern och avlossade ett skott som träffade strax under nacken, rakt i ryggraden på Olof Palme, vad det gäller att smita undan rättvisan.

Även jag betvivlar att en narkoman utförde mordet. Och med säkerhet såg 70 och 80-talets bankrånare ut på ett annat sätt än moderna varianter.
Senast redigerad av Gothus 2017-03-11 kl. 14:33.
Citera
2017-03-11, 14:34
Medlem
Citat:
Frågan om det förekommer högerextremism inom polisen har dykt upp
då och då, såväl inom polisen som i den allmänna debatten. Intresset
för saken kulminerade i den diskussion kring polisspåret som uppkom i
utredningen av statsministermordet. Det ledde till att Stockholms
polisstyrelse beslöt tillsätta en arbetsgrupp för att utreda sanningshalten
bakom uppgifterna om extremism. Beslutet fattades den 30 mars 1987,

Gruppen bestod av Carl Cederschiöld (ordförande i polisstyrelsen),
Roland Öhrn (vice ordförande i densamma), Gösta Welander (biträ-
dande länspolismästare), Kaj Jonsson (ordförande i Stockholmsavdel-
ningen av Svenska Polisförbundet) och, från mitten av september 1987,
Sven-Åke Hjälmroth (tillträdande länspolismästare.

Redan 1984 hade polisen genomfört" Projekt Adolf" en granskning av högerxtremism inom Norrmalmspolisen. Konstaterades då att sådan förekom bl a I samband med Stellan Åkebrings träffar i gamla stan.

Hans Holmers tunnelseende var nog till stor del medveten. Men hade hade goda förutsättningar för att hamna i ett sånt läge.
Beteckningen högerextremism är bara förnamnet. I GRK sägs det att SÄPO hade en
anteckning om Åkebring att han var en "uttalad motståndare till landets demo-
kratiska styrelseskick". Roland Öhrn försökte att tjänstevägen få bort SÅ ur polisen
men misslyckades. Starka krafter höll SÅ om ryggen och han blev kvar tills han gick
i pension. De sista åren som utredare i Söderort.
"2008 brändes kulturhuset Cyklopen i Högdalen ner av ett gäng nazister. Kulturborgar-
rådet Madelaine Sjöstedt (L) skrev till polisen och krävde hög prioritet då det ansågs
att mordbranden var ett anslag mot demokratin. Den som ledde polisutredningen var
Åkebring och något resultat nåddes aldrig.
Citera
2017-03-11, 14:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Beteckningen högerextremism är bara förnamnet. I GRK sägs det att SÄPO hade en
anteckning om Åkebring att han var en "uttalad motståndare till landets demo-
kratiska styrelseskick". Roland Öhrn försökte att tjänstevägen få bort SÅ ur polisen
men misslyckades. Starka krafter höll SÅ om ryggen och han blev kvar tills han gick
i pension. De sista åren som utredare i Söderort.
"2008 brändes kulturhuset Cyklopen i Högdalen ner av ett gäng nazister. Kulturborgar-
rådet Madelaine Sjöstedt (L) skrev till polisen och krävde hög prioritet då det ansågs
att mordbranden var ett anslag mot demokratin. Den som ledde polisutredningen var
Åkebring och något resultat nåddes aldrig.

Starkaste kraften för att behålla Stellan Åkebring var de av socialdemokraterna initierade Åman-lagarna som gjorde det omöjligt att avskeda arbetstagare som misskötte sig. Polisfacket stöttade sina medlemmar och gjorde som andra fackförbund inte några undantag, även om personen i fråga var en skitstövel.
Citera
2017-03-11, 14:46
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Vad exakt...
Som jag förstår ditt resonemang (korrigera om det är fel) antar du att det finns någon eller några garderober med skelett i som man gärna vill ska bli kvar där och dörrarna hållas stängda. Men antar du att garderoberna är partiets eller statsapparatens?
Om tesen är att såväl S-märkta som borgerliga regeringar har försökt hålla garderobsdörrarna stängde måste det gälla statsapparaten; Carl Bildt tillträder som statsminister 1991 och Anders Björck utses till försvarsminister. Ingen av dessa herrar skulle lyfta ett finger för att skydda SAP från grövre partiinterna fadäser. Så vi sluter oss till att det rör statsapparaten. Vi sluter oss också till att det gäller frågor varom det rått koncensus i hög grad.

Vilka är då de områden där det torde ha funnits stor enighet i riksdagen?
  • Grundlagarna
  • Säkerhetspolitiken
  • Hemliga samarbeten med främmande makt
  • Åtgärder som är nödvändiga för rikets säkerhet men som är oförenliga med lag och allmän rättsuppfattning
Ok. Sista punkten är spekulativ. Men intressant. Ni fattar?

Citat:
Han är tillika bunden av diverse regleringar som inte gör sig gällande för de på departementen som kanske hade en friare roll i utredningen (som kanske inte öht borde vara engagerad i utredningen om inte annat för uppenbar jävsproblematik).
Om länspolismästarens agerande är reglerat i diverse regleringar är befogenheterna för departementen reglerade i Regeringsformen. Kung slår knekt. Att regeringen över huvud taget lägger sig i någon aspekt av rättsväsendets operativa arbete är HELT oförenligt med Sveriges konstitution. Sveriges regering har att verkställa det och endast det som Sveriges riksdag bestämmer att den skall verkställa. Varken riksdag eller regering får intervenera operativt i rättsväsendets arbete.

Så att en svensk regering ser sig nödgad att tolka grundlagen så generöst indikerar att betydande faror har observerats. Att oppositionen inte skriker sig hes indikerar att även de observerar dessa betydande faror. Vilka är dessa betydande faror?
Citera
2017-03-11, 14:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag lägger även in Basfakta`s uppgifter för att göra en jämförelse.
Först och främst Holmér, han och Ebbe kunde ju inte gärna ändra sig efter vad de hade ställt till med runt PKK-spåret?
Och just detta med att inte ändra sig och att stå fast vid sitt favorituppslag kan man se som en röd tråd som går igenom Palmeutredningens alla aktörer och även här på Flashback-MOP.
Ingemar Krussel, Börje Wingren med flera.
Prestigen sätter käppar i hjulet. Vi ser samma fenomen hos de som pekar ut 33-åringen och även de som pekar ut Christer Pettersson efter 30 år. Det är inte en svaghet att erkänna att, jag hade antagligen fel.
Men två undantag kan jag se, nämligen Pelle Svensson och även Ulf Karlsson i spaningsledningen efter det optimistiska "sekt-spåret" i september 1987.

Pelle Svensson var en narcissistisk sensationssökande jurist.
Hans Holmér var en narcissistsk sensationssökande jurist.

De kände varandra väl genom Riksidrottsförbundet och genom dopingkommitéen.

P.S Jag har kortat ner Basfaktas text i hans inlägg.

Kan smugglarens efternamn möjligen var "Wersocki", som Ölvebro informerar familjen Palme om hösten 1988?

Jugoslaven som dödat tidigare är antagligen Jovan von Birchan men det fanns väl tyvärr många från den landsändan som berövat andra människor livet.

Nej, det är defintivt inte Jovan von Birchan, vem skulle han dödat?
Miro Baresic , eller rättare sagt en kontakt till honom är en lågoddsare.

Smugglaren kan varit CG Östling, men dimridåer finns fortfarande kvar.

Pelle Svensson ägnade sig framåt åt advokatyrket under tidigt 80-tal han engagemang i brottningsförbundet var framförallt under 90-00- talet.

Hans Holmer kom in i friidrotten som ordförande i förbundet 1981 , blev utsparkad med dunder och brak vid årsmötet 1985. Kom tillbaka i det lilla bobförbundet på 90-talet, bråk även där.
Citera
2017-03-11, 14:56
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Om tesen är att såväl S-märkta som borgerliga regeringar har försökt hålla garderobsdörrarna stängde måste det gälla statsapparaten; Carl Bildt tillträder som statsminister 1991 och Anders Björck utses till försvarsminister. Ingen av dessa herrar skulle lyfta ett finger för att skydda SAP från grövre partiinterna fadäser. Så vi sluter oss till att det rör statsapparaten. Vi sluter oss också till att det gäller frågor varom det rått koncensus i hög grad.

• Grundlagarna
  • Säkerhetspolitiken
  • Åtgärder som är nödvändiga för rikets säkerhet men som är oförenliga med lag och allmän rättsuppfattning

Om länspolismästarens agerande är reglerat i diverse regleringar är befogenheterna för departementen reglerade i Regeringsformen. Kung slår knekt. Att regeringen över huvud taget lägger sig i någon aspekt av rättsväsendets operativa arbete är HELT oförenligt med Sveriges konstitution. Sveriges regering har att verkställa det och endast det som Sveriges riksdag bestämmer att den skall verkställa. Varken riksdag eller regering får intervenera operativt i rättsväsendets arbete.

Så att en svensk regering ser sig nödgad att tolka grundlagen så generöst indikerar att betydande faror har observerats. Att oppositionen inte skriker sig hes indikerar att även de observerar dessa betydande faror. Vilka är dessa betydande faror?
Citat:
SOU 1999:88 Enskilda uppslag 435
Förfrågan till UD angående CIA

Den 30 maj 1988 sände PU:s biträdande spaningschef Ingemar Krusell en skrivelse till UD, kanslirådet Nils G Rosenberg. I skrivelsen efter-frågade PU en skriftlig redogörelse med svar på ett antal frågor. Skrivelsen hade följande lydelse:

Under den pågående förundersökningen och spaningarna efter gärningsman alt. gärningsmän vid mordet på statsminister Olof Palme, har s.k. spaningsuppslag inkommit beträffande olika utländska underrättelse-tjänster. För den kriminalistiska bedömningen av spaningsuppslagen krävs en mera ingående kännedom om underrättelseorganisationernas status i relation till regering och parlament, deras organisation och sätt att arbeta m.m. Detta gäller bl. a. CIA, en organisation som för den oinvigde framstår såsom en "stat i staten" och omspunnen av myter vad beträffar dess verksamheter.
I spaningsunderlaget i mordfallet Olof Palme förekommer det under avsnittet H 425 en rad spaningsuppslag, i vilka CIA angives på ett eller annat sätt ha initierat mordet. Dessa ger mindre anledning till konkreta misstankar utan fastmera till hypotetiska antaganden om möjliga motiv. Det har ifrån den svenska säkerhetspolisens sida (RPS-Säk.) anförts, att det skulle kunna vara till fördel för utredningen i ärendet - belysandet av CIA:s verksamhet - om ministern vid svenska ambassaden i Washington lämnade sin syn på organisationen. Åberopande dagens telefonsamtal hemställes om en skriftlig redogörelse såsom svar på följande frågeställningar:
1. Vilken status intager CIA idag i relation till regering och parlament?
2. Har CIA genom konstitution eller eljest tilldelats någon fristående status i exekutivt hänseende i säkerhetsfrågor eller vid utformandet av sin policy i politiska frågor?
3. Vilken är CIA:s främsta uppgift idag, och hur är dess verksamhet organiserad?
4. Hur såg USA på Sverige och svensk politik vid tidpunkten för mordet på statsminister Olof Palme? (Frågan ställes mot bakgrund av de "markeringar" som gjorts från USA:s sida under Vietnam-krigets dagar, hemkallande av ambassadören m.m.)
5. Vilken inriktning kan man presumera att CIA hade för sin verksamhet i Sverige vid mitten av 1980-talet?
6. Fanns det i början av år 1986 någon anledning för USA och dess underrättelseorgan CIA - utifrån en objektiv bedömning - att i personen och politikern Olof Palme se en sådan fara för de egna intressena, att ett undanröjande av honom låg nära till hands?
436 Enskilda uppslag SOU 1999:88
7. Är det i det utrikespolitiska perspektivet frekvent såsom företeelse att stormakternas underrättelseorganisationer undanröjt resp. låtit undanröja för dem politiskt obekväma personer i statsledande funktion?
(Frågan ställes utifrån den idag ofta förekommande invändningen, att ifrågavarande stormakts goodwillförluster vid uppdagandet av dess underrättelseorganisations gärningsmannaskap är betydligt större än de eventuella fördelarna av att personen ifråga undanröjts.)
8. Följdfråga till frågorna 6. och 7.: Skulle enligt UD:s bedömning någon stormakt - exempelvis USA genom CIA - vid svaret "Ja" på fråga 6. vara beredd att undanröja en statsledande politiker, oaktat risken för en stor goodwill-förlust?
9. Har utrikesdepartementet och dess tjänstemän vid svenska ambassaden i Washington erhållit eller erfarit någon form av reaktion från icke officiellt amerikanskt håll efter mordet på Olof Palme, av vilken slutsatser skulle kunna dragas om t.ex. CIA-inblandning vid mordet?

Vid kommissionens granskning av handlingar förvarade hos UD framgick att skrivelsen föranlett dåvarande kabinettssekreteraren Pierre Schori att den 7 juni 1988 - dvs. några dagar efter det att den s.k. Ebbe Carlsson-affären brutit ut - ta kontakt med dåvarande chefen för säker-hetspolisen Sune Sandström. Schori framhöll, enligt vad som an-tecknats hos UD, "det tveksamma i beställningen" varefter Schori och Sandström överenskom att skrivelsen kunde lämnas utan avseende. Det finns heller ingen svarsskrivelse på denna förfrågan registrerad i PU-materialet.
Brevet talar sitt tydliga språk eller har du någon uppfattning om vilket språk det talar?
Citera
2017-03-11, 15:15
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Nej, det är defintivt inte Jovan von Birchan, vem skulle han dödat?
Miro Baresic , eller rättare sagt en kontakt till honom är en lågoddsare.

Smugglaren kan varit CG Östling, men dimridåer finns fortfarande kvar.

Pelle Svensson ägnade sig framåt åt advokatyrket under tidigt 80-tal han engagemang i brottningsförbundet var framförallt under 90-00- talet.

Hans Holmer kom in i friidrotten som ordförande i förbundet 1981 , blev utsparkad med dunder och brak vid årsmötet 1985. Kom tillbaka i det lilla bobförbundet på 90-talet, bråk även där.
Med stor sannolikhet har von Birchan svarat ja på frågan under förhören med PU om han har bragt en annan människa om livet(Sant eller falskt?). Väldigt många förhör hölls med von Birchan, inte bara i enbart i informativt syfte där han pekade på andra inblandade utan man var intresserade om huruvida Birchan själv kan ha varit delaktig. Sen är det troligare ändå, som du säger att det var Baresic som Ölvebro syftade på.
Däremot vad det gäller "smugglaren", förekommer rykten om två personer med Scientologi-kopplingar, en knarksmugglande "Wersocki" som avled på Balearerna vars broder flydde till Los Angeles efter MOP. Ryktena förtjänar att inte negligeras.
Citat:
1990 valdes han in i det internationella förbundets styrelse (FILA). Han lämnade 2004, efter OS i Aten där Ara Abrahamian, enligt Pelles ögon, blev bortdömd i semifinal. Pelle protesterade och blev dödshotad av en rysk ledare.
1993–98 var Pelle ordförande i det svenska förbundet, en stormig period, fylld av kontroverser, olika utspel som kulminerade när Pelle kom på kollisionskurs med Mikael Ljungberg och förbundskapten Leo Mylläri. Hösten 1998 hade Pelle inte längre styrelsens förtroende utan tvingades avgå.http://sok.se/idrottare/idrottare/p/per-svensson.html

Pelle Svensson´s karriär inom brottningsförbundet påminner starkt om Hans Holmérs inom friidrottsförbundet.
De båda hade ett passionerat intresse för idrotten före och även efter MOP.
Senast redigerad av Gothus 2017-03-11 kl. 15:33.
Citera
2017-03-11, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach

• Grundlagarna
  • Säkerhetspolitiken

Ja jo, visst är det så enligt regeringsformen. Ett statsråd kan dock lägga sig i utan att riskeraåtal i vart fall även om formellt ministerstyre inte är tillåtet på samma sätt som det är i Exempelvis Storbritannien där det ses som självklart att en minister ska ha begogenhet att exempelvis riva upp ett beslut som är fattat av en myndighet. Åtalsimmuniteteten är ju heller väl inte delegerbar men jag kan föreställa mig att man från tid till annan ser mellan fingrarna för åtgärder man vet kommer från ansvarig minister för det departement under vilket myndigheten lyder. Ebbe Carlosson ingick väl inte formellt i PU. Ska man vara krass kan man väl närpå karakterisera vissa aktiviteter som övergrepp i rättssak skulle någon agera så i ett mindre profilerat mål? Fast jag vet inte, man kanske blivit mer petig med sådant först på senare tid?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-11 kl. 15:28.
Citera
2017-03-11, 15:33
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Brevet talar sitt tydliga språk eller har du någon uppfattning om vilket språk det talar?

Jag känner mer än väl till det där brevet och det är förmodligen det mest pinsamma i hela Palmeutredningen.

Det språk brevet talar är följande:

"Hej, jag är svensk snut. Jag är rejält korkad! Jag kan ingenting! En del säger att jag är idiot, men jag vet inte vad det betyder. Eftersom Flashback inte finns ännu kan jag inte skapa en tråd där, så jag skriver brev till UD istället. Var det CIA som mördade Palme? OBS: det här är på riktigt!"

Pierre Schoris svar talar följande språk:

"Trams och off-topic! Varningar utfärdade."

Och notera särskilt protokollsbrottet i att Pierre Schori svarar till någon annan än den som har ställt frågan - någon som inte är vem som helst i sammanhanget. Genom sitt agerande idiotförklarar Pierre Schori - med all rätt - avsändaren. Så jävla pinsamt!!
Senast redigerad av deBKatzenbach 2017-03-11 kl. 15:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in