2017-03-10, 14:03
Medlem
Arnold Lewin döms till livstids fängelse, rättvisan har segrat.
Citera
2017-03-10, 15:15
Medlem
AllarNs avatar
En bra sammanfattning av fallen: http://www.sydsvenskan.se/2017-03-10/nar-han-avvsisas-av-kvinnor-da-tander-han-eld
Citera
2017-03-10, 15:23
Medlem
BoISarens avatar
Rubrik justerad

//Mod
Citera
2017-03-10, 19:08
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN
Hovrättens dom har kommit! Fängelse på livstid!

https://minfil.org/ffkex4bfbf/Dom_B_8047-14_r_14_B_2015-16_Hvr.pdf

Stort tack för att du lägger upp filen här och ännu ett stort tack till hovrätten för den enda tänkbara domen och straffpåföljd.

Min första tanke då jag läste den var att fira. Den tanken byttes ganska omgående till att tända ett ljus för Ingrid och känna glädje för att hennes anhöriga äntligen har fått upprättelse.

Visserligen har försvaret redan meddelat att de kommer att överklaga domen men oavsett vilket så har åklagaren övertygat hovrätten att Arnold är skyldig. Att tingsrätten friade honom innebar inte att han var oskyldig utan att han inte kunde dömas utom rimligt tvivel.
Citera
2017-03-10, 19:20
Medlem
Eftersom den dömde fortfarande nekar till brottet så kommer han säkert försöka att överklaga domen.
Citera
2017-03-10, 19:35
Medlem
AllarNs avatar
Detta fall fick stor uppmärksamhet hos kvällstidningarna och förstasidesnyheter i både Aftonbladet och expressen som dessutom hade livesändningar i samband med domen. Båda hänger även ut GM med namn och bild. Otroligt vilket jobb Kalla fall lagt ner på detta. FUPen för mordbränderna där offren klarade sig är på ca. 2000 sidor.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/4aVqE/doms-till-livstid-for-18-ar-gammalt-mord
http://www.expressen.se/kvallsposten/arnold-lewin-doms-for-19-ar-gamla-kvinnomordet/

Chansen till prövningstillstånd i HD är mycket låg. Men vore ur juridiskt perspektiv intressant att se en instans till pröva fallet.
Senast redigerad av AllarN 2017-03-10 kl. 20:32.
Citera
2017-03-10, 20:43
Medlem
Citat:
Anhöriga till mördade Ingrid: En lättnad

I fredags dömdes Arnold Lewin i hovrätten till livstids fängelse för det 19 år gamla mordet på Ingrid och mordförsöket på hennes 14 år gamla dotter.
Familjen är förvånad över att det olösta mordet nu är uppklarat.
– Vi trodde inte det skulle hålla, han har ju varit misstänkt så länge utan att bli dömd. Det är ett slags avslut, säger Ingrids bror Torsten.

Citat:
Blir den här domen ett avslut för er?
– Ja på sätt och vis, nu kan vi gå vidare. Jag är förvånad över att det höll i hovrätten, för det gjorde ju inte det i tingsrätten. Jag är säker på att han kommer överklaga, så jag lägger inte på locket på riktigt ännu, säger Torsten och fortsätter:
– Nu får vi ta det från det här och ta en dag i sänder.

http://www.expressen.se/kvallsposten/anhoriga-till-mordade-ingrid-en-lattnad/
Citera
2017-03-10, 21:21
Moderator
Hamilkars avatar
I praktiken tror jag att hovrätten har använt de andra domarna som stödbevisning i mordfallet. Även om det egentligen inte alls är koscher att göra så, tycker jag att det är rätt rimligt att göra så här. Bevisningen i själva mordfallet är inte glimrande, och vittnen som inkommer efter två decennier brukar domstolarna vara misstänksamma mot - precis som tingsrätten var. Men vittnet fanns ju, och man kunde då värdera den vittnesutsagan utifrån vetskapen att karln hade gjort precis samma sak två gånger tidigare, (eller, rent kronologiskt, två gånger senare) och att det inte fanns någon annan tänkbar gärningsman.
Citera
2017-03-10, 22:11
Medlem
papsols avatar
https://minfil.org/wbkcn1bbb7
Citera
2017-03-10, 22:15
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Eftersom den dömde fortfarande nekar till brottet så kommer han säkert försöka att överklaga domen.
Om domen på livstids fängelse står sig så kommer han så småningom tvingas att erkänna brottet - om han ska ha en chans att få tidsbestämt straff. Det finns ingen livstidare hittills som förnekat sitt brott och som fått tidsbestämt. Att erkänna är helt uppenbart en viktig komponent eller kanske till och med en förutsättning för en livstidsdömd att bli fri. Det är en rätt otäck utveckling men jag ligger naturligtvis inte sömnlös för att den här mannen fick livstid
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I praktiken tror jag att hovrätten har använt de andra domarna som stödbevisning i mordfallet. Även om det egentligen inte alls är koscher att göra så, tycker jag att det är rätt rimligt att göra så här. Bevisningen i själva mordfallet är inte glimrande, och vittnen som inkommer efter två decennier brukar domstolarna vara misstänksamma mot - precis som tingsrätten var. Men vittnet fanns ju, och man kunde då värdera den vittnesutsagan utifrån vetskapen att karln hade gjort precis samma sak två gånger tidigare, (eller, rent kronologiskt, två gånger senare) och att det inte fanns någon annan tänkbar gärningsman.
Jag är fullständigt övertygad om att han är skyldig men anser att det är lite otäckt att domstolarna ibland har väldigt låga beviskrav. Här verkar man ha använt sitt "sunda förnuft" och det ska domstolar egentligen inte göra. De har gått på en känsla om att han är skyldig, en känsla som sannolikt baseras på det du påpekade, att han fällts för liknande brott. Troligen har också brottens allvarlighet fått domstolen att tubba på beviskraven, man vill helt enkelt inte se en sådan här farlig man på gatorna inom några få år.
Senast redigerad av Fnissturken 2017-03-10 kl. 22:18.
Citera
2017-03-10, 22:53
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Skönt att ett odjur skaffats undan, förhoppningsvis i praktiken på livstid nu.
Citera
2017-03-11, 03:34
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari

Varför tror du det? Är det på grund av att hans advokat har sagt så eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in