2017-03-11, 06:46
Medlem
Någon som kan berätta mer om mördaren. Vad sysslade han med, utbildning, föräldrar, barndom, till exempel.
Citera
2017-03-11, 07:10
Medlem
Panzarphungens avatar
Jag blev "chockad" när jag såg det på nätet igår, vi umgicks en hel del i början och mitten av 80-talet, inget anmärkningsvärt att säga om Lewin då, absolut inte den i bekantskapskretsen man trodde skulle ställa till det så ini h-e...

Vill minnas att han jobbade på ett företag i Malmö som sysslade med styr/reglerprogrammering, minns dock ej vad han gjorde.
(Kan blanda ihop honom med ngn annan på den punkten)

Har även för mig att han hade haft närkontakt med en stolpe/mc innan jag lärde känna honom, undrar om inte han hade (har) en metallplatta eller om det var ihopaspikning, men något vill jag minnas att det var.

Annars, en vanlig typ, kanske lite åt det tystlåtnare hållet, minns att han hade sällskap en med trevlig tjej som alltid var med på fester osv.

Hans föräldrar har jag säkert träffat någon gång, likaså ev syskon -men det är inget jag minns längre.
Har inte sett honom sen 86-87nånting.
Senast redigerad av Panzarphungen 2017-03-11 kl. 07:17. Anledning: Hack i skivan
Citera
2017-03-11, 10:20
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Det är härligt att en dom som denna kan ske i Sverige i dag.
Att man tullar på den absoluta bevisbördan i detta fallet är rätt o riktigt för det kan förhindra framtida händelser när någon kränker honom igen.
Risken för att han är OSKYLDIG kan känslomässigt o teoretiskt uteslutas.
Att domen kommer att överklagas till HD är självklart.
Citera
2017-03-11, 15:56
Medlem
AllarNs avatar
Det finns väldigt mycket info om denna man i alla förundersökningsprotokoll. Klart är att han tidigare arbetat vid SattControl som mera är ABB. Oklart vad som gjorde att han inte är kvar i den branschen. Sista åren var han arbetslös verkade han ha försörjt sig på sin granne han var god man åt.

Han har en dotter men kvinnan han nu är dömt för att ha mördat. Det var inte förrns 2014 hon fick veta att hennes mamma blev mördad och att hennes pappa vart misstänkt ändra sedan det skedde. Hon är i och med detta målsägande i denna rättsprocess.

Hans föräldrar måste haft ganska klart för sig vad han gjort då dom hjälpt honom att ge falskt alibi för brotten som skedde 2012.

Han fick alltså ca 500 tkr i skadestånd att betala sedan 1998. Vad kan det vara med all dröjsmålsränta sedan dess?
Citera
2017-03-11, 16:21
Medlem
Panzarphungens avatar
Ja, jag undrar vad det var som gick snett utav h-e här... Detta hade jag absolut inte väntat mig att få reda på såhär 30+ år senare..

Satt Controll, ja det stämmer, var inte säker på namnet tidigare.
Det är bara att inse att mycket kan hända med folk med åren.

Hoppas han får sitta inne resten av sin tid, det är han mer än väl värd!
Citera
2017-03-11, 16:22
Medlem
Fick han så mycket i skadestånd så kanske en hel del finns kvar?Men skadestånd är visst inte möjligt att utmäta? Men om det finns på ett konto hos kriminalvården så lär det väl vara annorlunda?
Sammanfattningsvis: Någon som vet
Citera
2017-03-11, 16:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Eftersom den dömde fortfarande nekar till brottet så kommer han säkert försöka att överklaga domen.
Jo, men det har han inte mycket för. När det gäller bevisvärdering är HovR högsta instans. Enda undantaget är om HD vill använda fallet till ett vägledande avgörande om bevisvärderingsprinciper, och det tror jag inte mycket på.
Citera
2017-03-11, 16:55
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Fick han så mycket i skadestånd så kanske en hel del finns kvar?Men skadestånd är visst inte möjligt att utmäta? Men om det finns på ett konto hos kriminalvården så lär det väl vara annorlunda?
Sammanfattningsvis: Någon som vet

Det kan dom utmäta för. Det har dom redan gjort i de andra fallen han dömdes för 2014 där han tilldömdes att betala skadestånd på över 1.3 milj. Redan då beslutades det om kvarstad efter det har det gjorts exekutiva försäljningar på det mesta denna man äger förutom lägenheten vilket är lite förvånande. Det borde vara värd en del. Dock bor hans föräldrar där med...

Han saknar ju helt inkomst så det var väl enda vägen att få ut några som helst pengar.

En del framgår av dagboksanteckningar i det tidigare fallen:
https://minfil.org/l6r3x3b6be/Malm___TR_B_840-14_Dagboksblad.pdf

Samt ett återtagande om överklagande om exekutiv försäljning:
https://minfil.org/m6r0x1b1bc/Malm__TR___4144-15_Aktbil_14.pdf

Intressant är att både kvinnorna som utsattes för honom 2012 överklagade tingsrättsdomen. Det skulle vara kul att veta i vilken del. Skadeståndet eller om dom menade på att straffet var för milt?
Citera
2017-03-11, 17:13
Medlem
https://www.ratsit.se/19620624-Bengt_Ake_Arnold_Lewin_Malmo/CCYVN3hzFiXrvSRT_Ul4BkBZ5JFVxdTVpPoa1tu

Är denna lägenhet mördarens? Det är ju en bostadsrätt och tas den inte i mät eller kvarstad så är risken stor. ”Men det är ju så synd om de kriminella”
Citera
2017-03-11, 17:19
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
https://www.ratsit.se/19620624-Bengt_Ake_Arnold_Lewin_Malmo/CCYVN3hzFiXrvSRT_Ul4BkBZ5JFVxdTVpPoa1tu

Är denna lägenhet mördarens? Det är ju en bostadsrätt och tas den inte i mät eller kvarstad så är risken stor. ”Men det är ju så synd om de kriminella”

Han bodde där även 1998 så det borde vara en bostadsrätt han äger. Dom kanske kommer ta den nu. Eller så har föräldrarna köpt den? En 3:a med samma storlek är såld 2015. Källa: https://www.hemnet.se/salda/bostadsratt-3rum-sodertorp-malmo-kommun-ingenjorsgatan-16-301716
Citera
2017-03-11, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN
Han bodde där även 1998 så det borde vara en bostadsrätt han äger. Dom kanske kommer ta den nu. Eller så har föräldrarna köpt den? En 3:a med samma storlek är såld 2015. Källa: https://www.hemnet.se/salda/bostadsratt-3rum-sodertorp-malmo-kommun-ingenjorsgatan-16-301716

Är bostadsrätterna så billiga i Malmö, eller ligger den i Rosengård?

Edit
Men om det är mördarens lägenhet, så kan den väl inte tas innan domen vunnit laga kraft, vilket oroar mig.
Senast redigerad av Sang 2017-03-11 kl. 17:34.
Citera
2017-03-11, 17:37
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Är bostadsrätterna så billiga i Malmö, eller ligger den i Rosengård?

Edit
Men om det är mördarens lägenhet, så kan den väl inte tas innan domen vunnit laga kraft, vilket oroar mig.

Nej det måste vara långt under marknadsvärde, läger är ju riktigt bra! Det var därför jag spekulerade om föräldrarna.. Merinfo säger uppskattat värde till ca. 2 milj. Deras värdering brukar ändå vara i underkant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in