Citat:
Ursprungligen postat av
jope84
Hej jag jobbar som eltekniker och funderar på dra om elen hemma.
Var på den årliga repetionsutbildningen och snackade lite med min behöriga installatör om vad jag får göra hemma själv.
Jag frågade om jag får gör allt själv för att sen bara ta hemm en installatör för att göra testerna innan ibruktagning.
Men han påstår att med de nya reglerna (1juli)så får jag göra detta på min egen anläggning om jag har nödig kännedom, stämmer verkligen detta?
Fast installation har inget med nödvändig kännedom att göra. Med enbart nödvändig kännedom får du inte förändra något i en fast installation. Du får byta ett vägguttag, men inte till en annan typ och du får definitivt inte dra om kablage.
Du får utföra arbete under överinseende av en elinstallatör, alltså någon med behörighet och anställningsförhållande måste råda.
Detta gäller fram till halvårsskiftet i år, därefter försvinner skrivningen "under överinseende" och ersätts av ett företagsansvar där företaget måste ha ett egenkontrollprogram (OBS! blanda inte ihop med det som heter egenkontroll, det är något annat) vari den som utför arbetet ingår.