2017-03-10, 12:50
Medlem
Hej jag jobbar som eltekniker och funderar på dra om elen hemma.
Var på den årliga repetionsutbildningen och snackade lite med min behöriga installatör om vad jag får göra hemma själv.
Jag frågade om jag får gör allt själv för att sen bara ta hemm en installatör för att göra testerna innan ibruktagning.

Men han påstår att med de nya reglerna (1juli)så får jag göra detta på min egen anläggning om jag har nödig kännedom, stämmer verkligen detta?
Citera
2017-03-10, 14:06
Bannlyst
Ja! Inte så jättemycket som kan gå fel när man drar och spikar kabel, var bara noga med anslutningarna så ska det nog gå bra!
Citera
2017-03-10, 14:51
Medlem
Det var för mig nytt att man får göra egna fasta installationer utan att en behörig besiktar det. Går det åt helvete kanske försäkringar inte gäller.

Det där hade jag nog kollat upp med elsäkerhetsverket.
Citera
2017-03-10, 15:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Det var för mig nytt att man får göra egna fasta installationer utan att en behörig besiktar det. Går det åt helvete kanske försäkringar inte gäller.

Det där hade jag nog kollat upp med elsäkerhetsverket.

Citat:
för att sen bara ta hemm en installatör för att göra testerna innan ibruktagning.

*hem * tas i bruk
Citera
2017-03-10, 15:21
Medlem
Jag jobbar inte med vanlig installation men jag har tillräcklig koll på de där med dra tråd och koppla.
Min svaghet med installation i vanliga bostäder är väll att jag inte kan hur man brukar dra allt.

Skall passa på och dra 2,5mm till köket, så man kan köra lite tyngre grejer samtidigt tex vatten kokare och brödrost.

Tester kan jag utföra själv, bara låna hem installationstestare och megger.
Citera
2017-03-10, 15:48
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Var på den årliga repetionsutbildningen och snackade lite med min behöriga installatör om vad jag får göra hemma själv.
Jag frågade om jag får gör allt själv för att sen bara ta hemm en installatör för att göra testerna innan ibruktagning.

Men han påstår att med de nya reglerna (1juli)så får jag göra detta på min egen anläggning om jag har nödig kännedom, stämmer verkligen detta?

Allt får du ju inte göra. Fibbla i elskåp krävs Allmän behörighet för, och dra nya dosor tror jag är samma. med Begränsad behörighet får du gå från dosa till nya uttag/strömbrytare. De folk gör hemma är nog att byta strömbrytare typ
Citera
2017-03-10, 15:50
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Fast installation har inget med nödvändig kännedom att göra. Med enbart nödvändig kännedom får du inte förändra något i en fast installation. Du får byta ett vägguttag, men inte till en annan typ och du får definitivt inte dra om kablage.

Du får utföra arbete under överinseende av en elinstallatör, alltså någon med behörighet och anställningsförhållande måste råda.

Detta gäller fram till halvårsskiftet i år, därefter försvinner skrivningen "under överinseende" och ersätts av ett företagsansvar där företaget måste ha ett egenkontrollprogram (OBS! blanda inte ihop med det som heter egenkontroll, det är något annat) vari den som utför arbetet ingår.
Citera
2017-03-10, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Fast installation har inget med nödvändig kännedom att göra. Med enbart nödvändig kännedom får du inte förändra något i en fast installation. Du får byta ett vägguttag, men inte till en annan typ och du får definitivt inte dra om kablage.

Du får utföra arbete under överinseende av en elinstallatör, alltså någon med behörighet och anställningsförhållande måste råda.

Detta gäller fram till halvårsskiftet i år, därefter försvinner skrivningen "under överinseende" och ersätts av ett företagsansvar där företaget måste ha ett egenkontrollprogram (OBS! blanda inte ihop med det som heter egenkontroll, det är något annat) vari den som utför arbetet ingår.

Det där låter mer bekant. Dessutom skulle jag aldrig köpa ett hus om någon dragit om fast el och det saknas intyg från någon med behörighet.
Citera
2017-03-10, 16:18
Medlem
Jag skulle inte se något problem med det. Jobbar dagligen med el, enda skillnaden är att jag inte är i bostäder, utan är i betydligt mer avancerade anläggningar.
Ville bara veta reglerna om jag måste ringa en kollega som är installatör kommer och skriver under på de.
Citera
2017-03-10, 16:42
Medlem
nimbras avatar
Jag har för mig att om du äger en fastighet så är du alltid ansvarig oavsett vem som kopplat.
Citera
2017-03-10, 18:20
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Jag skulle inte se något problem med det. Jobbar dagligen med el, enda skillnaden är att jag inte är i bostäder, utan är i betydligt mer avancerade anläggningar.
Ville bara veta reglerna om jag måste ringa en kollega som är installatör kommer och skriver under på de.

Uppfyller du kraven för yrkesman? Har du dina kurser och 1600 timmar praktik? Ska givetvis vara dokumenterat. Om du gör det så är det bara att köra på under förutsättning att den personen som har ABL och företaget du jobbar på accepterar att göra så. I princip ett intyg på förhållandet mellan dig, företaget och honom.

Det kanske kan vara någon som tror att den behörige elektrikern måste kolla varenda skruv och hänga över axeln men det är långtifrån så. Beroendes på jobbets art är den ansvarige ute mer eller mindre på arbetsplatserna. Ingen kund vill betala 2000:- extra för att någon ska kolla en flytt av ett uttag som utförts av en elektriker som jobbat i kanske 10 år.
Citera
2017-03-10, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Uppfyller du kraven för yrkesman? Har du dina kurser och 1600 timmar praktik? Ska givetvis vara dokumenterat. Om du gör det så är det bara att köra på under förutsättning att den personen som har ABL och företaget du jobbar på accepterar att göra så. I princip ett intyg på förhållandet mellan dig, företaget och honom.

Det kanske kan vara någon som tror att den behörige elektrikern måste kolla varenda skruv och hänga över axeln men det är långtifrån så. Beroendes på jobbets art är den ansvarige ute mer eller mindre på arbetsplatserna. Ingen kund vill betala 2000:- extra för att någon ska kolla en flytt av ett uttag som utförts av en elektriker som jobbat i kanske 10 år.

Ja jag gjorde klart min lärlingstid för 9 år sedan, nu är jag kopplingsledare/elsäkerhetsledare hsp upp till 22kv och lågspänning. Jag har inte så bra kontakt med min behörigeinstallatör att jag kan fråga om han tar på sig jobb jag gör på fritiden. Men jag får väll snacka med en kollega som snart är godkänd se om han vill ta på sig det. Vill bara ha allt klart så de inte blir strul med något försäkringsbolag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in