Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-03-09, 21:07
Medlem
sparkakamels avatar
Har bytt HDD på min dator, en MBP. Nu försöker jag ställa in Icloud och Imessage men Icloud vägrar acceptera mitt ID och lösenord.
Jag kommer in på Apple ID och samt Icloud på webben men inte i själva Icloud när man ska fylla i rutan som kommer upp i programmet. Även Imessage vägrar acceptera det.

Hopaps jag gjorde mig förstådd annars är det bara fråga vad jag menar, ni som förstod kanske vet vad jag pratar om hjälpa mig?
Citera
2017-03-09, 22:56
Medlem
betala 9 kr
Citera
2017-03-09, 23:11
Medlem
sparkakamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesiparken
betala 9 kr

För vad?
Citera
2017-03-10, 00:25
Medlem
MADs avatar
Det är dubbel verifiering numera.
Om du har en iPad eller iPhone får du en kod från den som du ska använda.

Det går även att skapa en kod i telefonen som du kan använda.

Googla på verifiering iCloud typ så finns det info.

Det går sedan att ändra från dubbel till enkel verifiering om du loggar in på ditt Apple Id på nätet
Citera
2017-03-11, 01:04
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD

Det går sedan att ändra från dubbel till enkel verifiering om du loggar in på ditt Apple Id på nätet
Tvåvägscertifiering trodde jag man valde själv. Men om det blivit obligatoriskt ser jag få nackdelar, om ens några.

Problemet TS har är dock att Apple verkar verkar ogilla hens giltiga lösenord då det ska anges i olika program, och detta är för mig något helt nytt. Någon tvåvägscertifiering talas det inte om. Jag har aldrig hört talats om problemet innan. Så jag följer tråden med intresse.
Citera
2017-03-11, 01:42
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Tvåvägscertifiering trodde jag man valde själv. Men om det blivit obligatoriskt ser jag få nackdelar, om ens några.

Problemet TS har är dock att Apple verkar verkar ogilla hens giltiga lösenord då det ska anges i olika program, och detta är för mig något helt nytt. Någon tvåvägscertifiering talas det inte om. Jag har aldrig hört talats om problemet innan. Så jag följer tråden med intresse.

Tvåvägscertifiering är default vid uppgradering av OS.
När du installerar t ex Sierra och ska logga in på iCloud så ska du först skriva ditt lösenord direkt följt av verifieringskoden du får från din andra enhet.
Om du inte har någon annan Apple-enhet som en iPad eller iPhone kan du få koden på SMS.
Det som är lurigt är att Apple-ID funkar, men inte iCloud. Trots att det 'r samma passw
Att det krävs en verifieringskod också är lite svårt att se då det står tillsammans med att inte passw funkar och det är ganska liten text.
Citera
2017-10-01, 22:06
Medlem
Itons avatar
Citat:

Hej Mad, får jag snälla be dig bekräfta om jag förstått rätt.
Ponera att jag inte längre har en iphone men vill fortfarande använda min apple-mailadress. Kan jag alltså logga in på (var?) med min apple ID för att kunna ändra till enkel verifiering istället för dubbel (den här 6-sifferhistorien)?

Edit. Jag testade att logga in på min apple ID-hemsida (https://appleid.apple.com/#!&page=signin) men väl där blir jag tillfrågad om verifieringskoden för att bara logga in på apple-kontot.
Senast redigerad av Iton 2017-10-01 kl. 22:09.
Citera
2017-10-01, 22:34
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Hej Mad, får jag snälla be dig bekräfta om jag förstått rätt.
Ponera att jag inte längre har en iphone men vill fortfarande använda min apple-mailadress. Kan jag alltså logga in på (var?) med min apple ID för att kunna ändra till enkel verifiering istället för dubbel (den här 6-sifferhistorien)?

Edit. Jag testade att logga in på min apple ID-hemsida (https://appleid.apple.com/#!&page=signin) men väl där blir jag tillfrågad om verifieringskoden för att bara logga in på apple-kontot.

Om du loggar in på Apple ID via webb på https://appleid.apple.com/#!&page=signin så kan du ändra till enkel verifiering under "säkerhet". Där går det att ändra från tvåväg till enkel.
Jag vet dock inte om det går att ha ett Apple mail-konto utan en Apple-produkt.
Citera
2017-10-02, 07:41
Medlem
Itons avatar
Citat:
Om du loggar in på Apple ID via webb på https://appleid.apple.com/#!&page=signin så kan du ändra till enkel verifiering under "säkerhet". Där går det att ändra från tvåväg till enkel.
Jag vet dock inte om det går att ha ett Apple mail-konto utan en Apple-produkt.

Tack för ditt svar. Jag har tydligen missat att anteckna min recovery key. Har mobilen på lagning just nu pga trasig skärm men får se till att försöka fixa det senare. Räknar inte med att ha apple-telefon livet ut. Samtidigt är min mailadress så pass inarbetad att det skulle ta en hel del arbete nu att byta ut den.

Iaf tack återigen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in