Citat:
Domedagsprofeter har funnits i alla tider, folk ser gärna att man talar om en bubbla för att det bjuder på känsla av spänning. Jag tror att de låga räntorna är här för att stanna och att den höga prisökningstakten kommer att avstanna i takt med att ränteavdrag och hyresregleringar avskaffas, och i takt med att det byggs mer. Priserna är höga men det är viktigt att förstå varför. Gå gärna tillbaka och läs de första inläggen i den här tråden, folk har pratat om en bubbla de senaste 15-20 åren men det är viktigt att understryka att vi under de senaste 15-20 åren också varit med om sjunkande räntor, och att räntorna aldrig varit så låga som de är idag. Jag hade manat till större oro om räntorna varit kvar vid över 5% och att vi ändå hade sett en liknande prisutveckling.
Tack för tipset, jag har plöjt igenom hela den här tråden och är medveten om att det pratats om en bubbla länge. Att de låga räntorna är här för att stanna kan du nog glömma med feds gasande, tids nog följer nog ecb och ingves efter. Jag håller med att det inte finns någon uppenbar övervärdering nu när det inte kostar något att låna, men det är ju i princip ingen förutom maxbelånade BLT:n som säger att nuvarande ränteläge är här för att stanna, så jag vet inte varför man med lite sunt förnuft inte kan föreställa sig att det kan komma en korrektion vid ökande räntor? Det är alltid bara "prisökningstakten kommer plana ut" eller liknande som gäller.
Andra orsaker till dagens prisnivåer som kan vara värda att diskutera, utan ngn inbördes ordning: dåliga lån (orkar inte leta upp länken men kolla tråden om de anställda på bättrebolån som löste lån till folk som inte uppfyllde kraven men mot betalning under bordet istället - hur många liknande fall finns det som vi inte känner till där dolk inte kommer kunna betala när det inte längre är gratis att låna?), whiteflight och brist på hyresrätter i storstadsregionerna.