Citat:
Ursprungligen postat av
jongari
Ja, de behöver ju nu gå igenom de spår som finns och göra nya beräkningar om var flygplanet kan finnas, Att man gör nya simuleringar utifrån satellit-trackingen mm. Om det finns satellitdata över tex IR-spektrografi över det aktuella området den aktuella dagen kan man ju iallafall i teorin ha sett en IR-signal på kolvätena. Alltså bränslet måste ha spridit sig på havsytan, nu var ju kärran nästan tom på bränsle men någon slags spill måste ju ha skett.
Man har ju kunnat se oljefläckar efter fartyg ifrån satelliter, men det är ju mycket större volymer förstås.
I den här tråden så finns det ju spekulationer om att kaptenen Zaharie skulle ha planerat försvinnandet i förväg, men det måste han ju ha begripit att även en störtning på djupt vatten att vraket kan hittas ändå. Hade tex bränslet räckt till Marianer-graven tro ? Eller till isfälten vid Antarktis, där lär man aldrig kunna hitta något vrak om det störtat där ?
Det var mer än ett år emellan den påstådda simflygningen och olycksdagen 8 Mars 2014, jag citerar mig själv här:
(FB) Malaysia Airlines Flygning MH370 saknas 2014-03-08
SJälv tycker jag att de 2-3 minuter som går ifrån att kapten Zaharie säger "Goodnight" till att transpondern stängs av är i kortaste laget. Antag följande: Kapten Zaharie klubbar ner andrepiloten, eller gör honom inkapabel. Därpå låser han dörren, sen fimpar han transpondern, tömmer kabintrycket, och påbörjar den irrationella flygningen. När hans eget syre bröjar ta slut, knappar han in den sista kursen rakt söderut och låter flygplanet flyga av sig självt.
Han själv somnar in för gott, men han lär ju aldrig ha kunnat förutse var flygplanet kommer att störta. Han kan ju ha gissat, men allt kan ju hända.
Man tycker att man borde ha hittat något som tydde på att han hade hemligheter. I och för sig att Malaysias myndigheter redan känner till sådana fakta men håller inne med detta. Det vet vi ju inte.
Att de håller inne med sådana fakta men att de av stolthet eller andra skäl håller klaffen ?
Citat:
Ursprungligen postat av
Unity
Undrar hur länge det dröjer innan det första privata sökföretaget börjar. Det är 100% säkerhet att det kommer komma, frågan är bara när.
Äh, jag vet inte men det är ju faktiskt otroligt långsökt, isåfall några idioter som inte begriper om hur svårt det här är. Man har ju redan sökt av 120 000 kvkm och det är en yta som hela Lappland och lite till
Citat:
Ursprungligen postat av
karlsoon
Planet har nog slagits sönder i på tok för många bitar och ligger utspritt över halva världen. Därav har man hittat så mycket delar på alla möjliga konstiga ställen och så otroligt utspridda. Så det man letar efter existerar nog inte ens
Jo, motorerna klarar en smäll mot vattenytan och bör vara nästan intakta på havsbottnen, så de borde gå att hitta. Men problemet är ju att dessa inte ger ett stort eko ifrån havsytan, det går ju inte att avgöra om det är tex en sten, en gammal tjock-TV, en IKEA-bokhylla, ett oljefat, Miljöpartiets förlorade förstånd, eller en jetmotor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Unity
Det är ett mysterium och mysterium lockar. Någon/några rik/a person/er med för mycket fritid kommer ge sig på det förr eller senare.
Man behöver inte spendera uppåt en miljard, det går att köra mer lågbudget, kanske med autonoma undervattensfarkoster.
Det kan ju hända, men det är säkert otroligt dyrt. Som det nu är finns ingen annan metod än att dra en sk sidescan-sonar, släpsonar efter bottnen och ta upp signalen ifrån botten via en navelsträng. Autonoma farkoster kan man glömma, det är bara en korkad Fridolin-utopi, de har bara en batteritid på några timmar, och de kan inte gå så fort över bottnen. Då är det bättre att dra en släpsonar över bottnen ifrån ett ytfartyg, det går fortare och täcker en större yta.
Såklart att om du kan få fram 10 000 sådana autonoma undervattensfarkoster, och har all backup för dessa så kan det ju gå att finna vraket, Det handlar ju om tid och tur förstås.
Om man däremot kunde bygga en högupplösande 3D-ekolodsenhet som kan detektera ett eko så litet som en jetmotor med hög upplösning ifrån ett ytfartyg, eller typ en pråm, kan man kanske täcka en större yta på kortare tid.
Men någon sådan 3D-ekolodsenhet har aldrig byggts, Sovjet och USA lär visst ha försökt men de hade väl för många brister kan jag tro.
Man kan ju iallafall i teorin få högre upplösning om man kan ha flera (typ minst 3 hellre 5 stycken) sådana pråmar/ytfartyg) i ett stjärnmönster, och synka signalen dem emellan, men det har aldrig gjorts vad jag vet. Ungefär som en datortomografi.
Men den stora grejen i det här som jag skrivit tidigare så tror jag att sådana här high-tech lösningar är för långsökta, de kortar ju knappast ner söktiden särskilt mycket. För att fortsätta eftersöket behövs det allra helst många fler fartyg som kan söka av samtidigt.
OmedelSvensson gillar visst inte mina teorier om meteoriter/rymdskrot men igår kom jag till att tänka på att flygplanet behöver inte bli träffad av meteoriten, Det räcker med själva ljudbangen för att skada flygplanet, men man tycker ju att kärran skulle störta omedelbums då.
Initialt verkar det som att det inträffat ett tryckfall precis efter "Goodnight" eftersom kursen ändras till närmaste lämpliga nödlandnings flygplats, som har en lämplig inflygningsrutt. Dessutom så går ju flygplanet ned på lägre höjd, cirka 7000 meter. Vilket kan ha samband med tryckfallet.