2017-03-09, 00:39
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hwuk551
Domedagsprofeter har funnits i alla tider, folk ser gärna att man talar om en bubbla för att det bjuder på känsla av spänning. Jag tror att de låga räntorna är här för att stanna och att den höga prisökningstakten kommer att avstanna i takt med att ränteavdrag och hyresregleringar avskaffas, och i takt med att det byggs mer. Priserna är höga men det är viktigt att förstå varför. Gå gärna tillbaka och läs de första inläggen i den här tråden, folk har pratat om en bubbla de senaste 15-20 åren men det är viktigt att understryka att vi under de senaste 15-20 åren också varit med om sjunkande räntor, och att räntorna aldrig varit så låga som de är idag. Jag hade manat till större oro om räntorna varit kvar vid över 5% och att vi ändå hade sett en liknande prisutveckling.

Tack för tipset, jag har plöjt igenom hela den här tråden och är medveten om att det pratats om en bubbla länge. Att de låga räntorna är här för att stanna kan du nog glömma med feds gasande, tids nog följer nog ecb och ingves efter. Jag håller med att det inte finns någon uppenbar övervärdering nu när det inte kostar något att låna, men det är ju i princip ingen förutom maxbelånade BLT:n som säger att nuvarande ränteläge är här för att stanna, så jag vet inte varför man med lite sunt förnuft inte kan föreställa sig att det kan komma en korrektion vid ökande räntor? Det är alltid bara "prisökningstakten kommer plana ut" eller liknande som gäller.

Andra orsaker till dagens prisnivåer som kan vara värda att diskutera, utan ngn inbördes ordning: dåliga lån (orkar inte leta upp länken men kolla tråden om de anställda på bättrebolån som löste lån till folk som inte uppfyllde kraven men mot betalning under bordet istället - hur många liknande fall finns det som vi inte känner till där dolk inte kommer kunna betala när det inte längre är gratis att låna?), whiteflight och brist på hyresrätter i storstadsregionerna.
2017-03-09, 00:58
Medlem
Trillskes avatar
Så jävla dumma i huvudet.

Citat:
It is important to note that we have only studied the pricing of houses (singlefamily
dwellings), and therefore cannot say anything about the pricing of tenantowned
apartments. According to Valueguard’s price index, which is only available
from 2005 and onwards, prices of apartments have increased twice as fast
Exakt 28 sekunder tog det att hitta detta.

Den här "vetenskaplig lagda"* blaskan droppar sedan några extremt märkliga gissningar, men kommer tack och lov istället fram till att de behöver studera saken mer.

* Innehöll den termer du inte begriper, eller vadå?
2017-03-09, 01:01
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hwuk551
Läs och berätta gärna vad du tyckte, fast den kanske är för vetenskapligt lagd?
http://www.riksbank.se/Documents/Rapporter/POV/2016/2016_2/rap_pov_artikel_1_160922_eng.pdf

"According to this method, house prices in Sweden at the end of 2015 are
well in line with the fundamentals, or are at least not obviously overvalued.
"

Du behöver nog inte oroa dig för LuktenUtavBajs förmåga att tyda vetenskapliga rapporter. Det är bara att studera hens tidigare inlägg i tråden så inser man kvickt att det (som minst) är en högfunktionell aspergerintelligent person vi har att göra med.

Bara för att lite snabbt ta fram ngt som jag anser styrker existensen av en bostadsbubbla från den rapport du länkade till:

"It is important to note that we have only studied the pricing of houses (single- family dwellings), and therefore cannot say anything about the pricing of tenant- owned apartments. According to Valueguard’s price index, which is only available from 2005 and onwards, prices of apartments have increased twice as fast as house prices in the country between January 2005 and 2015, an increase of 138 per cent compared with 71 per cent in nominal terms.37 As house prices according to our study have risen well in line with fundamental factors, it can be reasonably assumed that prices of apartments in Sweden have increased more than historical patterns...

It is of key importance, however, to realise that the high valution of Swedish houses is only sustainable
in the long term if real interest rates remain low for the foreseeable future. It
the economy experienced an unexpected, sharp and permanent increase in the real interest rate, for example as the result of an interna onal banking crisis with significant contagion effects on Swedish banks, there is a risk of a rapid downward correc on in house prices. The risk of this correc on being large and di cult to handle from a stabilisa on policy point of view increases if households expect
real interest rates to remain low for the foreseeable future and therefore tend to take out large mortgages to nance their expensive housing purchases."

(Av ngn anledning kommer inte alla tecken med när man kopierar)Så, centrala borätter i storstäderna än mer övervärderade än hus och vid ett kraftigt ökat ränteläge så kommer korrektionen som ett brev på posten!
2017-03-09, 03:03
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Felet du och ni andra gör på den här punkten är att ni projicerar ert eget vinstfokus på andra. Ni är så pengafixerade att jag närmas betraktar det som sjukligt. Framförallt vid andras pengar.

Folk som jag har i min omgivning äger sina bostäder (ja, vad jag känner till iaf). De pratar aldrig om prisuppgångar och vinsthemtagning. Deras inställning och agerande verkar vara att de tänker bo kvar livet ut.

Varför skulle gamla människor sälja sin bostad? Det är ju deras invanda boende.
Och vad skulle dom göra med en eventuell vinst? Köpa ett hus?

Du verkar sakna erfarenhet av äldre. Det sista dom vill är att lämna boendet. Och deras konsumtionsintresse är väldigt svalt. Det räcker inte ens till att hålla den ägda bostaden renoverad och moderniserad. Dom har stora summor på banken och det fylls på varje månad då de har väldig låga boendekostnader.
Att dom skulle sälja för att priserna dalar, eller att dom skulle ha något som helst intresse av att bo sämre för att få sig en vinst är något av en absurd tanken.
Det du beskriver stämmer för de födda 1945 och tidigare.

Men för Baby Boomers
https://en.wikipedia.org/wiki/Baby_boomers
födda 1946-1964

så är det multipla Harley-D i garaget, husbil, house as ATM, resor och självförverkligande för hela slanten.

Lätt att finna sig själv smart när man först fick betalt för att bo, för att sedan bli mångmiljonär genom ohållbar räntepolitik.

De mjölkar ur de fattigare yngre generationerna, bra jobbat!

Senast redigerad av freshboy 2017-03-09 kl. 03:19.
2017-03-09, 07:41
Medlem
rrpipers avatar
Finns det någon, i tråden eller offentlig skribent, som inte tror att bostadspriserna skulle falla vid en ränteökning? Om räntan stiger till historiskt rimliga nivån på 4% så hamnar en trea i närförort till Stockholm runt 25k i månadsutgifter. Rimligt att folk kommer betala detta för att bo?
2017-03-09, 08:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Finns det någon, i tråden eller offentlig skribent, som inte tror att bostadspriserna skulle falla vid en ränteökning? Om räntan stiger till historiskt rimliga nivån på 4% så hamnar en trea i närförort till Stockholm runt 25k i månadsutgifter. Rimligt att folk kommer betala detta för att bo?

Nej, det fantastiska med den här soppan är att många "seriösa" bedömare alltid upprepar att prisökningarna kan "plana ut" eller att det kan bli en "sättning" i priserna (underförstått: innan de stiger igen). Alla som påstår att priser kan sjunka likväl som stiga är bubbelbabblare och konspirationsteoretiker. Alla som tror att räntorna kan stiga har inte insett att vi lever i en ny värld där pengar är gratis, och alla därmed kan bli rika. Det enda man behöver göra är att bo.

Och skulle det otänkbara hända att räntorna stiger i alla fall så kommer staten rädda alla låntagare, för folk kan ju inte tvingas bo på gatan.
Senast redigerad av BenitoPolymem 2017-03-09 kl. 08:02.
2017-03-09, 10:04
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Äldre amerikanska städer påminner om europeiska städer. Och där är det dyrt att bo i de centrala delarna. Jfr San Francisco.
Medan nyare städer mer anpassad för bilism uppvisar inte det fenomenet. Jfr Dallas. Man tar ändå bilen när man ska någonstans. Centrala delarna består av div kommunala byggnader. Det är inget intressant. Att bo nära dom finns inget intresse för.
Affärer vi kan hitta i centrum på gamla städer ligger här i stället samlade i köpcentra, lite utspridda.

Skulle allt näringsliv (kontor, affärer och restauranger) försvinna ut från Stockholms innerstad ut till förorterna. Så skulle vi få se hur intresset för att bo i innerstaden tynar bort.

Jag har skojat ibland och föreslagit att man i stället skulle lägga trängselskatten på näringslivet i centrala Stockholm. Det skulle få den effekten. Men det brukar inte mötas med någon stor entusiasm. Inte av någon. Inte av de som bor där, och inte av de som klagar över de höga priserna där. Och att de senare blir sura är ju lite intressant.

Ska bli intressant att se vad som händer om elbilarna tar över och politiker får svårare att motarbeta bilism. Personligen tycker jag redan det är bättre att bo utanför centrum.
2017-03-09, 11:27
Medlem
ecu971s avatar
Kommer bli brutalt när räntan stiger.
2017-03-09, 11:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Kommer bli brutalt när räntan stiger.

Har inte läst hela tråden men observerar samma argument från början till slutet. Att det som kommer spricka när räntan stiger. Tröttsamt att så få (om någon) påpekar det uppenbara: den utlösande faktorn till prisfallen kan vara i stort sett vad som helst vid det här laget. Vad som än gör att tillväxten av kreditgivning minskar. Jag upprepar: kreditbubblor spricker när kreditgivningen stryps! Det måste ständigt tillföras mer lån i marknaden för att pyramidspelet ska fortgå.

När bubblan spricker kommer räntan gå upp. Bubblan kommer inte spricka för att räntan går upp. Det gäller att skilja på orsak och verkan.
2017-03-09, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Nej, det fantastiska med den här soppan är att många "seriösa" bedömare alltid upprepar att prisökningarna kan "plana ut" eller att det kan bli en "sättning" i priserna (underförstått: innan de stiger igen). Alla som påstår att priser kan sjunka likväl som stiga är bubbelbabblare och konspirationsteoretiker. Alla som tror att räntorna kan stiga har inte insett att vi lever i en ny värld där pengar är gratis, och alla därmed kan bli rika. Det enda man behöver göra är att bo.

Och skulle det otänkbara hända att räntorna stiger i alla fall så kommer staten rädda alla låntagare, för folk kan ju inte tvingas bo på gatan.

Hmm, du tror alltså att staten kommer rädda alla låntagare?

Och du tror inte vi har en bubbla? Varför skulle då staten behöva rädda ALLA låntagare?
2017-03-09, 13:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Hmm, du tror alltså att staten kommer rädda alla låntagare?

Och du tror inte vi har en bubbla? Varför skulle då staten behöva rädda ALLA låntagare?

Driver du med mig nu? Jag trodde min sarkasm framgick med önskad tydlighet.
2017-03-09, 13:46
Medlem
http://www.di.se/nyheter/villapriserna-fortsatter-uppat/

Småhuspriser ökar med 9 procent jämför med 1 år sedan. När slår ert priskrasch?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in